bilocatie en buitengewone kosten

roderidder
Contacteer: Website

Re: bilocatie en buitengewone kosten

#16 , 26 jul 2011 00:05

Mijn advies is inderdaad de nodige stappen zetten en dat die deurwaarder m.i. in veel, zoniet in alles van je redenering zal meegaan. (gelet de buitengewone kosten gedefineerd zijn in je EOT) Als die meegaat in je redenering dan schiet die deurwaarder in aktie voor U.
Nu kan ik mij wel inbeelden dat deze deurwaarder zijn onkosten zal aanrekenen vb. om met zijn auto naar de "weigeraar" te rijden, maar ook zijn uren moet iemand betalen, ze werken dus niet gratis! Info te bekomen bij de gerechtsdeurwaarder.
Deze kosten kan je normaliter verhalen op diegene die ze veroorzken en dat is m.i. diegene die weigert. Maar vele van die weigeraars die menen dat hun redenering/uitvlucht er ook één is. Nu lijkt het voor U wel duidelijk, maar in dit soort zaken is het vaak niet wit of zwart maar grijsachtig, met andere woorden voor interpretatie vatbaar. Eigenlijk is elke wet voor interpretatie vatbaar, ook de duidelijke wetten, da is ook zo voor EOT's. Het kan voorkomen dat de rechter hier terug moet gaan beslissen wie wel en wie geen gelijk krijgt als iemand daarom verzoekt. Ook voor het terugvorderen van gemaakte kosten moet je moeite doen, dit gaat niet vanzelf, zeker niet als de andere niet wil betalen. Elke smoes of vertragingsmaneuver zou wel eens goed kunnen zijn om het te proberen.

Waarom zou kindergeld, geld zijn voor ouders? kinderbijslag komt inderdaad ouders toe en ja als je dieper graaft, aan slechts 1 ouder (de wetgeving stampt uit een tijd toen men nog niet dacht aan echtscheidingstoestanden - en dus compleet achterhaald), maar dat geld is m.i. toch bedoeld dat kinderen er uiteindelijk beter van worden. Maar of je daar nu je haar mee laat feunen, nagellak voor je tenen gaat van kopen, wie zal aktie ondernemen omdat dit niet mag? Mijn persoonlijke visie om de kans op conflict zo klein mogelijk te houden (ondanks dat de EOT dat anders omschrijft) dat je dat geld op een soort van kindrekening plaatst. Een kindrekening die door beide ouders beheert wordt. Met andere woorden dat de papa daar ook iets kan van kopen. Vroeg of laat zal hij zoals de meeste ook iets willen kopen voor zijn kind.

De beste manier om uit dit conflict te komen is dialoog. Maar dialoog betekend niet dat je alleen maar moet toegeven. Je hebt een overeenkomst met de papa, hij is verplicht die overeenkomst na te komen.

Is het lastig en veel werk om telkens kasticketjes bij te houden? Ja. Maar welke optie is beter? Dat is bij zoveel dingen zo, gemaakte kosten kunnen pas ingebracht worden als ze bewezen zijn. Gewoon zeggen ik heb 50 euro kosten gemaakt is dus onvoldoende. Zeggen dat je voor 5 euro aan wol gekocht hebt voor een trui die je hebt gebrijd is nul euro mogen inbrengen, ook al is het inmiddels een lievelingstrui geworden die ook gedragen wordt bij papa.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#17 , 26 jul 2011 09:34

Dit is ook de reden van een kindrekening voor het geld op te storten,
er is direct een 'boekhoudkundig' overzicht van in&out.

Wat je kan doen:

- een rekening openen dat enkel gebruikt wordt voor je kinderen
- zelf €125 storten op de rekening
- zolang je de €125 van je partner krijgt deze zelf ook doorstorten
- zelf je kindergeld doorstorten op de rekening
- andere terugbetalingen voor de kinderen (mutualiteit terugbetalingen, beursen, ...) ook doorstorten
- aparte bankkaart voor de kinderen
- zoveel mogelijk, betalen met de bankkaart
- wat je cash betaald via 1 overschrijving met mededeling van de rekening overschrijven (wel kassaticket bijhouden!) en geen meerdere producten/rekeningen in één keer overschrijven, beter dan meerdere overschrijvingen in batch uitvoeren!

Dan heb je elke maand:
- 125 + 125 + 247,32 (standaard kindergeld genomen) = €497,32
( op jaarbasis: € 5967,84 )

En dan heb je door deze rekening een overzicht van alles wat je uitgeeft voor je kinderen.
Het is een beetje lastig om met dubbele rekening te werken (jezelf & voor de kinderen)
maar zo sta je zelf sterker om deze kosten te bewijzen...
En dat jij het EOT volgt van de kindrekening...

Er zijn ook heel wat 'tegenkantingen' tegen deze rekening: bron: http://www.vrouwenraad.be/content.aspx?PageId=518" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet men echt elke uitgave voor het kind kunnen verantwoorden? In dat geval moeten we ons realiseren dat het voor eenoudergezinnen met lage inkomens praktisch onmogelijk is de andere 'gewone' kosten af te splitsen - en dus te bewijzen - bijvoorbeeld het deel van de huurkosten, de verwarmings-, verplaatsings-, en verzorgingskosten, de voeding ... van het kind.
Of dit dan van de kindrekening mag komen is een groot vraagteken...

een modeltekst dat ik vond:
http://www.binnemans.be/pdf/ModeltekstKindrekening.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje

#18 , 26 jul 2011 11:59

Heeft u zich zelf al die tijd aan het vonnis gehouden ? Heeft u zelf altijd uw deel van de 125 euro op de rekening gestort zoals u beschrijft ? En het is toch wel zo, dat u de rekeningen moet bijhouden, anders moet de vader inderdaad niks bijbetalen. Anders zou iedereen zijn ex vanalles kunnen wijsmaken hé ... bovendien moeten alle buitengewone kosten op voorhand besproken en overeengekomen worden. Is dit altijd gebeurd ? Zoja, dan kunt u dit aantonen en opeisen, zoneen kunt u dit hoogstwaarschijnlijk niet.

Reclame

Mariette

#19 , 26 jul 2011 12:03

rode ridder ik dacht dat dit hier een forum was waar je meningen van anderen kon vragen zonder in de grond geboord te worden
Mijn excuses hiervoor je punt is 100% terecht

Het antwoord is dus ja, een EOT is krachtig genoeg om het af te dwingen

Mijn persoonlijke visie kende je al. Zelf ben ik geen voorstaander van "buitengewone kosten" in een EOT op te nemen en dan nalaten in die EOT de "buitengewone kosten" te definieren. Meer nog ik kan me vaak niet vinden in wat rechters in het verleden daarover hebben geoordeeld.

RR
U bent dus voorstander op het bezuinigen op voeding neem ik aan? Als het geld op is, dan is het op. Indien vader niet wil bijpassen dan de bakker maar afschaffen?

Mariette

#20 , 26 jul 2011 12:09

Of dit dan van de kindrekening mag komen is een groot vraagteken...
waarom zouden die vaste kosten niét van de kindrekening mogen komen?

De extra elektriciteitskosten (wasmachine, droogkast, afwasmachine, strijkijzer, koken) waterverbruik (douches, baden) gasverbruik (extra kamers te verwarmen) halen een zeer groot gedeelte uit het budget. Natuurlijk moet dit op de kindrekening worden verrekend.

Wat te denken van extra poetsvrouw/huishoudhulp? babysit? vervoerskosten (abonnement zou OK zijn, maar zelf de kinderen telkens brengen + het tijdsverlies is niet recupereerbaar?)

In geval van co-ouderschap kan men ervan uitgaan dat bovenstaande kosten evenredig gedeeld worden, dus dan maakt het weinig uit (of beiden trekken het af van de kindrekening), maar indien de kinderen hoofdzakelijk ij één van de ouders verblijven, dan moet dit zeker in rekening gebracht worden.

Joeri_J

#21 , 26 jul 2011 12:50

Wat ik zelf merk:
- electricteit is niet enorm gestegen (5a10%)
- water is wel meer gestegen (50%) (dus je kan zeggen dat helft 'zou' kunnen, is nu iets van 30a40€/mnd, de helft is €15a20...)
- verwarming is amper gestegen (+/- 5% was vroeger hobby kamer, dus was al verwarmd...)

- poetsvrouw/huishoudhulp/babysit? tja dat is wat ieder zelf kiest zeker? verkies je vrije tijd, of laat je het doen? (niet dat ik zeg dat hiervoor niets gerekend mag worden é!)

- vervoerskosten kan je inbrengen dmv kosten aan te tonen...

Dus wat houdt u tegen om het wel te rekenen van de kindrekening?

u schrijft bvb op:
- water 50%, verrekend uw factuur met 50% is X € per tijdspannen, verrekend dat naar per maand is bvb: 20€/mnd
- electr 20% bvb: 20€/mnd
- verwarming 20% bvb: 20€/mnd
- huishoudhulp: (je kan niet alles aanrekenen aan de kinderen, want is voor je eigen 'luxe' ook, maar je kan een forfait rekenen) bvb: 20€/mnd

dit komt op 80€/maand

het staat je vrij om andere % te nemen of andere bedragen,
maar zo creëer je transparantie...
En dat je dus duidelijk communiceert over kosten/uitgaven...
enkel door zo te argumenteren kan je aanhalen dat bvb wat je krijgt teweinig is.

gewoon 'roepen' (niets persoonlijk hoor) van ik krijg te weinig, daar gaat niemand gehoor aan geven...
elke situatie en woongelegenheid is anders, dus ook de bedragen zullen anders zijn.

edit:

wel rekening houden met dat je spreekt over bilocatie:
als jij hiervoor geld mag aanreken, mag je ex dit ook...

als jij 5/7 hebt en je ex 2/7 kan je eventueel 3/14 aanrekenen van dit bedrag... (5/7 - 2/7 / 2)
en het is niet de bedoeling dat beide geld uit de kindrekening nemen voor hetzelfde...
dan laat je het beide beter zitten voor andere zaken.

roderidder
Contacteer: Website

#22 , 27 jul 2011 15:37

Heeft u zelf altijd uw deel van de 125 euro op de rekening gestort zoals u beschrijft ?
Als je voldoende op het JF leest bij echtscheidingen, dan merk je we dat er heel wat postings bij zijn waar de andere ouder slinkse truccen gebruikt om zo tot het doel te komen.

Stel, ja stel dat bij U de papa in voorkomend geval zoals Bijtje zich afvraagd de boel in gang zet door de deurwaarder in te schakelen en ALLE ACHTERSTALLEN laat innen die nog niet op die gemeenschappelijke rekening gestort is... Zou dit een probleem voor U kunnen zijn?
Argumenten dat het kind nog niet dood is omdat het intussen eten gekregen heeft en koken geld heeft gekost ... (cfr. de lievelingstrui) is maar een argument, net zoals dat er in voorkomend geval de vastgesteld kan worden dat 1 of 2 ouders de EOT niet naleven en zodoende aan dossieropbouw te doen om een nieuwe (verblijfs)regeling uit te lokken.
Franciscus maakt dus een zeer zinnige opmerking dat het vonnis (meerbepaald de EOT) niet gevolgd wordt, m.a.w. dit zou snel in orde moeten gemaakt worden.

U kan nu wel zeggen, dat is bij mij niet het geval. Maar we moeten de zaak ook in een breder perspectief durven bekijken.
Nu heb ik niet veel tegen een regeling die is opgedeeld in vaste kosten en een gedeelte variabele kosten waarvan de ouders elk een gedeelte betaald, vb. elk de helft van "busabonnement, meerdaagse schoolreizen, schoolboeken, inschrijving hobby's" op voorwaarde dat ze geen te zware last (bewijsbonnetjes, discussies allerhande etc veroorzaken)

Maar wat moeten andere ouders nu met hun EOT's die ruzie maken om de zogenaamde "buitengewone kosten". Er zullen ouders kunnen zijn die verwijzen naar rechtspraak, namelijk Uw rechtspraak waar de rechter goedkeurde wat "buitengewone kosten" zijn.
De EOT werd opgesteld bij de notaris
De buitengewone kosten staan duidelijk omschreven oa: meerdaagse schoolreizen, inschrijvingsgelden hobby's, medische kosten, tijdschriften en boeken betreffende school..
Om de boel nog wat leven, insperatie en duidelijkheid in te blazen...
Hoe zou u reageren als plots aan U gevraagd wordt om de helft van het jaarlijkse lidgeld van de eroticaclub artistiek nl. 250 euro te betalen? Uiteraard staat op de lidkaart van artistiek enkel maar de achternaam en hun slogan "fantasie is te fotograferen". Het bewijs van betaling van papa is geen probleem en is reeds gebeurd.

RR

Terug naar “Echtscheiding”