Aantal vragen omtrent kindregeling

Tattie

Re: Aantal vragen omtrent kindregeling

#16 , 01 aug 2011 17:36

dan moet je aan de school eens een aanwezigheidslijst proberen vragen.... wij hadden het vermoeden ( en dat is bevestigd door die lijst) dat dochter bij haar moeder veel meer afwezig was dan bij ons.... directeur en tevens haar leraar (kleuter) wou dit niet geven omdat hij niet vond dat er grote verschillen waren ... het schilt zo maar effe een volledige maand afwezigheid maar soit... uiteindelijk moest hij ze geven daar onze advocaat er druk achter zette....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 01 aug 2011 17:54

Een advokaat moeten inschakelen om de school erop te wijzen dat een vader even belangrijk is dan een moeder voor een kind.
tja, je kan natuurlijk een school niet op haar pedagogische plichten blijven wijzen!
Handige documenten voor Personenrecht

LoneWolfke

#18 , 02 aug 2011 16:23

De school mag in principe niet weigeren beide ouders op de hoogte te brengen, maar ze zijn niet verplicht uit zichzelf beide ouders op de hoogte te brengen.
Beide ouders hebben het recht alle info op te vragen en de school heeft de plicht beide ouders te betrekken, tenzij een document van de rechtbank anders zegt (bijvoorbeeld totaal verbod van de ene ouder om betrokken te zijn bij het kind, maar ik denk dat zoiets maar zelden voorvalt?).
De school kan je aanspreken als zij het nalaten jou op de hoogte te brengen, ook van bv uitstapjes. Beide ouders moeten dan in principe op de hoogte gebracht worden als beiden dat expliciet gevraagd hebben.
Ik zou niet aflaten en blijven aandringen bij de school, het is toch ook jouw kind? Jij hebt jouw recht, zij hun plicht ;).

Reclame

Bijtje

#19 , 03 aug 2011 07:52

dan moet je aan de school eens een aanwezigheidslijst proberen vragen.... wij hadden het vermoeden ( en dat is bevestigd door die lijst) dat dochter bij haar moeder veel meer afwezig was dan bij ons.... directeur en tevens haar leraar (kleuter) wou dit niet geven omdat hij niet vond dat er grote verschillen waren ... het schilt zo maar effe een volledige maand afwezigheid maar soit... uiteindelijk moest hij ze geven daar onze advocaat er druk achter zette....
Aangezien een kleuter geen leerplicht heeft lijkt het mij niet echt nuttig om zulk een lijst te willen gebruiken tegen een ouder. Of zie ik dat verkeerd ?

Tattie

#20 , 03 aug 2011 14:26

tis niet omdat ze nog geen leerplicht hebben dat ze daarom niet regelmatig naar school hoeft te gaan e... en het jaar waarin het kind 6 word is er wel leerplicht... en het is vooral opvallend dat ze een ganse week 'ziek' thuis is maar dat ze de vrijdag als het wissel is wel naar school kan gaan....
tis louter een feit dat moeder gewoon met momenten geen zin heeft haar naar school te brengen... en met 30 schoolgaande dagen verschil afwezigheid in de meeste gevallen zonder doktersbezoek, ja ik vind dat wel een reden om dat te gebruiken ja...

Bijtje

#21 , 09 aug 2011 09:24

Tattie,
mijn ex houdt zijn kind ook elke woensdag thuis en dit komt op een schooljaar neer op ongeveer 15 tot 20 dagen... maar door de te grote afstand is het onmogelijk voor hem om haar een halve dag naar school te brengen en de woensdagnamiddagopvang kost minstens 6 euro per keer, hij betaalt de opvang volledig alleen en kan niets terugtrekken van de belastingen ... plus dan nog het feit dat mensen hem verweten hebben in het verleden dat "het arme kind" naar de opvang moest ... ja dan moeten ze in mijn ogen niet zagen als het kind dan elke woensdag thuis blijft want het is het één of het ander. Als we allemaal een woensdag om de 14 dagen verlof moeten pakken om dan 3 uur met een kind onderweg te zijn (heen en terug) zodat ze ocharme 4 uurkes zou kunnen schilderen in de klas ... ik wil hier maar mee zeggen dat er altijd twee kanten van een verhaal zijn en dat het misschien handig is om het verhaal van de mama ook te kennen. Misschien heeft zij enkele argumenten waarom ze dit doet en kan er perfect een oplossing komen ?

Moraelin
Topic Starter

#22 , 12 aug 2011 13:29

Aan iedereen enorm bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik hieruit distilleer dat :
- ouderlijk gezag idd het recht heeft om alle belangrijke beslissingen mee te nemen maar in het geval zoals het mijne waarbij mijn zoon zijn hoofdverblijfplaats bij de moeder is betekent dit wel dat ik erom zal moeten voor zorgen dat dit ook gebeurt, er is geen garantie, dat versta ik. Het belangrijkste zal zijn om de school heel goed duidelijk te maken wat mijn wensen zijn denk ik.
- wat betreft dat ze de uitspraken niet nakomen zal ik blijven rapporteren ad politie en hopelijk als de zaak dan finaal voorkomt wordt hier rekening mee gehouden. Wij krijgen bv. ook niets van kleren of jas mee, wij hebben alles dubbel moeten kopen, ook schoenen want diegene die hij aanheeft zijn tot de draad versleten, dus onze kosten zijn veel hoger dan normaal in mijn geval waar ik ook de alimentatie betaal, maar enfin.
- Qua verzekering zal de familiale mijn zoon dan ook dekken als hij hier is, alhoewel ze mij bij de bank iets anders hadden verteld. Hospitalisatie heeft zij ook dus hopelijk heeft ze hem ingeschreven en qua tandverzorging zou ik hem bij mij erop willen zetten, zal dit bespreken met de ziekenkas.
- aan het laatste kan ik zoals gevreesd niet veel doen, enkel de zaken in het oog houden, probeer dit nu te doen via school en haar moeder

@Eylis: ivm je vraag er was idd een eerdere akte omdat we een tijd uit elkaar zijn geweest, dat was echter onder volledig andere condities en nu gebruikt ze die akte om geld op te eisen, geld dat ik zelfs al grotendeels betaalt heb want ik betaal reeds alimentatie maar ze doen alsog ik niets betaal, enfin, dit komt de 18de Aug voor.

Nogmaals bedankt aan allen voor de inzichten.

Bijtje

#23 , 12 aug 2011 14:34

ik betaal reeds alimentatie maar ze doen alsog ik niets betaal
heeft u deze dan gewoon cash betaald ofzo ? Want als u elke schijf onderhoudsbijdrage overschrijft kunt u dit bewijzen via uittreksels en dit is ook het meest aan te raden.

Moraelin
Topic Starter

#24 , 14 aug 2011 09:55

Ik kan dit ook bewijzen en het is lopende bij de verbrekingsrechter nu. Het is gewoon dat ik nu al meer dan 3000 euro kosten heb gemaakt aan deurwaarders en advocaten om al die belachelijke aantijgingen aan te vechten, dat alles
in het lang en breed is uitgesmeerd bij mijn werkgever en dat ik al bijna 3 maanden geen loon meer heb gezien (volgens sociaal secretariaat: doordat ik dit aanvecht mogen ze blijkbaar niets uitbetalen zolang het loopt, begrijpen wie het kan want ondertussen
is er al 2,5 keer het bedrag dat ik zogezegd moet betalen afgehouden !!). Want dit loopt volgens mij toch volledig verkeerd in ons systeem: zij kunnen met een akte die ze ergens opvissen heel de zaak zomaar in gang steken, zonder dat die deurwaarder of het gerecht iets controleert (ik heb de deurwaarder nochthans gewezen op het feit dat dit niet klopte) en nu moeten we hele rechtszaken opstarten en betalen om eigenlijk leugens recht te zetten ... mij gewoon op kosten jagen dus.

Maar ik kan idd alles bewijzen dus hopelijk komt alles goed, alhoewel mijn advocaat zegt dat je met het gerecht tegenwoordig nooit weet, het valt te bezien als die inzien dat die akte op een andere situatie sloeg, maar de betalingen
die reeds gebeurt zijn kunnen ze denk ik idd niet ontkennen.

Maar die 3000 euro ben ik waarsch. zowiezo kwijt, puur pesterijen dus.

Tattie

#25 , 14 aug 2011 21:19

Tattie,
mijn ex houdt zijn kind ook elke woensdag thuis en dit komt op een schooljaar neer op ongeveer 15 tot 20 dagen... maar door de te grote afstand is het onmogelijk voor hem om haar een halve dag naar school te brengen en de woensdagnamiddagopvang kost minstens 6 euro per keer, hij betaalt de opvang volledig alleen en kan niets terugtrekken van de belastingen ... plus dan nog het feit dat mensen hem verweten hebben in het verleden dat "het arme kind" naar de opvang moest ... ja dan moeten ze in mijn ogen niet zagen als het kind dan elke woensdag thuis blijft want het is het één of het ander. Als we allemaal een woensdag om de 14 dagen verlof moeten pakken om dan 3 uur met een kind onderweg te zijn (heen en terug) zodat ze ocharme 4 uurkes zou kunnen schilderen in de klas ... ik wil hier maar mee zeggen dat er altijd twee kanten van een verhaal zijn en dat het misschien handig is om het verhaal van de mama ook te kennen. Misschien heeft zij enkele argumenten waarom ze dit doet en kan er perfect een oplossing komen ?

Bijtje dit is een situatie die ik ook zou begrijpen...maar moeder woont met moeite 12 km van school, terwijl het voor ons 45!! km is... en nee ze heeft geen enkele reden om haar thuis te houden, want er zit geen enkele regelmaat in de afwezigheden.... de enige regelmaat dat er wel inzit is dat ze de dag van de wissel op vrijdag plots genezen is en wel naar school kan gaan...
het is gewoon voor haar soms makkelijker om haar thuis te houden omdat ze geen zin heeft om vroeg te moeten opstaan..
dan geeft ze als reden dat ze ziek was en als je het vraagt aan de dochter is ze gewoon thuis gebleven...niks ziek, niks dokter...
in september start ze in het 1e, dus ben benieuwd hoe het ze het dan gaat uitspelen... en ja mevrouw kreeg haar zin qua school... voorlopige beslissing, in afwachting van sociaal onderzoek maar ik heb er geen hoop meer op.....

Moraelin
Topic Starter

#26 , 18 aug 2011 13:35

Mijn zaak ging dus deze week voor de verbrekingsrechter komen maar de tegenpartij heeft dus opnieuw op het laatste moment (idem als met kortgeding) een conclusie ingediend waardoor de hele zaak weer met een maand verschoven wordt. Resultaat is nog een maand zonder loon en ze eisen nu nog al hun advocaatskosten (inclusief die voor het kortgeding) erbovenop. Het vergt enorm veel van een mens en ook van mijn nieuwe relatie.

Ondertussen zijn er heel wat onheilspellende berichten gekomen vanuit de hoek van mijn ex haar ouders. Haar moeder zit geinterneerd met een depressie na serieus lelijke beledigingen en verbreking van contact van haar dochter en haar vader is ook volledig buitengesloten (kleinkind ook al 4 maanden niet gezien daardoor), alsook de rest van de familie.

Ze weigeren pertinent mijn zoon te komen afhalen (ondanks vonnis), zelfs als ik hem naar mijn moeder breng die daar 20min vandaan woont. Resultaat is dat hij nu al 3 weken bij mij en mijn moeder is, het lijkt alsof ze haar zoon niet meer wil zien zelfs, allemaal onder invloed van haar nieuwe man, de (ex-)crimineel, denk ik. De vriend van haar moeder (de vader van mijn ex haar echtgenoot) is meerdere malen bedreigd en durft ook niets meer te doen. Het is echt schrijnend. Ik wou hem aansporen dan toch klacht neer te leggen maar hij durft niet denk ik. Het komt er dus op neer dat 1 rotte appel die in feite dan nog niets direct te maken heeft met de regeling tussen mij en mijn ex over onze zoon alles voor iedereen verziekt. Zijn vader zegt dat dit is waar hij van leeft en dat hij ook nooit zal werken omdat hij parasiteerd en dat hij zomaar kan ontploffen...leuke gedachten allemaal wetende dat mijn zoon daar moet opgroeien. Hij zegt dat die relatie ook niet lang zal duren, maar elke dag is er 1 te veel voor ons en mijn zoon. Komt erbovenop dat die gast zelf 2 kinderen heeft en zijn alimentatie wordt betaald door mijn ex alsook 2u achter die kinderen rijden is blijkbaar geen probleem. Ik versta niet hoe zij dit allemaal aan zichzelf blijft uitleggen.

Ik moet dus nu opnieuw met een tegenconclusie komen en dan op 1 of andere manier een goeie regeling zien te vinden om mijn zoon toch terug te kunnen brengen zonder uitgelachen of verrot gescholden te worden. Nu haar moeder er niet is is het nog moeilijker en die was ook al doodsbang dat ze haar kleinkind nooit meer ging mogen zien. Daarbovenop dat ze eigenlijk volgens vonnis hem moeten komen afhalen bij ons. Klacht neerleggen is het enige wat ik kan doen, maar of de rechtbank daar iets mee zal doen ? Het lijkt alsof zij straffeloos het vonnis naast zich neer kunnen leggen, maar owee moest ik een letter niet nakomen ervan...

Het ergste is dat wij gewoon verder willen met ons leven, met mijn zoon en niet willen blijven plakken in zo'n vechtsheiding maar blijkbaar doet die gast niets liever dan confrontaties opzoeken. Ik weet dat ik me moet blijven correct gedragen en dat het dan hopelijk allemaal goed komt maar het is moeilijk om zoveel onrecht te moeten ondergaan en dan gewoon te knikken en door te gaan. Mijn werkdruk helpt ook niet met de ganse situatie.

In feite ben ik hier vooral aan het ventileren maar toch wou ik vragen: is er nog iets wat ik kan doen ivm het feit dat ze zich niet aan het vonnis houden en mijn zoon niet komen afhalen ? Of moet ik gewoon plooien en klacht blijven indienen ? Hebben zo'n klachten enig effect ? Wanneer ik mijn zoon meekrijg is het ook met versleten schoenen, 1 onderbroek, broek en T-shirt en geen pull of vest...dat voor 15 dagen. Wij hebben ook alles extra gekocht. Hopelijk neemt de rechter dit soort 'pesterijen' ook serieus. Het enige wat hen of toch zeker de crimineel) interesseerd is geld maar met alle zaken van hierboven (hij is bijna nooit bij hen en wij moeten evenveel kleren kopen als zij) zie ik niet in waarom ik nog meer alimentatie zou moeten betalen.

Bijtje

#27 , 23 aug 2011 12:29

Het beste wat u kan doen is u zelf aan het vonnis houden en inderdaad elke keer een klacht bij de politie indienen als zij het kind niet afhaalt. Deze klachten kunt u gebruiken als de zaak voorkomt en dan is het aan de rechter om er al dan niet iets mee te doen. Men is verplicht om het kind mee te geven in "de andere ouder zijn periode" maar die andere ouder is jammergenoeg niet verplicht het kind af te halen... ikzelf vraag mij allang af wat daar de logica van kan zijn. Indien er iets in het vonnis staat over kleding, dient daar ook rekening mee worden gehouden. Staat er niets in over dat onderwerp, dan is zij ook niet verplicht om extra kleding mee te geven.

Moraelin
Topic Starter

#28 , 24 aug 2011 10:49

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat ik uiteindelijk zal moeten berusten in het feit dat als zij willen doorgaan met pestgedrag ik daar niets aan kan doen, zelfs juridisch niet. Ik versta ook wel dat zo'n zaken zoals versleten of geen kleren meegeven, uitgekafferd worden bij de uitwisseling of het niet ophalen van een kind niet allemaal tot in het detail kan vastgelegd worden en dan nog afgedwongen ook. Alhoewel mijn advocate wel van plan zou zijn een dwangsom aan te vragen indien zij blijven volharden in het niet afhalen als dit ook het uiteindelijke vonnis wordt. Daarnaast wil ik ook alle gemaakte kosten door extra omrijden en de kleren ed bijhouden en argumenteren dat dit in feite reeds een deel van de bijdrage in mijn zoon zijn onderhoudsgeld is. Klinkt hard maar blijkbaar is het geld waar ze op uit zijn dus moet ik tegendruk geven opdat ze zouden stoppen denk ik. Zij hebben hem de afgelopen maand precies 2 dagen gehad...dat hou je toch niet voor mogelijk, als moeder ?, enfin.

Feit blijft dat zij zelf zullen moeten kiezen om te stoppen met dit pestgedrag zodat we op een beschaafde manier verder kunnen, uiteindelijke moeten we elkaar niet graag hebben maar ietwat respect en rust is nodig om alles voor mijn zoon niet nog moeilijker te maken. Iedereen zegt dat het pas zal stoppen als die crimineel out of the picture is echter, dat kan nog lang duren...

Nog iets belangrijk blijkbaar wat mijn advocate nu aangaf (en wat ik altijd dacht): ze kunnen nooit meer loon inhouden dan wat de aanslag vermeld. Dus nu houden ze bij mij al maanden loon in wat niet terecht is ?! Leuk, zo'n sociaal secretariaat die hiervan niet op de hoogte is en dat niet even checked. Ben nu serieus pissed op hen en ze moeten dit rechtzetten voor einde maand want anders zegt mijn advocate dat ze zelf eens een hartig woordje met hen zal praten. Zomaar een mense zonder inkomen zetten voor maanden zonder hier eigenlijk zeker over te zijn, straf.

Terug naar “Echtscheiding”