Nederland of Belgie

daniellevv
Topic Starter
Berichten: 5

Nederland of Belgie

#1 , 19 mar 2019 13:30

Beste,

Ik heb een probleem met de omgangsregeling van mijn kinderen met mijn ex. Nu is het zo dat wij gescheiden zijn in Nederland en daar zijn alle papieren opgesteld, maar daarna ben ik verhuisd naar België en daar staan wij ook officieel ingeschreven al 6 jaar. Nu is er een probleem en weet ik niet waar ik moet zijn, in Nederland of in Belgie bij een advocaat?

Met vriendelijke groet,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 19 mar 2019 15:03

Gezien er kinderen zijn is de jeugdrechter (familierechtbank) als eerste bevoegd.

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mar 2019 15:46

Art. 8 Brussel IIbis-verordening

"Algemene bevoegdheid

1. Ter zake van de ouderlijke verantwoordelijkheid zijn bevoegd de gerechten van de lidstaat op het grondgebied waarvan het kind zijn gewone verblijfplaats heeft op het tijdstip dat de zaak bij het gerecht aanhangig wordt gemaakt."

Art. 9

"Behoud van de bevoegdheid van de vorige gewone verblijfplaats van het kind

1. Wanneer een kind legaal van een lidstaat naar een andere lidstaat verhuist en aldaar een nieuwe gewone verblijfplaats verkrijgt, behouden de gerechten van de vorige gewone verblijfplaats van het kind, in afwijking van artikel 8, gedurende een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de verhuizing, hun bevoegdheid tot wijziging van een in die lidstaat vóór de verhuizing van het kind gegeven beslissing betreffende het omgangsrecht indien de persoon die ingevolge die beslissing het omgangsrecht heeft zijn gewone verblijfplaats behoudt in de lidstaat van de vorige gewone verblijfplaats van het kind."

Art. 629bis Ger.W.
"§ 2. De vorderingen aangaande het ouderlijk gezag, de verblijfsregeling en de onderhoudsverplichtingen voor een minderjarig kind worden voor de familierechtbank van de woonplaats van de minderjarige gebracht, of, bij ontstentenis, van de gewone verblijfplaats van de minderjarige."

--> Vermits u al 6 jaar gedomicilieerd bent in België, mag u er gerust van uitgaan dat u daar uw gewone verblijfplaats hebt. Dat stelt meteen ook art. 9 buiten toepassing. U kan de kwestie dus aan de familierechtbank van de woonplaats van uw kind voorleggen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”