huis schatten bij scheiding ?

citrique
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

huis schatten bij scheiding ?

#1 , 26 mar 2019 10:13

goedemorgen,
mijn vrouw (wettelijk samenwonend) is al een tijdje geleden vertrokken.
we zijn nog niet officieel gescheiden... het is een soort van proefscheiding

sinds ze weg is ben ik ben ik stilaan aan het opfrissen van het huis begonnen.
tot nu toe heb ik alleen maar afbraakwerken en schilderweken gedaan.
geen of minimaal aan investeringen dus.

maar, vanaf nu, komen er aannemers kijken en ga ik beslissingen nemen.
kosten volgen dus, kosten die ik 100% alleen zal dragen.

is het best mijn huis nu te laten schatten?
is een immo makelaar daar bevoegd voor?
in geval van definitieve scheiding moet ik dan mij ex uitbetalen..maar hoe minder hoe liever natuurlijk.
ik moet toch kunnen aantonen dat ik de investeringen, vanaf heden, volledig zelf gedaan heb?

alvast veel dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 mar 2019 10:43

Als een lage schatting wil, zal je moeten laten schatten VOOR de renovatiewerken.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 26 mar 2019 11:01

Niet juridisch, maar goede (of toch minstens goed bedoelde) raad: persoonlijk zou ik geen (grote) investeringen doen aan de gezamelijke woning zolang de situatie met uw (ex)vriendin niet duidelijk is.
Als je dat toch wil doen, is enkel een eenzijdig aangestelde schatter van weinig waarde mocht het ooit tot een confrontatie / rechtzaak komen.
Ik zou in dat geval eerder een overeenkomst laten opstellen met uw (ex-)vriendin, waarin (met bedragen !) vastgelegd wordt welke (meer-)waarde aan wie toebehoort bij een eventuele verdeling. Die overeenkomst kan uiteraard gebaseerd op een schatting (van een schatter, notaris of immo. Of verschillende ?).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 26 mar 2019 13:29

Inderdaad: eerst overeen komen om het huis over te nemen aan een afgesproken bedrag en dan pas beginnen investeren. t Is ook niet omdat je bv 50.000€ investeert dat je huis 50.000€ meer waard wordt. Zo werkt dat niet.

Terug naar “Echtscheiding”