Dochter 8jaar wil niet meer naar moeder

Bijtje

Re: Dochter 8jaar wil niet meer naar moeder

#16 , 22 dec 2010 07:16

En sinds wanneer beslist een agent dat een minderjarige dochter zelf deze beslissingen mag nemen ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 22 dec 2010 07:43

Politie verbergt zich achter de richtlijnen van de procureur.
De procureur verbergt zich achter het vonnis van de rechter.
Daar de procureur hier slechts adviserend heeft opgetreden, wast deze zijn handen in onschuld.

Het enige wat je dan kan doen is naar de rechtbank stappen en weerom een bom geld uitgeven,
om dit onrecht te laten rechtzetten.
Dank u eisende partij!!! Dat kapitaal is wellicht nuttiger aan te wenden in het belang van de kinderen.
Maar ja iedereen moet er zijn kost aan verdienen zeker?
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#18 , 22 dec 2010 08:29

Persoonlijk geloof ik niet dat dat het enige is wat je kan doen. Ik kan mij niet voorstellen dat het zou "pakken" als ik mijn zoon zomaar bijhoud en omgekeerd ook niet. Een afspraak is een afspraak en wij hebben dan zelfs nog geen vonnis... gelukkig maar

Reclame

eylis

#19 , 22 dec 2010 09:04

Je kan aan dit soort situaties wel degelijk iets doen.
Ik heb dit al eens eerder gepost. Het werkt echt. Want een weigerende ouder wordt ineens stukken cooperatiever als er een dwangsom in de lucht hangt...
ziehier de procedure:

Ik lees hier vaak posters die klagen dat de ex-partner het omgangsrecht verhinderd, onmogelijk maakt...
Wel ik heb voor een bepaald soort gevallen een handige tip.
Ik schets de situatie: want ze moet wel voldoen aan enkele voorwaarden;

Dus wanneer een ex-partner het omgangsrecht of de verblijfsregeling niet respecteert, onmogelijk maakt enz. en
- het Omgangsrecht is reeds per EOt of vonnis of voorlopig kortgedingvonnis bekrachtigd.
- reeds verscheidene malen heb je PV laten opmaken bij de politie dat je de kinderen NIET meekreeg op de vastgestelde dag.

Dan kan je aan je advocaat vragen een deurwaarder te sturen naar de expartner om het vonnis/EOT (dat bij rechtbank bekrachtigd is) nogmaals te betekenen.
Dat klinkt bizar, maar na deze officiele mededeling dat het vonnis gerespecteerd moet worden, kan je advocaat het dossier heropenen en aan de rechtbank vragen een dwangsom in te stellen, elke keer dat de kinderen niet spontaan op de omgangsdag worden meegegeven. Ook als de ouder beweert dat het kind niet wil: wat larie is; Want dan spreek je een kind pedagogisch toe. (Beeld je in dat een kind nog weigert naar school te gaan, naar de dokter, dat laat je toch ook niet toe als ouder)
die dwangsom wordt dan uitgesproken én opgelegd elke volgende keer dat er weer een PV wordt opgemaakt.
Uit ervaring heb ik meegemaakt dat de PAS-veroorzakende ouder, zich meestal een hoedje schrikt en zich ineens gaat voegen :-).
Courante sommen zijn 250 per weigering.
En dat tikt aardig aan per dag.

Bijtje

#20 , 22 dec 2010 09:06

Het enige wat ik mij dan afvraag is wie de zaak betaalt ? ...

eylis

#21 , 22 dec 2010 09:29

vermits dit over een misdrijf gaat (het negeren van een vonnis) , dacht ik dat de gerechtskosten zijn voor de weigerende ouder.
Daarvan ben ik niet helemaal zeker.
Maar als het dan toch nog 600 euro kost, wat zou je doen Bijtje? Jaren je kind niet mogen/kunnen zien of even investeren in iets wat zowel kind als ouder ten goede komt;
bovendien is er ook zoiets als een pro-deo, als je er recht op hebt?

Bijtje

#22 , 22 dec 2010 10:50

Is men verplicht om een advocaat of pro deo te nemen ?

eylis

#23 , 22 dec 2010 11:54

ik denk dat je bijna niet anders kan, want om de procedure te starten: zaak weer op de rol zetten, deurwaarder aanvragen om vonnis officieel aan te zeggen, dan zaak verdedigigen (bewijs PV's) en dwangsom vorderen. Dat is toch allemaal via geijkte procdures. en het zou echt stom zijn dat je zaak mislukt omdat je procedurefouten maakt.
Maar ik denk zelfs dat het verplicht is.

Bijtje

#24 , 22 dec 2010 19:02

weer iets bijgeleerd vandaag dan

lucgescheiden

#25 , 22 dec 2010 19:30

De vraag blijft wel, hoe het kind dat gaat ervaren, als
het intussen al jaren beïnvloed werd, en
zich (als tiener-puber) reeds mondig maakt met dezelfde verwijten als je ex-partner...
Geld is hierbij uiteindelijk bijzaak, het zijn eerder al die verloren jaren in je ouder-kind-relatie die je nooit terug krijgt.

Als dat de enige manier blijkt om iets in beweging te zetten, schort er toch wel duidelijk iets aan onze rechtspraak, niet?

DJ
Topic Starter

#26 , 22 dec 2010 20:31

hahaha niet meer helemaal betrekking op mijn oorspronkelijke vraag deze discussie.
Wat ik wel nog wilde zeggen over dat 'niet kunnen weigeren van communicatie': er zijn al genoeg aangetekende brieven verzonden, maar dat is trouwens ook niet dé communicatie waar RodeRidder achter vroeg, dat is het em net...

Dus eigenlijk ben ik nog geen stap verder :-)

En dat het larie is dat een kind niet wil gaan? Niet mee eens ,maar wel mee eens dat het moet gaan, zoals ik nu doe, in hysterische bui toch in de auto steken en hysterisch afzetten.
Er zijn wel specifieke redenen waarom mijn dochter niet wil gaan en het klinkt cliché waarschijnlijk, maar mijn ex is echt geen goede moeder in mijn ogen, in die zin dat ze echt geen goed voorbeeld is om mijn kinderen mee op te voeden.

lucgescheiden

#27 , 22 dec 2010 20:57

Sorry DJ, opnieuw voor mij;
Mijn vraag is: of je dit probleem niet kan aankaarten bij de jeugdrechter; bijvoorbeeld in eerste instantie om bemiddeling verzoeken?
Op basis van: gewijzigde situatie? Of het niet opvolgen van het co-ouderschap door de moeder (gezien zij weigert te communiceren)?

DJ
Topic Starter

#28 , 28 jan 2011 22:13

Ik weet het allemaal niet meer. Het gaat hier nog een stapje verder. Moeder heeft gemiddeld 3 nieuwe partners per jaar. Het is nog geen maand gedaan met haar vorige partner of kinderen vertelden vandaag doodleuk dat ze een nieuw lief heeft. Zoon is er blij mee, maar hij hunkert dan ook heel erg naar een vaderfiguur. We gaan al 2 jaar met hem in therapie, heeft veel stabiliteit nodig en hoe minder hij het ginder krijgt, hoe meer hij zich aan zijn moeder vastklampt (kan je het kind niet verwijten, maar oh zo frusterend). Dochter heeft er al geen mening of gevoel meer over en probeert de goede dingen van haar moeder mee te pikken, laat zich omkopen (mag bij in bed slapen met de mama) kan je het kind natuurlijk weerom niet verwijten.

Maar voor mij is de emmer dus wel degelijk aan het overlopen en ik kan er niet meer om te vinden dat zij echt niet in staat is om voor haar kinderen te zorgen. vorige keer hoorde ik nog dat ze de kinderen op een dag niet naar school had gebracht (zoon wordt met de bus aan huis opgehaald!) omdat ze te ziek was terwijl de kinderen dan zeggen: hoe? nee dat is niet waar mama had zich overslapen en wilde niet nog van hier naar daar krossen. Dat kan er echt niet in bij mij, uw eigen kind geen school laten volgen omdat je zelf niet uit je bed raakt?

Kinderen doen enkel bij ons hun hobby, want mama vindt altijd een reden om hen niet te brengen. Kinderen maken geen huiswerk (terwijl dochter ieder jaar opnieuw de waarschuwing krijgt dat ze meer moet werken, dat ze met haar hakken over de sloot is, dat ze extra moet oefenen etc.) Kinderen poetsen hun tanden nooit want daar is 's ochtends geen tijd voor, of ze slapen bij hun grootmoeder waar geen tandenborstel is. Ik kan nog tal van voorbeelden geven.

Het ding is dat ik mijn kinderen zie veranderen, een bepaalde mentaliteit zie krijgen. Dat mama niet werkt is toch niet erg want ze krijgt dan toch geld, daarvoor hoef je toch niet te werken, dat ze zich belogen en bedrogen voelen, dat ze moeite hebben mensen te vertrouwen, dat ze vaak huilen, dat ze op de wisseldag onhandelbaar zijn.

Wat kan ik hier aan doen? Niets waarschijnlijk. Zijn dat argumenten op een rechtbank? Het klinkt allemaal heel emotioneel he, maar ik zie van mijn kinderen op deze manier niets goed komen, ik kan het niet meer aan om alles recht te trekken in "mijn week". Om dubbel zoveel huiswerk te maken, om "haar week" te compenseren.

Moet ik mij hier gewoon bij neerleggen?

DJ
Topic Starter

#29 , 28 jan 2011 22:23

By the way, ex praat nog steeds niet met mij. Zet kinderen af zonder enig woord of blik. het toppunt is dat ik mijn huidige partner net nog van de psycholoog voor mijn zoon kwamen en zij ijverde voor ouderschaps/scheidingsbemiddeling (omdat ik bleef aandringen op het feit dat mijn kinderen echt afzien van de situatie na 5 jaar).

We namen het na even praten zelfs nog in overweging. Met zo'n lieg en bedriegmens, hoe kan ik daar nog mee rond te tafel gaan zitten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#30 , 28 jan 2011 22:56

Toch enkele puntjes op de I
Politie verbergt zich achter de richtlijnen van de procureur.
De procureur verbergt zich achter het vonnis van de rechter.
Daar de procureur hier slechts adviserend heeft opgetreden, wast deze zijn handen in onschuld.

Het enige wat je dan kan doen is naar de rechtbank stappen en weerom een bom geld uitgeven,
om dit onrecht te laten rechtzetten.
Dank u eisende partij!!! Dat kapitaal is wellicht nuttiger aan te wenden in het belang van de kinderen.
Maar ja iedereen moet er zijn kost aan verdienen zeker?
en ook de opmerking
En sinds wanneer beslist een agent dat een minderjarige dochter zelf deze beslissingen mag nemen ...
Politie heeft ter zake weinig bevoegdheid enkel bij heterdaad hebben ze bevoegdheid om vb een arrestatie te doen.
Een vonnis heeft kracht van wet tussen de partijen en is tegenstelbaar aan derden.
Dus als iemand zich niet aan de wet houdt zal de politie daar PV van opstellen in dit geval gaat het dan over het niet meegeven van kinderen... het niet gaan halen is niet strafbaar.
Sedert de jaren 80 hebben de parketten ook duidelijke omzendbrieven dat de politie kinderen niet mag uit huis halen.
Dit na oa een incident in Antwerpen dat toen in geuren en kleuren in de krant heeft gestaan dat de politie het kind uit de armen van de moeder had getrokken.
Ondertussen zijn ook de deurwaarders niet meer zo happig om net dezelfde reden.
Dus de politie voert uit wat de WET en de parketten hen opdragen. Mocht er toch nog iets niet duidelijk zijn dan is het steeds het parket dus de procureur des Konings die kan beslissen of er arrestaties gebeuren.
Bij niet heterdaad zal een onderzoeksrechter gevorderd worden en deze zal dan indien nodig een bevel uitvaardigen.

Politie is de sterke arm van het parket die de leiding heeft van het opsporingsonderzoek.

Een veroordeling en een beslissing is in handen van de rechter.
Een vonnis is een beslissing van de rechter niet van parket noch van politie.
Voor de rest zie eylis

Terug naar “Echtscheiding”