Opvoeden is haast een levenswerk voor ouders en dat minstens 18 jaar lang. Dat er mindere perioden tussen zitten zal iedere ouder wel overkomen. Iedere dag opnieuw dezelfde vraag doorgaan of scheiden? Vaak horen we hier op het jf (juridischforum) argumenten dat men uit elkaar wil gaan juist om de kinderen de conflicten te besparen. Andere hebben al een nieuwe liefde gevonden en zien in de "nieuwe" partner een ideale "nieuwe mama/papa" die in tegenstelling tot de andere goed is voor het kind of kinderen.Als ik weg zou gaan... Ik wil niemand ongelukkig maken maar weet nog altijd niet of het voor ons dochtertje wijzer is van nu al uiteen te gaan of later als ze groter is. Ook met mijn oudste dochter moet ik nog rekening houden. En met mezelf natuurlijk ..... pfff
Laten we met het laatste beginnen. Vele honderden vragen zijn hier reeds op het jf beantwoord waarbij er ook honderden discussies gevoerd zijn geweest.
Mijn ervaring leert mij dat vele ouders een scheiding zien als mogelijke oplossing voor de conflicten maar in realiteit in te vele gevallen de scheiding als het begin van een onopgelost conflict blijkt te zijn met vele nadelige gevolgen voor de kinderen.
1+1=2 of ..........input1.... + input2.... = uitkomst
?+1=2 of .............?........ + onderzoek = onderzoeksresultaten
?+?=2 of .............?........ + ...... ? .... = onderzoeksresultaten
De tussentijdse onderzoeksresultaten of de uitkomst is zowaar gekend. Ze bevatten deels de antwoorden op je vragen. Wat er juist onderzocht is en de methode ook (er zijn er 2 grote bezig in Vlaanderen IPOS, SIV) maar of er ook onderzocht is hoeveel inpact borstvoeding heeft op betere slaagkans tot hoger onderwijs is onbekend vandaar het vraagteken. Men heeft dus een uitkomst en is het zoeken naar alle factoren die men input noemt. Daarover zal ieder wel een eigen mening hebben.
Code: Selecteer alles
"66% of 2 op drie nieuw samengestelde gezinnen vallen echter ook weer uit elkaar, vaak binnen de drie jaar. Dat is dubbel zoveel als de eerste huwelijken mislukken. Als reden wordt vaak 'de kinderen' opgegeven en 'de verzuurde relatie met de ex-partner."'
Concreet: als je "nieuwe" relatie in een nieuw samengesteld gezin vrij snel op de klippen loopt dat vergroot de kans dat de volgende duur van het nieuw samengesteld gezin nog korter zal zijn.
bijvoorbeeld: Wat doet het voor een kind dat 8 jaar een "stiefpapa/mama" heeft gehad en van de ene op de andere dag deze nooit meer ziet?
Code: Selecteer alles
"Kinderen uit nieuw samengestelde gezinnen halen NIET HALF ZO VAAK EEN HOGER DIPLOMA als in klassieke gezinnen"
4op10 tegenover 2op10
Kortom: als we de cijfers van hierboven in ogenschouw nemen heeft gemiddeld genomen een scheiding een grote inpact op de scheidingskinderen !
De kinderen die ouders hebben die bij elkaar zijn gebleven doen het op schoolse prestaties duidelijk veel beter.
Globaal genomen is het voor een 2 jarig kind wijzer dat zijn ouders bij elkaar blijven.
RR