co-ouderschap

roderidder
Contacteer: Website

Re: co-ouderschap

#16 , 20 feb 2011 15:36

Tip: kinderen leren meer van de oplossingen die jullie vinden bij de problemen dan bij het vechten voor gelijk
Voor de duidelijkheid van eenieder: Wat leren kinderen als ouders blijven vechten voor hun gelijk?

Ouders dienen gelijke kansen te krijgen als ze uit elkaar gaan, dat maakt de kans kleiner dat ze blijven vechten.
Daarmee valt ook iets te zeggen dat men met die (gelijke) kansen niet moeten knoeien.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan

#17 , 20 feb 2011 19:54

...Ouders dienen gelijke kansen te krijgen als ze uit elkaar gaan, dat maakt de kans kleiner dat ze blijven vechten.
Daarmee valt ook iets te zeggen dat men met die (gelijke) kansen niet moeten knoeien....
Daarnaast is het ook dat kinderen een fundamenteel RECHT hebben op hun beide ouders. Om veel miserie te voorkomen moet men gewoon vertrekken vanuit die gelijke kansen en gelijke rechten...zolang er onenigheid is en geen grondige reden om te KIEZEN voor 1 ouder.
Op die manier zouden er al veel minder dossiers komen bij de Jeugdrechtbanken, waardoor er dan misschien KWALITATIEF werk door rechters kan geleverd worden.
de vraag is of de advocatuur dat wel wil :roll:
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

josephke

#18 , 23 apr 2011 09:29

In theorie en dus in veel gevallen zal dat wel kloppen, maar men mag ook eens naar de reden van de scheiding kijken. Hiermee bedoel ik vooral de veiligheid van het kind, als moeder daarvoor de vader verlaten heeft en uiteraard de veiligheid van haar zelf. In ons geval weigerde de rechtbank een politioneel onderzoek, hierdoor konden de pv van tussenkomst bij echtelijke ruzie niet opgevraagd worden. Vader werkloos (moeder ook) maar vader inwonend bij een alleenstaande rijke nonkel die een geldbeluste advocaat betaald. Beroep komt voor in gent, maar is intussen door hem al een dwangsom van 1000€ gevraagd per geweigerde week bezoekrecht, die ze uit veiligheidsoverwegingen niet wil eerbiedigen. Man legt regelmatig valse verklaringen vast, zoals dat hij het is komen ophalen is en niet meekreeg (niet meekrijgen zou dus wel het geval zijn, maar hem is het enkel een machtspelletje. Heeft nu ook meerdere klachten tegen mij opgesteld, normaal zonder enige bewijslast daar er gewoon niets is, bv telefonisch lastigvallen van hem en zijn ma, heb reeds mijn telefoonrekeningen doorgestuurd, ik heb wel bewijzen van het omgekeerde. Natuurlijk lezen jullie maar mijn versie maar het is emotioneel wel erg belastend, heb(ben) nu wel wat steun bij CAT die zijn raadgever ook niet goed begrijpen als ze bepaalde documenten lezen.

Tot slot even wederkerend op dwangsom, hoe kan men bewijzen als hij al of niet komt, politie moet wettelijk deze vaststelling niet meer doen. Ik heb inlichtingen over kosten van gerechtsdeurwaarder gevraagd maar nog geen antwoord gekregen.

Co-ouderschap door verplichting bij grote onenigheid bij ouders is gewoon niet werkbaar en om miserie vragen. Als men spreekt over het welzijn van het kind dan gaat het over het welzijn van het kind en niet in de eerste plaats over de gelijke rechten van de ouders.

Reclame

roderidder

#19 , 23 apr 2011 19:53

In theorie en dus in veel gevallen zal dat wel kloppen, maar men mag ook eens naar de reden van de scheiding kijken. Hiermee bedoel ik vooral de veiligheid van het kind...
Zelf treed ik ovan bij, dus laten we in de eerste plaats vaststellen dat we het eens zijn dat "in veel gevallen" dit het beste is. Het beste voor alle gezinsleden overigens.

Wat met de uitzonderingen? Eigenlijk ben ik geneigd om bovenstaande mechanisme zo groot als mogelijk te maken in plaats van de groep uitzonderingen te vergroten tot een theoretische -iedereen uitzondering-. Uitzonderingen zullen er zeker zijn daar niet van maar iedereen of toch velen die rechtstreeks met deze problematiek te maken krijgt zal zich in de groep van de uitzonderingen willen plaatsen om zo dus het meeste -en misschien liefst alle- verblijfsrechten van het kind te bekomen in plaats van deze 50/50 te verdelen als 1 ouder dat niet wil.

Verschillende argumenten vragen ook verschillende tegenargumenten. Het argument dat je hier aanhaalt is de ouders zijn uit elkaar zijn gegaan wegens "niet veilig" of anders verwoord wegens een gevaarssituatie. specifieker verwoord: De ouders komen niet overeen inzake een verblijfsregeling en brengen daardoor het kind in een gevaarsituatie.

Stel dat ik in die redenering mee ga dan is het m.i. aan het openbaar ministerie en de jeugdrechter te zorgen dat die gevaarssituatie voor het kind verkleint tot aanvaardbare proporties. Indien we de redenering verder doortrekken dan kan de minderjarige wel eens geplaatst kunnen worden in een veilige omgeving tot de ouders voldoende overeenkomen. Dus hoelanger de ouders ruzie maken en de minderjarige daardoor in een gevaarssituatie brengen hoe meer rechten ze als ouders ze zullen verliezen. Je had het over veiligheid en uitzondering, wel dit is zo een voorbeeld van een uitzonderlijke situatie.

Bij het lezen van je verhaal is het voor mij duidelijk dat de moeder binnen afzienbare tijd het voor de strafrechter moet gaan uitleggen en naar mijn aanvoelen een gevangenisstraf zal krijgen.
Op http://www.f4j.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan je meer terug vinden over een concrete case in het Gentse, ook met dwangsommen en dergelijke, rechtbank in, rechtbank uit en weer terug.

Een dwangsom situeert zich in het burgerlijk recht, dat staat los of beter onder het strafrecht. In het burgerlijk recht moet U of uw dochter niet bewijzen dat ze het kind wel afgegeven heeft, maar het aan de vader is om TE BEWIJZEN dat de moeder de minderjarige NIET afgegeven heeft zoals voorzien in de rechterlijke uitspraak. Het strafrecht: zoals ik al zei dat staat boven het burgerrecht en politie moet (of zou moeten) bij dit soort misdrijven ter plaatse gaan omdat misdrijven opsporen nu eenmaal hun (hoofd)taak is.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 23 apr 2011 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

josephke

#20 , 23 apr 2011 20:16

rode ridder, ik kan je redenering wel voor het grootste deel volgen, maar ik spreek hier overgevaarsituatie in functie van mishandeling. In mijn dochters geval gaat het om een man die volgens psyhologe lijd aan het bordersyndroom en dat hij verder onderzoek nodig heeft, ook zijn arts heeft me gezegd dat hij medicatie nodig heeft, laat ze het maar eens op papier zetten. Bij politietussenkomst werd er pv opgemaakt waar de onveilige situatie geschetst is en waar de betreffende agent ons het nr van interventie gegeven heeft met de verzekering van inhoud, maar zonder politioneel onderzoek, die door de rechtbank geweigerd werd, kan men deze pv niet inzien. Inderdaad kan de politie op een andere manier ingrijpen, maar dan gaat het kind naar een pleeggezin, en als (in dit geval) de vader blijft moeilijk doen kan het wel eens daar blijven. En zoals ik zeg, als er geen overeenkomst mogelijk is ( gevallen zonder onmiddelijk gevaar), moet men dan noodzakelijk het kind ieder ouder ontzeggen? Ik weet het, het staat wat open voor misbruiken, maar ken je één regeling die niet open staat voor misbruiken. kijk eens naar veel drama's hoe ze veroorzaakt worden, dan zul je wel wat meer zien. maar ja, het kind primeert, nietwaar??? Nu verwacht ik wel ergens een uitspraak als "het ligt nooit aan één alleen", wat ik een zeer simpele redenering vind. Ja ik plas tegen je deur, je moest ze maar laten openstaan, of beter, geen deur, ik knal je neer, je moest hier maar niet zijn. Mogelijks wat simpel uitgelegd maar toch (in mijn ogen) een behoorlijk realistische kijk.

roderidder

#21 , 23 apr 2011 20:28

Een minderjarige zijn rechten ontnemen om een goede band op te bouwen met zijn ouder is ook kindermishandeling. Kortom in dit soort situaties worden advocaten rijker en rijker en de ouders van het kind, juist geraden, armer en armer waarbij het conflict maar groter en groter en het gevoel van onmacht onweerstaanbaar wordt wat dan weer tot drama's kan leiden.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 23 apr 2011 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

josephke

#22 , 23 apr 2011 20:33

Rode ridder, Het strafrecht: zoals ik al zei dat staat boven het burgerrecht en politie moet (of zou moeten) bij dit soort misdrijven ter plaatse gaan omdat misdrijven opsporen nu eenmaal hun (hoofd)taak is.
Ik ben hier in wezen maar een papegaai, maar dit werd door 3 advocaten en alle (die het gevraagd werden waaronder meeste bevriende politieagenten, tegengesproken. Een van die advocaten heeft een bureau met 6 andere advocaten onder hem.
Laatst gewijzigd door josephke op 23 apr 2011 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

josephke

#23 , 23 apr 2011 20:37

Ja hier kan ik je jammerlijk alleen maar gelijk geven, vooral de tegenpartij die een vette vis aan de haak heeft en zich in hoofdzaak beperkt met de tegepartij zwart te maken en de eenvoudige zinnen jullie liegen en mijn client spreekt de waarheid, zeer frusterend. Dit werd min of meer door slachtofferhulp bevestigd.

roderidder

#24 , 23 apr 2011 20:59

Al zijn ze met 50 advocaten...

Deze problematiek hangt hier in de gerechtelijke zone Turnhout al jaren. Al jaren dringt politie aan bij de procureur des Konings om de richtlijn hoe politie moet optreden te wijzigen.
Dit stuit op verzet van de PDK maar na de zoveelste keer dat werd aangedrongen en gewezen werd de richtlijnen in strijd zijn met de mensen- en kinderrechten (lees onwettig zijn) lijken de geesten daar toch genoeg gerijpt zijn om er verandering in te brengen.

Begin dit jaar werd in het kader van het veiligheidsplan van de lokale politie (dus ook goedgekeurd door de PDK en Burgemeesters) dat bepaald dat intrafamiliaal geweld als prioriteit beschouwd meegedeeld dat rond april-mei 2011 een andere aanpak in voege zou gaan.

Begin dit jaar werd door de lokale politie voorgesteld om bij dit misdrijf in 3 stappen gaan op te treden:

Stap 3 is ter plaatse gaan om het misdrijf vast te stellen en het voorstel van stap 1 is vanaf de eerste klacht kort op de bal te spelen en onmiddelijk telefonisch contact op te nemen met de onwillige ouder.

Hoever dit hier in het gerechtelijk arrondisement Turnhout al geimplementeerd is weet ik niet. Wat ik wel weet maar dat is ook maar van horen zeggen, is dat de bevoegde parketmagistraat het mondeling het al wel eens was dat hun richtlijnen niet meer moesten gevolgd worden.

De rechtshandhaving ontbreekt gevolgen blijven niet uit. 20652 klachten waar zo goed als niets mee gedaan wordt!
werk werk werk en ergernis voor iedereen. Een gesmos een gespros een gesukkel en getaffel van het gerechtelijk apparaat
Nogmaals zie http://www.f4j.be" onclick="window.open(this.href);return false; en dan zie je die cirkel waar geen enkel familielid ongehanvend kan uitkomen en waar advocaten goed hun boterham mee kunnen verdienen.

RR

josephke

#25 , 23 apr 2011 21:10

ja kan natuurlijk maar antwoorden naar hetgeen ze zeggen, een van de advocaten is burgermeester. Maar als je in dit geval staat en ze willen niet komen, daar sta je daar dan maar. Moeten soms naar hoofdbureau gaan om klacht op te nemen, daar ze het soms bij ons in de gemeente niet willen doen. We zitten in West-Vlaanderen. is hier in het algemeen (en vooral voor ons, sorry) een echte soepe

roderidder

#26 , 23 apr 2011 21:18

De burgemeester vergaderd elk jaar een twee tal keer met de procureur in het kader van de opvolging van die veiligheid.

Ook hier kan je enkele opiniestukken vinden over die "soepe"
http://www.f4j.be/doc/doc06/060726_opin ... rende.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f4j.be/doc/doc07/070427_Met_ ... rkhof.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Stel je schrijft vb. naar het comite P (deze hebben de laatste 3 keer dat ik gemaild of geschreven heb niets meer laten horen) dan krijg je allicht iets terug van "de richtlijnen zijn gevolgd door politie" maar niemand kent die rechtlijnen omdat die geschreven zijn door de pdk die ze ook verdeeld en enkel voor politionele ogen zijn. Je kan die dus ook niet zomaar juridisch aanvechten omdat je ze niet legaal te pakken krijgt en dat moet blijkbaar geheim blijven

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 23 apr 2011 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

josephke

#27 , 23 apr 2011 21:20

RR, bedankt voor je reactie's ga proberen wat te slapen (meestal een paar uur) ik geraak een beetje opgebrand.
Ps, ik had wel wat vragen bij de gekozen strategie, maar ja ik sta wat aan de zijlijn en deel wel mee in de klappen, zal de tol van ouder zijn zeker.

roderidder

#28 , 23 apr 2011 21:22

En wat moet het kind dan zeggen?

RR

josephke

#29 , 23 apr 2011 21:30

4j, het is voor hem dat wij/ik het doe, ben zelf gescheiden heb wel wat ervaring, viel wel nog mee, bekijk het toch iets genuanseerd en echt, geloof het of niet maar ik zit echt in met het kind en dan spreek ik niet alleen over opvoeding hoor, hij heeft al gezeten voor verkrachting, contactverbod met zijn moeder daar hij haar in ic sloeg, sorry is moeilijk omsoms niet te veel te zeggen, klacht op komst (hand op hart, ongegrond) voor stalking, telefoon, foto, achtervolging. getuigenissen moeilijk te vinden wegens bang voor vergelding. hopelijk heb ik wat aan mijn telefoonrekeningen. nacht;

roderidder

#30 , 24 apr 2011 09:18

Grootouders delen zo goed als altijd in de klappen als de scheiding niet netjes verloopt en staan vaak aan de zijlijn.
Samenleven met een iemand met een borderliner stoornis is niet gemakkelijk. Scheiden is dus vaak aan de orde.
Het komt niet altijd voor bij vaders.
RR

Terug naar “Echtscheiding”