Alimentatie opeisen?

Tianbelli
Topic Starter

Re: Alimentatie opeisen?

#16 , 05 jan 2011 13:26

Corrigeer onderstaand schema en lees het vonnis erop na.

Alimentatie
Vader ........................................................... Moeder............................................................Tekort
€185 euro ...................................................... Kleren/schoenen .................................................0

Studiekosten
Vader............................................................ Moeder ..................................................... Tekort
1/2 van €300 p.semester + €90 / maand kot....... €90 per maand huur kot ................................ 1/2 van €300 p.semester boeken
aan schoolboeken ........................................................................................................... €300 voor volgend semester
€250 inschrijving ............................................€250 per jaar inschrijving............................... €4 X 200 dagen voor middageten
_____________________________________________________________________________________________________________
€300 per schooljaar............................................€2300 per schooljaar ..................................... €1200 per schooljaar
[/quote]

Zoals gezegd, mijn vader betaald helft kot en helft inschrijvingsgeld.
Mijn moeder schiet tekort..
Vader betaald steeds alle rekeningen van kleding en schoenen volledig aan haar.

Enigste wat moeder betaald op een jaar is : helft kot/maand helft inschrijving/jaar
vader betaald schoenen,kleren terug,helft kot,helft inschrijvingsgeld,zakgeld,geld om te eten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 05 jan 2011 14:20

Misschien je vader dan eens voorstellen dat u een week-om-week-verblijfsregeling wilt geregeld zien?
Dan kan hij alvast de alimentatie die hij voor jou betaald zien verminderen.

De wet bepaald nu éénmaal dat uw ouders moet bijdragen in jouw kosten en dit in verhouding tot de middelen waarover elkéén beschikt.
Wellicht werd deze verhouding alzo bepaald in het toenmalige vonnis.... ( kreeg u dit reeds te lezen van één van beiden?)

Indien uw vader de verdenking koestert, dat deze verhouding inmiddels niet meer correct zou zijn,
heeft hij de volledige vrijheid om dit op de rechtbank aan te kaarten.
Je mag ook niet vergeten dat uw vader de alimentatie kan inbrengen op zijn personenbelasting, uw moeder niet!

Maar nogmaals: waarom zou u zich daarover moeten opwinden? Dit is niet uw probleem, wel dat van uw ouders.
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#18 , 05 jan 2011 15:01

Tianbelli, ouders moeten bijdragen naar hun eigen mogelijkheden. Het is dus niet zo dat de ouders exact de helft van alles moeten betalen, dit is iets wat zij moeten overeenkomen (een kostenregeling die haalbaar is voor beiden) of die kan opgelegd worden door een rechter.

Luc, ik begrijp wel waarom zij zich erover opwindt. Tenslotte is zij net de persoon die er last van heeft, zoals het zo vaak de kinderen zijn die de meetste last ondervinden van zulke zaken, zeker als ze idd al (bijna) volwassen zijn en de dingen beginnen te beseffen en te berekenen. En als je dan nog zelf je studieboeken MOET betalen ben je in mijn ogen gewoon slachtoffer

Reclame

lucgescheiden

#19 , 05 jan 2011 15:30

Volledig akkoord, maar dat is ook de reden waarom ik vraag of zij het vonnis reeds te lezen kreeg.
Een volgende stap kan dan zijn dat zij inzicht verkrijgt in de inkomsten van beide ouders.

Selchts na inzicht in een probleem kent, kan je erover meepraten.

Mijn inziens Heeft poster heden dit inzicht (nog) niet, en gaat het ook niet over meepraten, maar eerder over.
het uiten van haar gevoel van onrechtvaardigheid, omdat zij verkeerd werd voorgelicht.
De last die ze daarmee kan berokken aan haar moeder, die het mss heel goed meent met haar, is eens zo pijnlijk.
En zou de moeder wel eens tot slachtoffer kunnen maken, terwijl deze zich mss correct aan het vonnis houdt.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”