Hoe en waar dient men co-ouderschap aan te vragen?

Tattie

Re: Hoe en waar dient me co-ouderschap aan te vragen?

#16 , 22 jun 2011 13:30

Ik ken eigenlijk géén (feitelijk) samenwonende mensen waarvan de man zijn kinderen niet erkend heeft.

wel eylis... ik ken wel zo iemand, na 29 jaar zijn ze nog altijd samen maar het is ons ook een raadsel waarom hij indertijd zijn kind niet willen erkennen heeft..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Topic Starter

#17 , 22 jun 2011 14:15

Het gaat hier om een koppel waarvan de vader met liefde zijn ondertussen bijna 2 jaar oude dochter heeft erkend bij de geboorte. Het koppel erkent beide dat er geen band meer is tussen hen doch dat ze beide van hun kind houden. Zij willen een regeling die beide partijen binnen de mate van het redelijke bindt aan afspraken die hen beiden toelaten de helft van de beschikbare tijd door te brengen met hun kind. Beiden zijn zonder discussie akkoord de kosten van de opvoeding te delen.

Kort gezegd; het gaat om een koppel dat zich na 8 jaar realiseert dat er geen band meer is tussen hen en die ieder hun weg wensen te gaan met een minimale impact op hun dochter. Op hetzelfde ogenblik wensen ze gelijke tijd de dochter te kunnen opvoeden en de lasten hiervan te dragen. Er is geen discussie of tweestrijd tussen hen (de initiële vervreemding die met een uiteengaan na jarenlang samenwonen samengaat daargelaten) of over hoe ze de dochter wensen op te voeden; een fuifdag die uitgaat van de dochter zal geen probleem opleveren.. (met een tweejarige zal dat nog wel even duren voor ze aan dat hoofdstuk toe zijn)

eylis

#18 , 22 jun 2011 15:14

dus zetten ze samen hun afspraken op papier, dateren en handtekenen dat samen en laten dat door de rechtbank bekrachtigen.
belangrijke items:
- verblijfsregeling: 50/50 (week om weekwissel: bij voorkeur in het weekend?)
- domicilie: op één van de twee adressen: daar ook kinderbijslag aan verbinden
- verdeelformule van de vakanties
- elkeen betaalt dagelijkse kosten en kleine medische kosten wanneer het kind daar verblijft
- grote medische kosten, kiné, ortho, schoolkosten worden in wederzijds overleg Samen betaald

- en dan de volgende belangrijke zin die wij ook in onze overeenkomt hebben gezet en die de rechter héél ok vond en waar je altijd correct handelt als je eens een uitzondering moet doen op de regel:

"Afspraken mbt verblijfsregeling en omgang kunnen - naargelang de noodzaak van de situatie, de agenda's van de ouders en het kind - mits voorafgaandelijk overleg der ouders samen tijdelijk gewijzigd worden"

Reclame

Tattie

#19 , 22 jun 2011 17:18

en wat met het feit dat de ouder die het domiciel krijgt meer voordelen heeft dan de andere ouder? kindergeld, korting voor electriciteit en gas, gemakkelijker om officiele papieren aan te vragen, enz dat worden wij hier ferm gewaar hoor.... en wat als de ene ouder altijd wacht om naar de dokter te gaan tot de kids bij de andere ouder zijn? zo ontlopen ze die kosten ook...

ik hoop uit de grond van mn hart dat die regeling blijvend kan zijn en dat ze altijd zo goed overeen blijven komen...maar uit eigen ervaring weet ik ondertussen al dat het na verloop van tijd meestal mis loopt...

eylis

#20 , 27 jun 2011 15:32

tattie,

uit de case blijkt dat deze mensen in verstandhouding uit elkaar gaan en het best met hun kind voorhebben.
Met practische afspraken kan je veel oplossen:
uiteraard biedt de wetgeving op dit ogenblik alleen de mogelijkheid om slechts op één adres gedomicilieerd te zijn: wel dan srpeek je samen af wat het beste is én verdeel je uiteraard de kinderbijslag die binnenkomt door 2 en stort je het door aan de andere ouder. Papaieren aanvragen kan je ook voor elkaar doen.
en als de ene ouder wacht met naar de dokter te gaan tot het kind naar de andere is..
wel dat gaat duidelijk over mensen waar de serene verstandhouding zoek is.
en uit mijn omgeving kan ik je verzekeren dat er gescheiden koppels zijn die er wél in slagen om samen aan 1 zeel te trekken;
Maar die mensen zie je hier niet op het forum
Vermits het daar goed gaat natuurlijk :-)

Tattie

#21 , 30 jun 2011 07:22

IDD maar de meeste gaan met een goede verstandhouding uiteen... tot er toch eens een haar in de boter zit en dan zit je daar met die goede contacten e....

eylis

#22 , 30 jun 2011 08:41

we zijn in een cirkeltje aan het draaien vrees ik tattie,
dus nogmaals samengevat:
op een rustig moment, als de sfeer goed is (en dus niet op een conflictmoment of als er net grote discussies geweest zijn...:-) alles mooi afpsreken samen, op paier zetten
en dan samen laten bekrachtigen voor de rechtbank.
Daarvoor is dat uitgevonden:
om afspraken een officieel karakter te geven en op terug te kunnen vallen in tijden dat de andere partij een baksteen op zijn hoofd krijgt en totaal vergeet wat er afgesproken was, zijn of haar handtekening niet meer herkent en kijkt alsog het in Keulen dondert als je het hebt over de omgangsregeling :-)

en ja, inderdaad kan ook dan de andere ouder dit straal negeren, maar je hebt minstens een officieel document waaruit blijkt dat die afspraken gemaakt zijn en dan kan een derde intermedieren om de andere ouder tot verantwoording te roepen.
Dat is nu eenmaal de aard van de mens:
goede afspraken worden offcieel op papier gezet, anders doen we echt allemaal onze zin, want we rechtvaardigen allemaal onze daden en motieven vanuit onze eigen ervaringen en leefwereld...als het slecht gaat.

lucgescheiden

#23 , 30 jun 2011 12:10

Met afspraken te maken doe je, mijn inziens, evenzeer je eigen zin, je rechtvaardigd uw daden en motieven evenzeer vanuit je eigen ervaringen en leefwereld... zelfs wanneer het goed gaat. Aldus een loze argumentatie, lijkt me.

De hamvraag is hier of de afspraken inderdaad GOED zijn (en blijven).

Uiteindelijk maakt u hier ook geen afspraken over een dienst of een onpersoonlijk object, maar over een kind van vlees en bloed.
Daar waar u beide betrokken partij bent, en deze afspraken (vanuit beiden kanten) een persoonlijk 'tintje' zullen hebben.
Het lijkt dan logisch dat dergelijke afspraken dienen te worden beoordelen in het belang van dit kind.
Waar de vraag is: wie kan hier beschouwd worden als deskundige?
Uzelf als betrokkene? een rechter die u beiden slechts enkele minuten te zien krijgt? een waarzegger met een glazenbol?
Mijn inziens kan elk van die keuzes leiden tot het nietig verklaren van dergelijk 'officiëel' document.

Het zijn de goede intenties van beiden ouders met betrekking tot het kind, die hier van belang zijn en blijven.
Mijn inziens, niet vast te leggen; noch door een vonnis, noch door ze op papier te zetten.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#24 , 30 jun 2011 12:48

quote:..........Met afspraken te maken doe je, mijn inziens, evenzeer je eigen zin, je rechtvaardigd uw daden en motieven evenzeer vanuit je eigen ervaringen en leefwereld... zelfs wanneer het goed gaat. Aldus een loze argumentatie, lijkt me.

tiens, ik dacht dat afspraken maken er juist over gaat dat je abstraktie maakt van je eigen zin en een akkoord tussen 2 verschillende visies tracht te vinden :-)
Maar soit:
als ik je boodschap goed analyseer luc, stel ik vast dat je vind dat afspraken maken dus ook geen goed idee is?

Hoe zie jij het dan CONCREET (lees de initiele vraag van de poster best eerst nog even)
ik ben benieuwd naar je concrete voorstel wat dit koppel kan doen :-)
dus geen opinie, maar een werkbaar voorstel
zucht...

lucgescheiden

#25 , 30 jun 2011 13:37

"Afspraken mbt verblijfsregeling en omgang kunnen - naargelang de noodzaak van de situatie, de agenda's van de ouders en het kind - mits voorafgaandelijk overleg der ouders samen tijdelijk gewijzigd worden"

Wanneer ik dergelijke zaken lees, dan kan ik me levendig voorstellen hoe ouders agenda's het leven van het kind gaan bepalen.
Dan mogen beide 'visies' der ouders nog identiek zijn, waar wordt de 'abstraktie' gemaakt naar de belangen van het kind?

Waar elke vorm van organisatie berust op afspraken, is u analyse ook niet goed.
Het is net de vraag of de afspraken die beide ouders maken wel de GOEDE afspraken zijn.

Indien u geen juridische ondergrond kan vinden, kan u vergelijkingen maken met andere overeenkomsten,
denk bijvoorbeeld aan een contract of een akte, hiervoor worden getuigen gevraagd om de overeenkomst te bekrachtigen.
Gezien er ook moet toegezien worden op de belangen van het kind in de toekomst, zullen
deze 'getuigen' langere tijd moeten functioneren (tot het kind 18 is?)
Wel toen de dieren nog straken, hadden dergelijke 'getuigen' de titel van meter en/of peter, dus waarom zou u
dergelijke hoeders geen officiëel statuut toekennen binnen uw abstractie?

eylis

#26 , 30 jun 2011 14:00

Hoe zie jij het dan CONCREET (lees de initiele vraag van de poster best eerst nog even)
ik ben benieuwd naar je concrete voorstel wat dit koppel kan doen
dus geen opinie, maar een werkbaar voorstel

je opinie kan je naar hartelust uiteenzetten in het praatcafé :-)

lucgescheiden

#27 , 30 jun 2011 14:47

Waar u daar geen werkbaar voorstel in ziet; rechtvaardigt u uit je eigen ervaringen en leefwereld, mag ik aannemen?

eylis

#28 , 30 jun 2011 14:59

omdat je voorstel gebaseerd is op je overtuiging en niet op de mogelijkheden die de bestaande wettelijke context biedt
en bijgevolg kan je voorstel bij toepassing geen gezag van gewijsde kan hebben....
maw je voorstel is een interessant idee om ooit te ontwikkelen tot een toepasbare procedure
maar op dit ogenblik niet uitvoerbaar, want geen wettelijke context :-)

cfr: werkbaar voorstel.

lucgescheiden

#29 , 30 jun 2011 15:15

"Het zijn de goede intenties van beiden ouders met betrekking tot het kind, die hier van belang zijn en blijven."
Indien dat de overtuiging niet is, dan:
dien ik RR volmondig gelijk te geven dat u met 'wel-werkbare voorstellen' beter ver weg blijft van enige rechtbank.

eylis

#30 , 30 jun 2011 16:24

beste luc,

bij de mensen waarvan ik weet dat ze deze werkwijze toepassen zoals ik ze hier omschrijf kan ik vaststellen dat het werkt.
Kinderen blij en evenwichtig , ouders blij en een goede verstandhouding die standhoudt ook bij mogelijke spanningen.
en gescheiden ouders die nog steeds voor elkaar inspringen als de ene ouder even een probleem heeft. (cfr: "Afspraken mbt verblijfsregeling en omgang kunnen - naargelang de noodzaak van de situatie, de agenda's van de ouders en het kind - mits voorafgaandelijk overleg der ouders samen tijdelijk gewijzigd worden")
De rechter die deze clausule in een EOT opmerkte feliciteerde de ouders om hun vooruitziendheid en soepelheid :-)

en hoe werkt jouw overtuiging in de praktijk...concrete situatie?

Terug naar “Echtscheiding”