Informatieplicht bij wijziging verblijfsplaats

ikkenaturlijk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Informatieplicht bij wijziging verblijfsplaats

#1 , 24 mar 2019 23:48

Ik ben al een aantal jaren uit de echt gescheiden. Onze dochter verblijft exclusief bij haar vader, daar wij dit zo overeengekomen zijn. Nochtans berust het ouderlijk gezag nog steeds bij mijn ex-echtgenoot en mezelf.

Ik heb vastgesteld dat mijn ex-echtgenoot en mijn dochter officieel nog steeds gedomicilieerd zijn op hun wettelijk adres, doch dag ze daar niet meer verblijven. De woning in kwestie staat te koop en is volledig leeg (ongemeubeld).

Wanneer ik mijn ex-echtgenoot hierop attent maakte, legde hij mij in zeer weinig woorden uit dat hij nog steeds gedomicilieerd was op zijn wettelijk adres en dat ik geen zaken had waar hij en onze dochter verbleven.

Ik meen toch ergens dat het logisch is dat ik wel op de hoogte ben waar mijn dochter verblijft, al was het maar omdat ik met haar contact zou willen opnemen, of nog gewoon omdat ik haar moeder ben.

Kan iemand mij zeggen of ik deze informatie op de ene of de andere manier afdwingbaar kan maken en alzo verkrijgen?

Alvast bedankt aan allen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mar 2019 12:55

Klacht neerleggen wegens domiciliefraude bij de plaatselijke wijkagent.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 25 mar 2019 22:02

Aangifte bij de gemeente.
Het is de bevoegdheid van de gemeente ( dienst bevolking). Deze zullen politie wel opdracht geven op te treden. Een woonstonderzoek doen.
Wijkinspecteur kan uiteraard ook al ingeschakeld worden.
Indien ex en dochter niet aangetroffen worden worden ze Ambtelijk Afgeschreven bij Collegiaal Besluit. Kan gevolgen hebben o.a. op onmiddellijke betaling boeten maar ook op vb ziekenfonds.

En staat ook in vonnis dat woonplaats moet doorgegeven worden.

Best eventjes niets zeggen.... en laat hem dan maar de gevolgen dragen.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2019 02:24

als je blijkbaar weet waar ze verblijven aangezien je contact hebt met ex wat is dan feitelijk het probleem ?

ikkenaturlijk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2019 09:09

als je blijkbaar weet waar ze verblijven aangezien je contact hebt met ex wat is dan feitelijk het probleem ?
Ik weet bij wie ze zitten, meer bepaald in de woning van de nieuwe vrienden van mijn ex-echtgenoot. Ik ken wel het adres van die dame niet. Ik ken enkel de gemeente.
Aangifte bij de gemeente.
Het is de bevoegdheid van de gemeente ( dienst bevolking). Deze zullen politie wel opdracht geven op te treden. Een woonstonderzoek doen.
Wijkinspecteur kan uiteraard ook al ingeschakeld worden.
Indien ex en dochter niet aangetroffen worden worden ze Ambtelijk Afgeschreven bij Collegiaal Besluit. Kan gevolgen hebben o.a. op onmiddellijke betaling boeten maar ook op vb ziekenfonds.
In welke mate en op welke manier wordt ik dan op de hoogte gesteld van hun nieuwe wettelijke woonplaats en verblijfsplaats? In mijn ogen blijft het probleem ongewijzigd en heb ik nog steeds geen nieuwe informatie.

Is er geen wetsartikel dat dit recht op informatie, of de verplichting van deze informatie mee te delen, verplicht? Ik betaal ook onderhoudsgeld aan hem voor mijn dochter. In Frankrijk bestaat er een wetsartikel dat begunstigden van onderhoudsgelden en onderhoudsgeldplichtigen mekaar hun adresgegevens moeten bezorgen. Bestaat iets gelijkaardigs in België?

Dank u.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 mar 2019 09:56

Stuur hen dan een AS waarin je zegt te zullen stoppen met betalen, tenzij je tegen datum xx het juiste adres hebt.
Je kan ook naar de rechtbank stappen en het adres opeisen. Je hebt daar recht op.

ikkenaturlijk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2019 10:55

Stuur hen dan een AS waarin je zegt te zullen stoppen met betalen, tenzij je tegen datum xx het juiste adres hebt.
Mag dit wel? Stoppen met het ondehoudsgeld te betalen om het adres te kunnen ontvangen? Lijkt mij een beetje dubbel opm zelf "in de fout te gaan" om hem zijn fout te laten corrigeren.
Je kan ook naar de rechtbank stappen en het adres opeisen. Je hebt daar recht op.
Ik zou liever eerst een brief (al dan niet aangetekend) willen sturen met een duidelijke, ondubbelzinnige, wettelijke basis waaruit blijkt dat hij in zijn ongelijk is. Zo kan ik verder mijn dossier opbouwen om zijn slechte wil aan te tonen. Enkel hiervoor naar de rechter stappen lijkt mij vooral veel kosten maken om geen enkel profijt te hebben, buiten het verblijfsadres te kennen.

dvdkerck
Berichten: 15

#8 , 01 apr 2019 16:10

Als ouder mag je altijd weten waar je minderjarig kind verblijft.
De andere ouder moet dat respecteren.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 01 apr 2019 16:42

Staat vermoedelijk zelfs in vonnis.

Mathieu Rutten

#10 , 02 apr 2019 11:14

Beste,

Vanuit mijn buikgevoel zou ik zeggen, wendt u tot de dienst burgerzaken van de gemeente van het adres van je dochter dat je officieel bekend is en vraag naar de huidige verblijfplaats van je dochter gezien de woning van het opgegeven adres onbewoond is en leeg staat. De gemeente kan dan een vaststelling laten door door de wijkagent die hiervan een rapport opmaakt. De gemeente kan dan overwegen om stappen te ondernemen zodat de vader en de dochter zich met alle regulier in orde stellen.

Deze inlichtingen zijn louter informatie en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Echtscheiding”