co-ouderschap dochter

Jelle1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

co-ouderschap dochter

#1 , 23 mar 2019 11:37

Goede middag,

Al een tijdje gaat het minder in de relatie tussen mijn vriendin en ik. We hebben samen een dochter van 5 maand die onlangs de diagnose van het smith magenis syndroom gekregen heeft.

Nu is er onlangs ruzie geweest en zei men vriendin dat als ik weg zou gaan ze ervoor ging zorgen dat ik mijn dochter nooit meer terug zou zien.... gezien mijn verleden zou dit voolgens haar merfect mogelijk zijn....

Nu ik heb in het verleden inderdaad veel dingen gedaan die ik niet moest doen maar ben al 5 jaar het goede pad op. De laatste keer ik in de rechtbank was, was omdat de procureur tegen mijn qtraf in beroep ging. Ondertussen was ik al fel gebeterd en zei de rechter al mijn straffen te laten omdat ik een voorbeeld was voor anderen uit mijn situatie....

Nu in het verleden heb ik drugs gedeald, gebruikt en gemaakt. Ik heb ook eens verkocht aan een minderjarig iemand en ik heb ook verboden wapendracht op mijn strafblad.

Kan mijn vriendin op basis daarvan mijn dochter van me afnemen? Ook al was dit 5 jaar geleden en kan ik nu aantonen dat ik een vaste goeie job heb, clean ben en een normaal leven heb?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2019 11:49

Indien u het kind erkend heeft, zal het allemaal zo’n vaart niet nemen.

Het is psychologische oorlogsvoering.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 23 mar 2019 12:57

Zelfs al heb je in het verleden heel wat op je kerfstok gehad en je bewandelt nu sedert 5 jaar het rechte pad, kunnen je ouderlijke rechten niet zomaar ontnomen worden. Zelfs al zou een rechter het exclusief ouderschap aan de moeder toewijzen omwille van je verleden (het hoederecht bestààt niet meer in de wet) dan nog zou je geregeld contact kunnen en mogen hebben met j ekind, hetzij onder bepaalde voorwaarden die je zou moeten respecteren. Maar zelfs dat gebeurt niet zo heel vaak. dus ga niet in op de allusies van de moeder. zoals ghentian zegt: dit is psychologische druk Probeer kalm te blijven en reageer niet door bijvoorbeeld te zeggen dat het niet waar is. Dan blijf je discussieren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 23 mar 2019 20:54

Hoederecht is sedert april 1995 reeds gewijzigd in co-ouderschap.
Beide ouders hebben het gezag over hun kind en moeten dus - behoudens gerechtelijke beslissing - over alles akkoord zijn Ook over een te volgen medisch opvolging.

Jelle1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 08:52

Bedankt allen voor jullie reactie's!

Met vriendelijke groeten
Jelle

Terug naar “Echtscheiding”