Onderhoudsgeld: het tweede bedrijf

BaconAddict
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Stopzetten alimentatie

#1 , 04 mar 2019 19:01

Beste forumleden,

Ik zoek opnieuw raad ivm een alimentatiekwestie. Ik betaal al jaren onderhoudsgeld voor mijn vervreemde dochter. In september had ik via via vernomen dat zij niet langer schoolgaande was. Omdat ik nog haar rijksregisternummer heb, heb ik dat meteen weten te dubbelchecken op de website van de VDAB waar ze inderdaad als werkzoekende aangegeven wordt.

Na wat advies in te winnen heb ik dan besloten om een aangetekend schrijven te richten aan zowel mijn dochter als haar moeder (aan wie ik de alimentatie verschuldigd ben volgens het vonnis), waarin ik om verduidelijking vroeg mbt haar huidig sociaal statuut en of ze al werkende was, wat haar beroepsinschakelingstijd is. Ik heb gewezen op mijn ouderlijke rechten op informatie mbt mijn kind en duidelijk gemaakt dat ik die informatie wilde inwinnen om ervoor te kunnen zorgen dat ik mijn alimentatieverplichtingen in de toekomst naar behoren zou kunnen vervullen. Ik heb ze hiervoor gegeven tot 31 november 2018. Uiteindelijk zijn ze de brieven nog niet eens gaan afhalen op het postkantoor, maar ik had ze ook per gewone post verstuurd (en dat vermeld in de brief zelf). Ook heb ik kort voor de deadline nog een reminder per mail gestuurd naar zowel de advocate als mijn ex. Tot die datum ben ik blijven betalen.

Ik kreeg natuurlijk geen antwoord. Gevolg is dat ik mij gerechtigd waande om de betalingen stop te zetten. Ik ben hiervoor advies gaan inwinnen op die forum en in het justitiehuis.

Nu krijg ik opeens weer een bevel tot betalen van de deurwaarder die mij al meerdere malen is komen afdreigen, waarin opgeroepen wordt tot onmiddellijke betaling van 5 maand achterstallige gelden en nog bijzondere kosten (vermeld als schoolkosten jan. 2019, terwijl ze al werkzoekende is???).

Wat moet ik hier nu mee aanvangen? Heb ik helemaal geen rechten, zelfs als ik behandeld wordt als een snulletje, en moet ik maar blindelings blijven betalen?

Stap ik beter naar een advocaat om een geschil aan te spannen bok de familierechter en het vonnis ongedaan te maken? Maak ik überhaupt kans? Kan het gebrek aan eerbied voor de betalende ouder een rechtsgrond betekenen? Heeft het aangetekend schrijven dat ik verstuurd heb enkele maanden terug enige juridische waarde?

Hopelijk weten jullie raad. Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2019 19:37

Waarom neem je zelf geen raadsman onder de arm, een kleine moeite voor misschien een redelijk aanvaardbaar bedrag en je krijgt bakken aan informatie van deze man
Je hoeft geen dag langer te betalen dan nodig!

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 04 mar 2019 19:44

Hopelijk pagina VDAB afgeprint en opgeslagen
Nu nog nagekeken?? dat ook bijhouden.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 mar 2019 19:47

Je had beter vermeld dat je de alimentatie niet meer zou betalen vanaf datum xx, tenzij je tegen die datum de nodige bewijzen kreeg dat ze nog schoolgaande was. Dan had je nu al niet moeten wachten op een antwoord. Een dergelijk bericht kan je nog steeds sturen

Terug naar “Echtscheiding”