kindervreugd?!

moemie
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Antwerpen

kindervreugd?!

#1 , 20 mar 2006 13:58

Ben sinds 2 jaar gescheiden, heb 4kinderen uit 1ste huwelijk (9-6-5-4j), en een nieuwe partner. Was een EOT , waarbij er overeengekomen werd de kinderen op te voeden in co-ouderschap.(kinderen verblijven 1 week bij mijn ex en 1 week bij mij.
Ex betaald geen allimentatie, noch voor mij noch voor de kinderen. Kindergeld word door 2 gedeeld. Kostenverdeling voor schoolrekening en eventuele andere grote onkosten aangaande de kinderen worden betaald op basis van inkomen (2/3 door mijn ex - 1/3 door mij.
Deze korte :? inleiding om te komen tot hetvolgende:
Ben co-ouderschap aangegaan omdat ik later geen verwijten wilde krijgen dat de kinderen nooit contact hebben mogen hebben met hun vader. (dit is ook nu geenszins de bedoeling). Wil anderzijds ook later niet het verwijt dat ik mijn kinderen bij iemand heb gelaten die er niet was voor zijn kinderen.
Heb aan mijn ex voorgesteld om een andere regeling aan te gaan wat de kinderen betreft.
Merk dat de kinderen , wanneer ze bij hem horen te zijn meer bij zijn ouders zitten . Ga er vanuit (en heb er ook enigszins begrip voor dat het niet eenvoudig is om als man 4 relatief kleine kinderen te verzorgen) enheb er trouwens ook , op zich, geen probleem mee dat de kinderen op regelmatige basis (maar niet dagelijks) hun grootouders zien.
Heb mogen ervaren dat er een aantal zaken , wat betreft hygi?ne en gezondheid van de kinderen er niet echt nauw wordt gekeken. Kan het dus niet langer aanzien en wil al een tijdje stappen ondernemen om hier verandering in te brengen. Ik weet enkel niet waar te beginnen.
ik hoor enerzijds dat ik naar een jeugdrechter dien te stappen. anderzijds dat ik een onderzoek (naar hygiene en verzorging bijv.) dien te laten instellen.
Kan er iemand mij vertellen hoe ik te werk moet gaan en waar ik terecht kan.
bedankt ; een bezorgde moeder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 mei 2006 05:26

Heb mogen ervaren dat er een aantal zaken , wat betreft hygi?ne en gezondheid van de kinderen er niet echt nauw wordt gekeken.
Kan U eens een OBJECTIEF vb geven van die 'verwaarlozing'?

moemie
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Antwerpen

#3 , 03 mei 2006 10:09

Beste,

in antwoord op uw vraag, wil ik vooreerst zeggen dat de meeste van deze zaken van de kinderen zelf komen , waarbij ik alleen maar wil aangeven dat ik weet dat ik hier voorzichtig mee moet zijn. Anderzijds is het wel zo dat ik in eerste instantie geneigd ben hen te geloven omdat ik hen (en hiermee doel ik vnl op onze oudste dochter(9) omdat zij 1e haar vader nog steeds heel graag ziet en hem niet gemakkelijk zal 'afvallen' en 2e ook ik heb tot hiertoe geprobeerd hem niet in een slecht daglicht te stellen ten aanzien van hen omdat ik maar al te goed besef dat dit op langere termijn zich tegen mij zal keren , maar vooral omdat ik nog steeds vind dat de scheiding iets is tssn mijn ex en mij en niemand anders, dus ZEKER niet de kinderen.
Dus wat betreft die vbn :

Toen ik naar de tandarts ging met de kinderen kreeg ik "onder mijn voeten" dat ik de kinderen hun tanden niet genoeg poetste. Nu worden de kinderen hun tanden bij ons ELKE avond gepoetst en groot was mijn verbazing dan ook toen mijn dochter achteraf in de auto vertelde dat ze bij hun vader hun tanden niet MOCHTEN poetsen. Ik vroeg haar of het niet zo was dat ze hun tanden niet HOEFDEN te poetsen (wat wel een heel verschil is) maar ze hield vol dat ze het niet mochten. Toen ik mijn ex hierover aansprak was zijn antwoord "waarom moet dat" . Achteraf en u hoeft mij echt niet te geloven maar het is wel zo vertelden de kinderen mij dat ze sindsdien elke avond voor het slapen gaan een snoepje kregen. Ik kreeg hiervan bevestiging toen ik enkele weken later 's avonds om een uur of zeven belde om dag te zeggen aan de kinderen (dat is de gewoonte) en de jongens ( 3 en 4 jaar oud) net in bed bleken te liggen. Ik vroeg mijn ex om te gaan kijken of ze al sliepen (hij had wel degelijk gezegd dat hij ze NET in bed had gelegd) kreeg ik ze aan de telefoon en rara wat vertelden die 2 patatten : moeke, wij hebben nog een lolly gekregen van voke en mogen die nu in ons bedje opeten want wij zijn flink geweest.

Verder merkte ik ook dat ze , wanneer ze 's zondagsavonds bij ons kwamen ze regelmatig zeer vuil ondergoed aanhadden. Toen ik vroeg hoe dat kwam ( het was duidelijk geen 'vuil' van die dag zelf) zei de 2de oudste dochter (6) dat ze maar 1X /week proper ondergoed aankregen.

Ook wast hij NOOIT hun haar, en moet ik steeds 's zondag 's avonds hun oren nakijken die steeds erg vuil zijn (zand en andere).

Enfin , ik kan zo nog wel even doorgaan , maar het helpt mij niks vooruit en ik word er enkel maar verdrietig en woedend van. Ik voel mij hierin zo machteloos en hoop dat er snel iets kan gebeuren.

groeten
Vera

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 03 mei 2006 11:40

mijn antwoord valt buiten juridische contect,

heb zelf 4 kinderen en MAG als vader al van af hun 5 jaar van mijn dochters NIET in de badkamer komen als zij in bad zitten. Ik kan dus hun haar niet wassen. Haar elke dag wassen is trouwens slecht.

De oren van mijn twee jongste kinderen (11 en 9 jaar)moet ik elke dag ontdoen van zand en andere. Woon nu eenmaal op de buiten en niet in een stad.

Het ?nige dat je echt moet in orde brengen, is dat hij ze regelmatig hun tanden doet poetsen en hen dagelijks zuiver ondergoed aan doet. Maar ga ook eens na of hij wel voldoende kleren heeft daarvoor. En dat het gevaarlijk is om kinderen in bed te laten snoepen.

Wat het betreft dat de kinderen meer bij hun grootouders zijn dan bij hun vader, Als ieder NIET gescheiden koppel in vlaanderen dat de grootouders gebruikt als kinderopvang 1? betaald aan het forum per jaar kan het forum een advocaat vast in dienst nemen om alle vragen te beantwoorden.

Maar of een rechter dit als kinderverwaarlozing gaat aanschouwen......???
Laatst gewijzigd door sperwer op 03 mei 2006 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 03 mei 2006 12:56

Beste,

in antwoord op uw vraag, wil ik vooreerst zeggen dat de meeste van deze zaken van de kinderen zelf komen
INDIEN U met deze argumenten een herziening van het co-ouderschap/bi-locatie wil afdwingen, dan vrees ik dat U van een 'kale reis' zult terug komen.

Wat de bezoeken aan de grootouders betreft, ben ik van mening dat ze beter daar terecht kunnen, dan dat ze 'gedumpt' worden in een of andere na-schoolse opvang, dewelke ook niet kosteloos is!

moemie
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Antwerpen

#6 , 04 mei 2006 09:25

Beste,

ook wij wonen niet in een stad en ja dus worden "normaal gezien" en bij ons toch de oren ELKE dag uitgekuist, dat is het juist ik kan nog steeds het verschil zien tussen oren die eens per ongeluk niet zijn uitgekuist en oren waar je al bij wijze van spreken , met zwaardere middelen moet te werk gaan om er ?berhaupt iets van vuiligheid uit te krijgen. Wat betreft het haar wassen , ik was hun haar niet elke dag maar eens op de week is echt geen keer te veel (vooral wanneer je duidelijk kan zien dat er zand, en vooral andere vuiligheid in hangt. Ik gaf slechts enkele vbn (maar zo zijn er nog wel meer vb aangaande het toedienen van medicatie (wordt zelden of niet gegeven wat in het geval van antibiotica toch wel noodzakelijk is), uiteindelijk merk ik dat hier hetzelfde gebeurd als tijdens mijn huwelijk, moest ik voor elke vernedering (en da's voor jullie natuurlijk erg subjectief , daar gaat het juist helemaal om) een klap hebben gekregen (idem met de kinderen die steevast kl..zak, r..zak , enz... worden genoemd) men had mij voor gek verklaard nog 1 dag langer bij hem te hebben gewoond, of mijn kinderen daar te hebben gelaten. En ja, bijna alle zaken waarover ik het heb zijn moeilijk aantoonbaar (dat maakt het allemaal zo schrijnend). Ik kan enkel maar hopen dat de maatschappelijk werker, de rechter of wie er ook over zal beslissen wat er dient te gebeuren, met mijn ex praat en doorheeft hoe de vork werkelijk aan de steel zit.
Wanneer je op school komt en te horen krijgt dat uw kind angst heeft iets te vragen aan zijn vader (omdat er gegarandeerd gebrul en een njet van komt (en het gaat hier onder andere over het naar school gaan met de fiets - wat ze bij ons wel mogen .) dan begin je jezelf toch vragen te stellen. Wanneer je kind plots afwerende gebaren begint te maken (hoofdje beschermend in de armen nemen) wanneer je zonder te roepen of te tieren hem bij de arm neemt om hem terecht te wijzen, wanneer je kind huilend thuis komt omdat zijn vader bepaalde schoolbrieven niet heeft ondertekend en hij daarvoor ruzie krijgt op school, wanneer je kind je doodleuk komt vertellen dat z'n vader verteld heeft dat ik ze wil laten verongelukken omdat ik hen met de fiets naar school laat gaan, wanneer je plots tussen de tekeningen van je kinderen een briefje vind van een 9-jarige waarop staat :" mama heeft de trouwbelofte verbroken" (dit zijn de woorden die bij elke 9-jarige van gescheiden ouders opkomen nietwaar :? )
En wat betreft het 'dumpen' van de kinderen bij de grootouders : Neen ik heb daar op zich geen problemen mee, want inderdaad , gegeven de omstandigheden heb ik nogal wat liever dat ze daar zijn , dan bij hem. Maar wanneer je je ouders (70 - 72 jaar) dagelijks opzadelt met 4 - relatief kleine - kinderen en dat dan ook nog doet wanneer je moeder net in de kliniek heeft gelegen met hartproblemen, dan stel ik mij daar inderdaad (als het even mag) vragen bij.
Enfin, zoals gezegd , kan ik niets anders doen dan datgene wat ik denk dat ik moet doen (in het belang van de kinderen) en hopen dat ze niet t? erg lijden onder heel deze toestand.
Al vast bedankt voor het advies.
Vriendelijke groeten.
MOEMIE

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 04 mei 2006 10:20

Moemie,

er zijn diensten die nakijken of de kinderen door hun vader worden verwaarloos. Je kan zelfs gaan vragen op het clb om dit na te laten zien. Als hij hun schoolbrieven niet optijd tekend, zeg je kinderen dan deze door hun grootouders te laten tekenen en verwittig de school hiervan. En vraag de school om jou ook steeds van alles een brief te bezorgen, zij zijn dit verplicht bij bi-locatie.

Maar hou wel in je achterhoofd de gedachten dat men jou ook weleens kan gaan bestempelen als een overbezorgde moeder en/of een moeder die alle middelen gebruikt om haar kinderen bij haar te hebben. En de vader met alle middelen wil slecht maken.

Wat die briefje van je dochter van 9 jaar aangaat, het is misschien wel haar manier om jullie scheiding te verwerken. De kinderen van NU zijn immers veel verder ontwikkeld in hun kennis dan de kinderen van 20 jaar geleden.

En dat de kinderen bij hun grootouders zijn, als hun vader er niet is,zal door de rechtbank steeds possitiever worden beschouwd dan dat ze op straat lopen of alleen zitten. Ondanks alles is dit een punt dat in zijn voordeel werkt.

Wat het fietsen naar school betreft; iedere ouder zijn regels.

Dus bij acties goed nadenken en voor je iets doet even een raadsman/vrouw raadplegen. Sommige dingen lijken vaak in je voordeel te zijn, maar kunnen net het tegenovergestelde veroorzaken.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 04 mei 2006 11:28

Dat gebruikt U het agressief gedrag van uw EX als argument, dit zal een grotere impact hebben op een rechter dan al uw overige argumenten samen...Het volstaat een rechter te treffen die zelf nooit zijn tanden poetst om U met beide voeten terug op aarde te brengen.

Terug naar “Echtscheiding”