Exclusief ouderlijk gezag

Vanghy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Exclusief ouderlijk gezag

#1 , 29 mar 2019 19:35

De mama heeft exclusief ouderlijk gezag volgens het eot die opgesteld werd in 2006. De papa heeft dit toendertijd ondertekend zonder te weten wat dit inhield.

Het onderhoudsgeld dat de papa betaalt is volgens het eot een bijdrage voor het levensonderhoud, de opvoeding en een passende opleiding.

Bij de buitengewone kosten staat vermeld alle schoolkosten vanaf het eerste jaar middelbaar. Deze worden betaald na voorlegging bewijsstukken. Alsook de beslissing omtrent deze kosten worden gezamelijk genomen.

Nu mijn vraag: passende opleiding bedragen deze ook de schoolkosten? Want dan zou hij deze dus 2x betalen. Gezien het exclusief ouderlijk gezag beslist mama de schoolkeuze. Hoe kunnen de schoolkosten dan overlegd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 mar 2019 07:19

Dit EOT is ongeldig. Een EOT kan de principiële grondrechten van ouderlijk gezag niet overroepen. Exclusief ouderlijk gezag kan enkel op basis van zware feiten door een rechter gevonnist worden en dan nog is er steeds inspraak- en toezichtrecht voor de uitgesloten ouder op de opvoedingsbeslissingen mogelijk onder toezicht van de rechter.

Vanghy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2019 07:44

Volgens de mama is dit een vonnis (zou gehomologeerd zijn maar geen idee waar ik terecht kan om dit te weten als dit effectief zo is).
Wat kan de papa dan doen als hij niet akkoord is of geen inspraak krijgt van de mama.
Als hij iets niet wil betalen, zou ze het via de deurwaarder laten innen omdat ze volgens het vonnis (eot) alleen beslissingsrecht heeft.
Maar eigenlijk kan hij deze kosten toch weigeren op basis dat er geen overleg is?
Is het voldoende haar een AS te sturen dat deze eot niet geldig is dan of laat ik dit beter door een advocaat nazien?

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 30 mar 2019 11:51

Waren de ouders gehuwd?
Dan moet de papa toch weten of de EOT goedgekeurd is door een rechter....is er een vonnis?
Gdw doet niets zonder een vonnis, alleen een brief sturen, maar meer ook niet...

Vanghy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2019 12:31

Ze waren idd gehuwd. Ze zijn in die tijd ook 2x voor de rechter moeten komen om de scheiding te bevestigen. Dus hij vermoed dat dit wel zal bekrachtigd zijn door de rechter. Maar zelf heeft hij geen ondertekende eot in zijn bezit. Enkel een kopie die hij aan de notaris opgevraagd heeft en dus niet ondertekend is. Als datum staat ook enkel “voor mij verschenen op 2006”. Ik vroeg dit omdat eylis zei dat dit geen geldig eot zou zijn omdat deze indruist tegen de wet.

De vraag was vooral als in het eot vermeld staat dat het gezag aan de mama wordt toegewezen waardoor zij dus alles alleen kan beslissen. Wat dan bedoeld wordt met de uitzonderlijke kosten die in gezamelijk overleg moet gebeuren. Hieronder vallen alle schoolkosten vanaf 1e middelbaar terwijl onderhoudsgeld wordt betaald voor een passende opleiding volgens het eot. Naar ons gevoel worden deze dan ook 2x betaald. Want alle schoolfacturen worden bezorgd door de mama om de helft te krijgen. Alsook vind mama dat ze niks moet overleggen, papa heeft enkel plicht om te betalen. Zo interpreteert zij deze eot.
Onlangs was een tuchtprocedure op school voor de oudste zoon waarop ook de papa werd uitgenodigd. Mama heeft het eot aan school bezorgd waarop de school geen rekening kon houden met de mening van de papa. Daarom stel ik nu deze vraag.

kristin
Berichten: 204

#6 , 30 mar 2019 16:59

Je kan een officieel vonnis opvragen op de rechtbank waar dit uitgesproken is. Dan weet je perfect wat erin staat.

Terug naar “Echtscheiding”