Co-ouderschap

Me&ikke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Co-ouderschap

#1 , 19 mar 2019 09:59

Beste, ik ben al enkele keren gescheiden. We hebben samen een zoon van 10j. En hebben een co-ouderschap regeling. Vanaf wanneer kan er geregeld worden dat onze zoon bij mijn ex of bij mij vast komt wonen? Ik zou natuurlijk heel graag hebben dat hij bij mij komt wonen, maar ben er zeker van dat mijn ex onze zoon al goed heeft ingeprent dat hij bij haar moet komen wonen. Ze heeft alle fiscale voordelen en wil dat zeker zo houden. Wat kan ik best doen? Ter info: mijn zoontje heeft schrik van zijn mama, en haar wil is wet. Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Me&ikke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2019 10:03

Sorry foutje. Niet enkele keren, maar enkele jaren geleden

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2019 13:18

Begrijp jouw vraag niet goed... is er nu geen regeling voor jouw zoon? Aangezien je al enkele jaren geleden gescheiden bent?

Reclame

Me&ikke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 09:14

Er is een week-week regeling.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 mar 2019 13:49

Even de vraag van sterretje verduidelijken: je hebt misschien wel samen een verblijfsregeling afgesproken. Maar is dit bekrachtigd in een EOT, notariële akte of gerechtelijk vonnis? Zo ja, dan moet je een herziening van de verblijfsregeling aanvragen bij de familierechter. Maar als die afspraak niet bekrachtigd is door een wettelijke akte, vat je best de zaak aan bij de familierechter om een duidelijke heldere regeling te vonnissen. Daarbij hoort dus: de week/weekverblijfsregeling, waar het kind gedomicilieerd zal zijn, de vbakantieregeling, de financiele zaken zoals kinderbijslag etc; laat je bijstaan door een advocaat om een goed sluitende en heldere regeling op papier te zetten. Want daar worden soms nogal hiaten en tegenstrijdigheden in gezet die later voor misverstanden en toestanden zorgen.

Me&ikke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2019 07:53

Bedankt,de regeling is bekrachtigd met een Eot. En mijn zoontje is gedomicilieerd bij zijn mama. Mijn vraag is hoelang die regeling normaal duurt? En wat ik kan of moet doen om mijn zoontje bij mij continu te laten wonen? Mag hij dat zelf kiezen vanaf een bepaalde leeftijd? Met zekerheid kan ik zeggen dat mijn ex al volop bezig is om mijn zoon te overtuigen dat hij bij zijn mama moet wonen.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 21 mar 2019 17:28

Een kind kan nooit kiezen bij welke ouder hij/zij wil wonen. Dat kan pas vanaf de meerderjarigheid. een kind kan wel vragen om zijn wens uit te drukken en gehoord te worden door de rechter die moet vonnissen. Deze prechter probeert in zijn wijsheid wel te achterhalen of het kind vanuit zichzelf spreekt of door een ouder is beïnvloed. Dus uw vraag om de verblijfsregeling te herzien: u vat de zaak aan bij de familierechter om een herziening te vragen. Best met advocaat.

Terug naar “Echtscheiding”