Schuldenvrij na scheiding

Thomas13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schuldenvrij na scheiding

#1 , 09 mar 2019 13:14

Beste,

Kan iemand mij verder helpen om te antwoorden op volgende vraag.

Is het mogelijk dat de vrouw geschrapt kan worden uit alle openstaande leningen en schulden vrij is.
En wat als ze toch werkt op het moment van de scheiding. Maakt dit iets uit (een verschil)?

Zal de situatie schetsen.

Vrouw en man gaan scheiden. Hebben 3 leningen lopen. Man werkt en betaald leningen af en vrouw is huisvrouw en werkt dus niet.

Lening 1 is voor een sociale woning. Hebben beide getekend.
Lening 2 is voor een auto. hebben beide getekend.
Lening 3 is een persoonlijke lening. Hebben beide getekend.

Man blijft in woning wonen en vrouw doet afstand van haar helft.Dus man koopt haar niet uit.
Man behoud de auto en vrouw doet afstand van haar helft.
De persoonlijke lening betaald de man verder af. dit omdat hij haar al niet moet uitkopen voor huis.

Bedankt voor jullie adviezen alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2019 13:52

de kans dat de schuldeisers akkoord gaan met schrapping is denk ik klein. Het zou logischer zijn dat de man nieuwe leningen neemt op hem alleen en daarmee de vrouw /oude lening uitkoopt. De vrouw heeft dan met de nieuwe lening niets te zien.

Thomas13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2019 20:21

voor het huis heb ik al opgezocht dat schrapping niet gaat.
man moet opnieuw voor openstaande bedrag een nieuw contract aangaan.

Maar voor auto en persoonlijke lening weet ik het nog niet.
Vrouw is werkloos en kan zowiezo de lening niet afbetalen.
dus denk ik dat de bank niet zo weigerachtig zal staan ?
Maar als ze werkt, denk ik dat ze dan geen kans maakt.
Ze wil nu gaan werken, maar denk persoonlijk dat dat in haar nadeel zal zijn voor ze gescheiden zijn

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 10 mar 2019 17:04

Beste

Theoretisch kan alles.
Bij hypothecaire leningen kan perfect een 'avenant van tenlasteneming' worden opgemaakt. De bank ontslaat dan officieel één kredietnemer van zijn/haar verplichtingen.
Wat betreft de persoonlijke lening en autofinanciering : dat zijn kortlopende leningen en standaardcontracten die men niet wijzigt. De man kan inderdaad wel nieuwe leningen aanvragen om deze te herfinancieren op zijn naam alleen.
Vraag is natuurlijk wat de solvabiliteit van de man is. En of die voldoende waardevol is om de vrouw te ontslaan van haar verplichtingen. Ik neem aan dat zij na de echtscheiding toch wel (ooit) zal gaan werken en op dat ogenblik is haar medekredietnemerschap wel degelijk een waarde voor de bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”