verandering kindergeld

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

verandering kindergeld

#1 , 07 mar 2019 15:00

Het kindergeld "systeem" is verandert waardoor de rollen zijn omgedraait bij gezinnen met 2 kinderen die geboren zijn voor 2019.
ik heb week/ week verhouding met 1 kind ,het oudste kind. (heb 2 kinderen).
Ik heb een vonnis waar er staat dat de (kindergeld)kosten gelijkmatig verdeeld moeten worden.
Nu is mijn ex terug naar de rechtbank gestapt omdat zij nu minder kindergeld ontvangt...en ik meer...
Is er hier sprake van een veranderlijke situatie,aangezien het "systeem" verandert is?
Kan de tegenpartij een vonnis veranderen op basis van een "wet"verandering?Er is op persoonlijk vlak niets verandert!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 08 mar 2019 10:56

Snap het niet goed. Voor kinderen geboren voor 2019 is er toch niets wettelijk veranderd op 1 januari 2019.
Deze blijven toch dezelfde bedragen trekken als voor 2019...
Wat is er volgens u juist in de wet veranderd ?

Vely
Berichten: 72

#3 , 09 mar 2019 09:18

Er is wel degelijk iets veranderd. In het totaal wordt hetzelfde bedrag uitbetaald. Maar de rangen van de kinderen werden omgedraaid. Voor 1/1/2019 kreeg het oudste kind 93.93€ + toeslagen. Het tweede kind kreeg 173 € + toeslagen. Nu krijgt het oudste kind 173 €+ toeslagen en het tweede kind krijgt 93€ + toeslagen.
aangezien er slechts voor 1 van de 2 kinderen recht is op 50% van het groeipakket, dient men dus een ander bedrag te ontvangen.
gpedia.groeipakket.be voor de wetgeving
www.groeipakket.be voor algemene info en klachten over de nieuwe wetgeving.

Reclame

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#4 , 09 mar 2019 09:24

Nu is de vraag,kan men door deze verandering een aanvraag doen voor een vonnis wijziging?
Of is een wijziging van een vonnis op persoonlijke veranderingen?
Mijn ex krijgt nu eigenlijk "minder",daarom stapt ze naar de rechtbank.

kristin
Berichten: 204

#5 , 09 mar 2019 09:25

Ik krijg voor mijn kinderen nog steeds hetzelfde bedrag als voor 2019. Dus mijn oudste dochter krijgt voor een 1e kind, mijn 2de krijgt een groeipakket voor een 2de pakket.
Wat wel kan is dat je vanaf 2019 extra toelagen krijgt.

lucas123
Berichten: 483

#6 , 09 mar 2019 10:33

Volgens mij heeft de TS ongelijk en krijgt ieder kind nog steeds hetzelfde basisbedrag.

https://www.parentia.be/nl-VL/kinderbij ... ge-systeem :
Ik citeer: "Voor kinderen die geboren zijn voor 2019 blijft het oude systeem van kinderbijslag in grote lijnen van toepassing. Hun oude basisbedragen werden vastgeklikt op 31 december 2018. Zolang ze recht hebben op kinderbijslag blijven ze die verworven maandbedragen ontvangen, aangevuld met leeftijdsbijslagen en andere toeslagen. "

https://www.groeipakket.be/nl/bedragen/ ... nuari-2019

Als je 100% zeker wil zijn, stel dan je vraag via onderstaande emailadressen (ik heb daar vorige week nog vragen over het groeipakker aan gesteld en na enkel e dagen antwoord gekregen)
info@groeipakket.be
info@myfamily.be

PS De wijziging waarover TS het heeft zou bovendien volledig tegen de geest zijn, zoals ik het begrijp, nl. er veranderd niets voor kinderen van voor 2019.

Laat je de afloop/antwoord weten aub.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#7 , 11 mar 2019 12:37

ik zal het anders uitleggen.Ik weet dat het berdag hetzelfde is maar...
Ik heb week/week verhouding met de oudste.
Vroeger ontvang ik voor mijn oudste kind rondom de 90€ als eerste kind.
Mijn ex rondom 170 € voor het tweede kind.
Dus nu met de nieuwe wetgeving draaien de rollen om...
Maw krijgt mijn ex nu minder ipv 170€ is het nu een 90€..
Dus ,omdat zij nu minder krijgt gaat zij nu gaan aankloppen aan de rechtbank.
Mijn vraag is,kan dit?moet er geen veranderlijke toestand zijn om een vonnis te veranderen?

lucas123
Berichten: 483

#8 , 11 mar 2019 13:49

Uw uitleg is duidelijk, maar mijn inszien niet correct.
Kan je eens exact de link opgeven waar je dit gelezen hebt.
Als je mijn link bekijkt (https://www.groeipakket.be/nl/bedragen/ ... nuari-2019) dan zie je daar toch helemaal geen wijziging. Uw zogezegde wijziging zou trouwens wel uitgebreid in de pers en op internet aan bod zijn gekomen indien u gelijk zou hebben.

Omdat ik in dezelfde situatie ben als u (wel nog getrouwd :D ), heb ik de moeite gedaan om vandaag eens uw stelling voor te leggen aan de email-adressen die ik hierboven vernoem. Ik zal hier later het antwoord posten.

Vely
Berichten: 72

#9 , 11 mar 2019 18:51

Ik werk in de kinderbijslag. De rangen werden omgedraaid per dossier en per bijslagtrekkende. 99,99% van de merkt dit dus niet. Enkel bij een sommendelegatie bij slechts een deel van de kinderen is dit zichtbaar.
https://gpedia.groeipakket.be/nl/reglem ... ingsnota-1 linkt de toelichtingsnota.
Het is niet omdat sommige wijzigingen niet werden gecommuniceerd, dat ze er niet zijn..

lucas123
Berichten: 483

#10 , 12 mar 2019 10:36

Ok, ti's wel een ingewikkeld artikel.

Maar dit betekent toch dat iedereen met kinderen van voor 2019 goed bestolen wordt door deze regering ?
Ik heb bv. 3 kinderen. Mijn oudste kind is 18 jaar en mijn jongste 9 jaar.
Stel dat ze allebei tot hun 20 jaar studeren.
Waar ik vroeger voor het jongste kind, dan nog 11 jaar lang 259 euro zou trekken, is dit nu dus 11 jaar lang maar 93 euro. MAAR voor het oudste kind krijg ik wel 259 euro nu, maar dit nog maar 2 jaar.
Als je het totaal dan optelt over al die jaren en voor alle kinderen, dan ontvang ik in totaal toch fors minder ?
En die diefstal/nieuwe belasting komt dus niet aan bod in de pers ?
Of begrijp ik u niet goed ? Graag reactie aub.

PS ik ben gewoon getrouwd met mijn partner.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#11 , 12 mar 2019 18:17

Volgens mij niet Lucas123
Vroeger kreeg je niet het bedrag van rang 2 als het kind van rang 1 het huis verliet. Dan werd het kind met rang 2 een kind met rang 1. Volgens mij win je nu dus als een jonger kind eerder het huis verlaat of stopt met studeren dan een ouder kind?
Nieuw samengestelde gezinnen worden wel benadeeld, want zij konden vroeger de kinderen samen nemen, nu niet meer.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#12 , 13 mar 2019 09:08

Mijn vraag blijft effe onbeantwoord...
Kan men door deze verandering een vonnis veranderen?
Als er een wijziging is bij het kinderbijslag, is dit dan genoeg om terug naar een rechtbank te trekken?
Want mijn ex krijgt nu minder en ik meer...

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2019 13:45

proberen kan altijf. als blijkt dat ze hierdoor niet goed kan rond komen kan de rechter het herzien.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#14 , 13 mar 2019 18:26

Inderdaad, proberen kan je altijd. Maar persoonlijk acht ik de kans klein dat een rechter hierin zal meegaan. Onderling kan je uiteraard afspraken maken.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”