Ouderschapsverlof om te reizen, zonder kind?

Wenliv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof om te reizen, zonder kind?

#1 , 27 mar 2019 19:16

Kan mijn ex, papa van mijn dochter, zomaar ouderschapsverlof opnemen om op vakantie te gaan, zonder zijn dochter?
Zijn hier geen voorwaarden aan verbonden?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2019 20:11

JurecaBE moderator

Wenliv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2019 09:17

Bedankt, dit had ik ook al gevonden, maar nergens vind ik informatie of men effectief bij het kind moet zijn of niet.
Ik had toch gedacht dat de ouder minstens moest aantonen dat hij zich met zijn kind zou bezighouden. Kind is bij mij gedomicilieerd, woont effectief bij mij. Hij heeft de weekends dat hij haar mocht komen halen afgezegd. Hij heeft die maand ouderschapsverlof genomen om op vakantie te gaan.
Dit is ergens toch niet normaal? Maar nergens vind ik of dit mag, ja of nee?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 mar 2019 09:43

Mevrouw,

Ik zie niet in waarom uw ex-man niet met vakantie mag gaan zonder zijn dochter. In geval van co-ouderschap verblijft het kind toch ook afwisselend bij de moeder en de vader. Gezien het ouderschapsverlof in blokken moet opgenomen worden kan dit mijn inziens zeker niet verboden worden. En laat ons niet vergeten dat iedereen het recht heeft op alleen op vakantie te gaan. U zal nergens in de wetgeving een antwoord op uw vraag vinden. Indien u meer info wenst, kan u de vraag voorleggen aan de RVA.

Het kan en mag dan ook niet de bedoeling zijn om de vader van uw kind opzettelijk te benadelen, zeker als hij niets onrechtmatigs doet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2019 09:56

Tjah, een goede ouder is ook een ontspannen ouder. Als die ouder op die manier zijn psychologische gezondheid op peil houdt, en achteraf dus een betere, mentaal stabiele, ouder kan zijn voor het kind dan zie ik het probleem niet.

Vely
Berichten: 72

#6 , 30 mar 2019 12:29

"Hij heeft de weekends dat hij haar mocht komen halen afgezegd"
Is de verblijfsregeling vastgelegd in een vonnis? Indien wel volgt de papa het vonnis niet op als hij je kind niet komt afhalen.. war wel gevolgen kan hebben.

Wenliv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mar 2019 14:54

Dus voor jullie is het normaal, dat een vader die zich heel weinig van zijn kind aantrekt, niks hiervoor betaald en zijn weekends weigert, om op vakantie te gaan. En dat hij hiervoor zijn ouderschapsverlof opneemt en van de rva nog geld trekt. Ik vind dit niet normaal dat dit kan. Ik zal de vader van mijn kind nooit benadelen of degelijke, of hem het leven zuur maken. Ik wil nog geen euro van hem. Deze vraag was gewoon uit interesse

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2019 15:08

Normaal kan men het niet noemen.
Dit is profiteren op grote schaal, en onze samenleving is nu zo, van alles profiteren waar men maar kan.
En volgens de regels kan het !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#9 , 30 mar 2019 16:40

Den Lowie,

Dit is geen kwestie van profiteren. Zoals ik reeds stelde dient het ouderschapsverlof in blokken opgenomen te worden. Ook de ex-man of ex-vrouw heeft recht op een privé-leven. Mijnheer neemt tenslotte geen ouderschapsverlof om op vakantie te gaan, maar zijn vakantie valt nu toevallig binnen zijn ouderschapsverlof.

Ik denk niet dat het de bedoeling van dit forum is om iemand een schuldgevoel aan te praten.

Mama's hebben recht op ontspanning, maar de papa's ook.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 30 mar 2019 20:53

Als hij de in vonnis voorziene alimentatie niet betaald is hij wel strafbaar.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939
Indien hij kind niet komt halen in zijn weekends of tijdens zijn weken kan u daarvan melding maken bij politie is op zich niet strafbaar.

Wenliv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mar 2019 11:50

Bedankt voor jullie reacties.
Mijnheer heeft net wel het ouderschapsverlof genomen om op vakantie te gaan, maar blijkbaar wordt dit toegelaten. Bij loopbaanonderbreking heeft hij niet dezelfde voordelen.
Hopelijk profiteert hij ervan en komt hij echt terug als een ontspannen, betere vader 🤣

Terug naar “Echtscheiding”