#17 , 23 okt 2015 09:42
1) Zijn eis van 2*3 uur is zeer redelijk. Ik zou hier dan ook op in gaan, want de kans dat een rechter anders zou beslissen, is zeer klein. Dat jij vreest dat het kindje geen flesjes aanvaardt, is géén argument. Net zoals borstvoeding dat niet is; je kan afkolven Dit argument voor een rechter brengen, zorgt er gegarandeerd voor dat je een uitbrander zal krijgen. Je zal overkomen als een moeder die kost wat kost het kind weg wil houden van zijn vader. Zorg er dus voor dat je je kind ondertussen al léért van een flesje drinken.
2) Vanaf 6 maanden een week/week regeling is vroeg, maar niet onmogelijk. Ik ken van zeer dichtbij een case waar dat het geval was. Maar daar was het daarvoor ook meer dan 2*3 uur per week; er zat nog een stap tussen.
3) Alimentatie: zolang het kind zo goed als full time bij jou verblijft, moet er uiteraard een degelijke soms alimentatie betaald worden. Wat die som moet zijn, is onmogelijk te zeggen, gezien dat van veel factoren afhangt.
4) Vanaf dat er bilocatie is, is er typisch geen alimentatie meer, tenzij er echt een grote loonkloof is tussen moeder en vader. Kindergeld is dan weer een heel andere zaak. Vaak wordt dat toegekend aan de moeder (omdat zij ook vaak degene is die minder verdiend), maar even vaak wordt er beslist om die inderdaad in de helft te doen.
Het is niet omdat je werkloos bent, dat de alimentatie plots torenhoog gaat zijn; de rechter gaat ook kijken naar de reden van je werkloosheid én naar de moeite die je doet om terug aan werk te geraken. men gaat er vanuit dat de ene ouder niet moet opdraaien voor de bewuste werkloosheid van de andere ouder. En gelukkig ook maar. In dat geval kan je bijvoorbeeld afspreken dat er tot xx/xx/xxxx een bepaald bedrag betaald wordt zodat je kan zoeken naar werk.
Bottom line; Ik zou akkoord gaan met het eerste stuk, maar melden dat gezien de hoeveelheid X bij jou verblijft je de voorgestelde alimentatie te weinig vindt (en een tegenvoorstel doen), dat je ineens van 2*3uur per week naar week/week een te bruuske overgang vindt en voorstelt om een opbouwende regeling toe te passen met:
- vanaf 6 maanden: 1 weekend op 2
- vanaf 1 jaar: om de week van woensdag tot zondag
- vanaf 2 jaar: week/week
Dat vanaf week/week de alimentatie volledig wegvalt.