primeert huwelijkscontract of preferentiële toewijzing?

lucgescheiden

Re: primeert huwelijkscontract of belang van de kinderen?

#46 , 14 dec 2010 18:16

Eylis,
Mocht u me de wetsartikels inzake; dat voorhuwelijksbezit willen bezorgen, waarin wordt gesteld dat dit niet in het gemeenschappelijke vermogen kan vallen,
ik zou u heel erkentelijk zijn, daar dit alvast een doorbraak zou betekenen in mijn eigen vereffening en verdeling.
Het zou anderhalf jaar werk van de notaris immers in een totaal ander daglicht plaatsen!
Alvast mijn welgemeende dank.
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#47 , 15 dec 2010 09:51

@luc, ik weet niet hoe jouw persoonlijk voorhuwelijks bezit ineens gemeenschappelijk bezit is kunnen worden, maar de wetgeving is heel duidelijk; als je iets bezit van VOOR je huwelijk is het van jou :!:
Bewijs? verkoopakte huis: als daar een verkooppsdatum van VOOR het huwelijk op staat en als eigenaar: jantje janssens , dan is dat huis van jantje janssens en van niemand anders ... :P
enkel verbeteringen aan het huis tijdens het huwelijk kunnen uit ge gemeenschap vergoed moeten worden.Maar het huis is en blijft van Jantje janssens.

Zie wetgeving huwelijk volgens het wettelijk stelsel:
Het wettelijk stelsel verdeelt de goederen van de echtgenoten in drie vermogens:

het vermogen van de ene echtgenoot
het vermogen van de andere echtgenoot
het gemeenschappelijke vermogen
Onder het wettelijk stelsel geldt een scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten. Dat betekent dat de partners zelf hun eigen vermogen beheren, terwijl zij samen het gemeenschappelijke vermogen beheren.

Het wettelijk stelsel is automatisch van kracht, tenzij de echtgenoten hun vermogen anders verdelen.
Eigen goederen zijn:
alle goederen die partners bezitten voor het huwelijk.
het geld op de eigen spaarrekening

bvb: eigendom die een van de partners heeft aangekocht voor het huwelijk
een zaak die een van de echtgenoten al uitbaatte voor het huwelijk
de schulden die een partner al had voor het huwelijk
alle goederen die een partner verworven heeft via een nalatenschap of een schenking voor het huwelijk
de schulden die drukken op erfenissen of schenkingen die verworven zijn voor het huwelijk

Gemeenschappelijke goederen
Gemeenschappelijke goederen zijn:

beroepsinkomsten zoals lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...
inkomsten uit eigen goederen zoals huurgelden van een eigen woning
interesten van obligaties die de echtgenoten al voor het huwelijk bezaten
alle goederen waarvan niet kan worden bewezen dat ze eigendom zijn van een van de echtgenoten

Wat is van wie?
Wat gebeurt er bij een scheiding?
Bij een echtscheiding zullen alleen de gemeenschappelijke goederen verdeeld worden. Het is dus belangrijk dat de echtgenoten kunnen bewijzen welke goederen hun persoonlijke eigendom zijn.Echtgenoten kunnen persoonlijke eigendom met allerlei rechtsmiddelen bewijzen, bijvoorbeeld:
eigendomsakten facturen
een notariële inventaris

roderidder
Contacteer: Website

#48 , 15 dec 2010 15:41

@eylis: Met betrekking tot Uw wil tot onpartijdigheid moet ik toegeven dat U mij raakt.
Om te antwoorden op je vraag
j.demoor antwoord in het onderste gedeelte van zijn bijdrage genderneutraal. http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12#p108412" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

Reclame

armschaap
Topic Starter

#49 , 15 dec 2010 16:45

Volgens advocaat is het eindeloos rekken van een verdeling definitief verleden tijd. De feitelijke scheiding kan wel een paar maand gerekt worden, de verdeling ook een jaar. Maar 10 jaar is blijkbaar nog van vroeger. Nu zijn er idd. nog verdelingen bezig uit de jaren 90, maar blijkbaar (volgens de advocaat dus) is hier nu paal en perk aan gesteld. Laat ons hopen hé.

eylis

#50 , 16 dec 2010 09:16

@armschaap: je advocaat zegt rare dingen: "...feitelijke scheiding op een paar maand..."
De scheiding is toch al feitelijk? Dat doe je gewoon zonder rechtbank. De wettelijke scheiding hangt uiteraard samen met de verdeling. Maar ik geloof dat in jullie situatie (en de info die je gegeven hebt) de verdeling vrij eenvoudig kan: je moet het natuurlijk wel eens worden over de waarde van de verbeteringen (aan het huis) die je aan de gemeenschap verschuldigd bent en waarvan je je ex dus moet vergoeden. Dat kan een heikel punt blijven.
Maar inderdeed, het rekken van zo'n zaken wordt tegenwoordig héél negatief gepercipieerd door de rechtbanken. Immers: ze verliezen hier kostbare tijd mee die afgenomen worden van de nodige tijd om andere (veel ernstiger) zaken met de noodzakelijke aandacht te behandelen. Het is niet de eerste keer dat een advocaat+partij een uitbrander krijgen in volle rechtszaal dat ze moeten ophouden met vertragings- en machtsspelletjes.

armschaap
Topic Starter

#51 , 16 dec 2010 10:35

Ja, Eylis, je hebt gelijk: ik bedoelde de wettelijke scheiding. De feitelijke scheiding is inderdaad al ... een feit :-)
Volgens wat ik hoorde, zou ik, redelijk snel na de wettelijke scheiding, de mogelijkheid hebben om een "uithuiszetting" te eisen van mijn echtgenote. De financiële regeling zou dan achteraf kunnen gebeuren. Op die manier zou zij er ook alle belang bij hebben om alles zo weinig mogelijk te rekken, want dan zou ze uit het huis gezet zijn én zou ze nog geen geld in handen hebben tot de zaak helemaal rond is. En voor ik hier als "harteloos" verweten word: ik zeg niet dat ik het ga doen, hé, die "uithuiszetting", want dan zet ik misschien mijn kinderen mee uit huis. (deze "misschien" slaat op het feit dat het natuurlijk ook nog mogelijk is dat het week/week wordt of zo. Bij week/week zijn ze sowieso de helft van hun leven "uit huis", en of dat nu bij mij of bij moeder is, zal er niet veel toe doen wellicht.)

lucgescheiden

#52 , 17 dec 2010 03:08

Gemeenschap van goederen houdt in dat de goederen in bezit van een van de echtgenoten voor de helft mede eigendom worden van de ander. Of duidelijker: u wordt samen ieder voor de helft eigenaar van alle goederen die u en uw partner voor het huwelijk ieder privé hadden.
Indien de persoonlijke eigendom de gezinswoning betreft kan één partner deze niet ontvreemden uit de gemeenschap zonder toestemming van de andere...
M.a.w. zolang het gemeenschappelijke vermogen niet verdeeld is, blijft de gezinswoning eigendom van de gemeenschap.
Pas bij de vereffening en verdeling kan u uw persoonlijk vermogen voorafgaandelijk terugnemen.
De partner die exclusieve bewoning heeft (tussen de eerste scheidingseis en de dag van de definitieve vereffening en verdeling) zal aldus de volledige huurwaarde van de woning verschuldigd zijn aan het gemeenschap vermogen.
Pas na de vereffening en verdeling hebben beide partners hun persoonlijk vermogen terug op hun eigen naam.

Uitzetting kan inmiddels aldus niet gevorderd worden op basis van eigendomsrecht.
En indien de echtgenote, blijft bewonen, zal zij recht hebben op de halve rest (na terugname) van het gemeenschappelijke vermogen, aldus
zal zij de helft van de huurwaarde terug krijgen.
Zij zal dus tot na de vereffening en verdeling aan de helft van de huurwaarde hebben gewoond.
Het is in dat geval voor haar van bijzonder groot belang om de vereffening en verdeling te blijven rekken, verdagen, uitstellen en in twijfel trekken, zolang zij kan. Dergelijke praktijken zijn dus nog zeker gangbaar!

Statistieken tonen aan dat de aanvragen tot echtscheiding in 70 procent van de gevallen uitgaan van de vrouwen.
Duidelijk de reden waarom feministen dergelijke wetgeving in stand willen houden, en
de realiteit van deze onrechtvaardigheid steeds in twijfel willen trekken?

eylis

#53 , 17 dec 2010 09:01

@luc, je hebt het over een ander stelsel: algehele gemeenschap van goederen.
Arm schaap heeft het over het wettelijk stelsel van gemeenschap van aanwinsten....
Wie nu trouwt zonder specifiek huwelijkscontract is per definitie getrouwd volgens dat wettelijk stelsel.
Er trouwt tegenwoordig misschien nog 5 % van de koppels in algehele gemeenschap. Met dat stelsel vraag je gewoon om problemen...

armschaap
Topic Starter

#54 , 17 dec 2010 09:11

Dit heb ik gelezen op http://www.cebeon.be/ceremonie/huwelijk_notaris4.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat er een duidelijk verschil is tussen terugname en voorafname. Terugname gebeurt na de verdeling, voorafname voor de verdeling.
In mijn huwelijkscontract staat duidelijk dat ik bij scheiding het huis mag voorafnemen.
In dit voorbeeld hieronder slaat de voorafname wel op overlijden van een partner, maar de terminologie is hetzelfde als bij scheiding.

Beding van terugname bij echtscheiding

Als de aanstaande echtgenoot zijn bouwgrond gemeenschappelijk heeft gemaakt, zal dit als gevolg hebben dat bij echtscheiding deze grond tussen beide partners gedeeld moet worden. Dit wenst men niet altijd.
Immers de bouwgrond werd betaald met gelden van de man alleen, hij kocht het voor het huwelijk.
Als het dan tot een echtscheiding komt, is het des te pijnlijker als men zijn eigen grond voor de helft verliest.
Om daaraan te verhelpen kan men in het huwelijkskontrakt een clausule opnemen.
Die clausule bepaalt dan dat bij echtscheiding de waarde van de bouwgrond, die gemeenschappelijk gemaakt werd, volledig en alleen toekomt aan de echtgenoot die hem inbracht.

Het voorafname beding

Nog een andere mogelijkheid is te bepalen dat de langstlevende, vóór dat de verdeling uitgevoerd wordt, bepaalde zaken vooraf mag nemen.
Deze vooraf genomen zaken zijn dan voor 100% van de langstlevende, de overige zaken worden met de kinderen gedeeld.
Die clausule noemen we het beding van voorafname. Deze zou bijvoorbeeld zo geformuleerd kunnen worden: "De langstlevende der echtgenoten zal voor elke verdeling uit de gemeenschap mogen voorafnemen; de gezinswoning met alle daarin aanwezige huisraad en meubelen, alsook de wagen". Deze clausule zal als gevolg hebben dat de langstlevende echtgenoot of echtgenote volledig baas is in eigen huis. Indien die langstlevende de woning wenst te verkopen, moeten de kinderen niet mee tekenen. Indien deze clausule niet wordt opgenomen, moeten de kinderen mee akkoord gaan om de woning te kunnen verkopen.

lucgescheiden

#55 , 17 dec 2010 18:18

Wil je daarmee zeggen dat voorafname mogelijk is bij echtscheiding?

Mijn inziens gaat uw voorbeeld over een overlijden van één der echtgenoten, waar de 'langslevende' kan bevoordeeld worden, daar een persoon na overlijden hiermede niet langer kan benadeeld worden. Dus niet dadelijk een clausule die kan tellen bij een verdeling tussen levenden... ?

armschaap
Topic Starter

#56 , 17 dec 2010 19:08

@ luc: bij een overlijden (en voorafname van goederen), zijn er wel degelijk "benadeelden", namelijk de andere erfgenamen. Nu, waar ik nog mee worstel, is het feit dat men bij echtscheiding het steeds heeft over "terugname" en bij erfenis over "voorafname". Volgens het gewoon wettelijk stelsel (huwelijk) (zonder speciale clausules in het huwelijkscontract dus) is er automatisch sprake van "terugname" en niet van "voorafname". Nu, in mijn specifieke geval staat er in het contract "voorafname". En die voorafname gebeurt dus voor de verdeling van start gaat.

eylis

#57 , 17 dec 2010 19:24

maar armschaap, als je gehuwd bent volgends het wettelijk stelsel en je bezat het huis al voor het huwelijk, staat in de notariele verkoopakte het huis toch sowieso enkel en alleen op jouw naam? Vermits dit gedateerd is kan je toch bewijzen dat het bezit van het huis dateert van voor het huwelijk en dus niet in de gemeenschap valt? Dus zelfs zonder die clausule is het huis sowieso van jou? Of hebben jullie iets aan de aankoopakte veranderd na ht huwelijk...

armschaap
Topic Starter

#58 , 17 dec 2010 19:56

ja, het huisje was gekocht voor het huwelijk, maar werd in de gemeenschap gebracht door het huwelijkscontract. Maar met de clausule dus dat ik het "vooraf mocht nemen" bij scheiding. Achteraf bekeken misschien niet nodig van dat in het huwelijkscontract te zetten (omdat een goed dat voor het huwelijk gekocht is, sowieso terugkeert naar de eigenaar voor het huwelijk), behalve dus misschhien omwille van het feit dat ik het nu vooraf mag nemen, terwijl het anders alleen maar terugnemen zou geweest zijn. Ik bedoel: hopelijk kan dank zij dat woordje "vooraf" een lange strijd vol uitstel en rekken, vermeden worden.

lucgescheiden

#59 , 18 dec 2010 00:49

Het woordje 'vooraf' maakt in deze geen uitzondering op de normale gang van zaken.
In de procedure van vereffening en verdeling wordt er eerst een inventaris opgemaakt van de bezittingen.
Het is wettelijk bepaalt dat persoonlijk vermogen eerst wordt teruggenomen.
(Waarde Inventaris - de al dan niet geherwaardeerde persoonlijke vermogens) / 2
De extra vermelding in uw huwelijkscontract lijkt me daar geen uitzondering op te maken, daar BIJ DE BEREKENING zowiezo de voorafname gebeurt.
De effectieve verdeling is pas rond, na deze procedure, mijn inziens zal u dus onmiddellijk een voorafname dienen te vorderen bij de notaris. Indien tegenpartij hier niet met akkoord gaat, dan blijft de woning in het bezit van de gemeenschap tot de rechtbank deze knoop doorhakt. En net dat kan tijd kosten....

Bij een overlijden worden de erfgenamen niet benadeeld, daar het vruchtgebruik zowiezo aan de overlever toekomt.
M.a.w. de erfgename moeten in elk geval wachten op bv de verkoop van de woning...

Terug naar “Echtscheiding”