Bijzondere schoolonkosten

Archie

#16 , 07 aug 2008 13:31

waarom vooroordelen???
De exen die hexen worden, zijn talrijk gezaaid. Het stikt hier van de voorbeelden.
Word aub ook geen hex: je kinderen winnen er niets bij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anouck

#17 , 07 aug 2008 14:14

nu, ik ben een vrouw , ook een ex , maar ik kan me ook mateloos ergeren aan vrouwen die hun ex proberen uit te zuigen.
ik gruwel er gewoon van omdat ik zelf al jaren er één aan mijn been heb!
namelijk de ex van mijn man!
met mijn ex man heb ik een gewoon normaal contact in belang van de kinderen, bij betaald een kleine alimentatie (200 euro voor 2), is eigenlijk héél zelden om zijn kinderen gekomen toen ze klein waren maar dat is enkel zijn probleem.
ik kan zeggen dat ik alles gedaan heb voor mijn kinderen wat ik moest doen, wat hij deed of niet deed is zijn zaak.
maar hem pesten , geld aftroggelen, nooit is dat in mijn opgekomen.

maar mijn man , die steeds om zijn kinderen geweest is zoals het beschreven stond, een hoge alimentatie betaald word gepest tot hij groen ziet!
het verstoord ons gezinsleven , maar dat is haar bedoeling uiteraard.
nooit is hij op de hoogte gebracht van schoolresultaten, studiekeuze...
alles draait om geld, enkel om ons de duivel aan te doen.
want ze heeft totaal geen geldgebrek...integendeel zelfs!

rambina

#18 , 07 aug 2008 16:00

@ Anouck,

Meid, we kunnen elkaar de hand schudden, wij hebben hier hetzelfde aan de hand.
Ik kom overeen met ex, krijgt ongeveer dezelfde alimentatie, ex doet niet echt veel moeite voor de kids, toch probeer ik het contact te laten bestaan.
Ik pluim mijn ex niet, ik trek mijn plan wel.

Mijn vriend zijn ex daarentegen, man man man, dat mens is gek.. Wil steeds meer en meer.. doet moeilijk, maakt het de kinderen moeilijk..
Ik moet zeggen dat ze ons wel ontloopt, overal waar wij naartoe gaan daar blijft zij weg. Wie staat hier recht in zijn schoenen?????
Sommige exen zijn echte Heksen..
justice will be done

Reclame

anouck

#19 , 07 aug 2008 20:39

@ Anouck,

Meid, we kunnen elkaar de hand schudden, wij hebben hier hetzelfde aan de hand.
Ik kom overeen met ex, krijgt ongeveer dezelfde alimentatie, ex doet niet echt veel moeite voor de kids, toch probeer ik het contact te laten bestaan.
Ik pluim mijn ex niet, ik trek mijn plan wel.

Mijn vriend zijn ex daarentegen, man man man, dat mens is gek.. Wil steeds meer en meer.. doet moeilijk, maakt het de kinderen moeilijk..
Ik moet zeggen dat ze ons wel ontloopt, overal waar wij naartoe gaan daar blijft zij weg. Wie staat hier recht in zijn schoenen?????
Sommige exen zijn echte Heksen..
het zegt meer over hen dan over ons....maar wij zitten er wel mee natuurlijk.
hier is alle ellende begonnen toen ik pas bevallen was van ons kindje.
blijkbaar is dat héél moeilijk te verteren!
hoe zielig kan je zijn!
wat mijn ex doet of laat, al krijgt hij nog 10 kinderen, wat kan mij dat schelen.
daarom heb ik het zo moelijk om haar gedrag te begrijpen!
ze heeft al jaren een vaste vriend, ze zit er warmpjes in maar toch blijft ze ons beduvelen en haar vriend moedigd haar aan.
want aan zijn kant (met zijn ex vrouw) hebben ze ook al in proces gelegen..
:shock: ik denk het een soort van bezighoudingstherapie is

citroentje

#20 , 07 aug 2008 22:25

-rambina
-Anouck

Bij mij is het juist het zelfde,alleen m'n ex kom niet om zijn dochter en ik maakt het hem niet moeilijk.

dropke

#21 , 08 aug 2008 07:33

eum toekomen met die premies.. kweet het toch niet zenne. vorig jaar kreeg ik een studietoelage van 247 euro, daar dan die premie erbij van 74 euro.
kom je op een 320 euro.

de boeken kostten toen 200 euro, driemaandelijks een faktuur van om en bij de 100 euro. dan alles wat je er nevenbij nog moet kopen..zijnde rekenmachine, werkpak, schrijfgerief en mappen, papier..enz
daarbij het busabonnement, buzzypass, 162 euro...
je komt er niet hoor.. hoe graag je het ook zou willen.. en dan volgt die zoon nog niet eens de duurste opleiding he.. volgend jaar gaat die naar de hotelschool... ik hou m'n hart al vast...
maar hier kan m'n ex niet klagen he, er staat niks van in m'n vonnis, dus ik draag gewoon alles. en ik heb nog geen enkele keer om zijn tussenkomst gevraagd..
en de 400 euro voor de vier kinderen onderhoudsgeld, die gebruik ik heus wel voor hen hoor... al denkt m'n ex ook wel dat ik het voor mij gebruik... :evil:

Lex

#22 , 08 aug 2008 10:52

@Dropke, ik heb nergens gezegd dat de schoolpremie en de studietoelage voldoende (zullen) zijn om alle schooluitgaven te betalen, maar dat neemt niet weg dat je met 320 euro al heel wat kan kopen!

Die twee toelagen moeten de schooluitgaven drukken, die moet men dus aftrekken van de totale schooluitgaven vóór men het aandeel in de kosten aan de ex-partner gaat vragen. Heel veel mensen vergeten dat nogal eens in mindering te brengen!

Er zijn er die argumenteren dat (warme) maaltijden en schooldrankjes ook geld kosten. Dat klopt uiteraard, maar de dagen dat ze thuis zijn moeten ze ook eten en drinken. Dit zij dus geen schoolkosten en vallen onder het gewone levensonderhoud.

Zoals ik al eerder zei, vanaf dit schooljaar kunnen kleuters en leerlingen uit het lageronderwijs ook een studietoelage bekomen. Meer info is te vinden op www.studietoelagen.be , vanaf volgende week (15 augustus) kan men de premie aanvragen.

Voor wie een on-line aanvraag wil versturen, die kan dat doen via https://daf.vlaanderen.be/daf/index.jsp , de ‘papieren-versie’ kan men downloaden via http://www.ond.vlaanderen.be/studietoel ... elagen.pdf

Opgelet om in aanmerking te komen voor bovenstaande studietoelagen moet men in het ‘Vlaams gewest’ wonen!

@kevertje, de maximum inkomensgrense lag vorig jaar op 75.362,90 euro. Ik ken geen enkele alleenstaande die 75.000 euro belastbaar inkomen heeft! U wel? De meeste koppels verdienen dit niet eens samen.

Studenten die hoger onderwijs volgen komen vast en zeker in aanmerking voor een studietoelage! Een kotstudent kreeg in het schooljaar 2007-08 een maximum toelage van 3.253,61 euro, een niet kotstudent kreeg 1.952,80 euro.

Voor de huidige bedragen zie het persbericht van 30 mei 2008. http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/200 ... ijlage.doc (in MS.WORD)

Voor-,tussen- en na-opvang zijn fiscaal aftrekbaar…je kan moeilijk verwachten dat je ex-partner de factuur gaat betalen en dat jij het fiscaal voordeel krijgt.

Anyway, zolang er koppels met kinderen zijn die scheiden, zullen er zijn die vinden dat ze te weinig onderhoudsgeld krijgen en zullen er zijn die vinden dat ze teveel moeten betalen.
Laatst gewijzigd door Lex op 11 aug 2008 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

MDM74
Topic Starter

#23 , 08 aug 2008 15:28

Hey iedereen,
Ik kan alleen maar antwoorden op al hetgeen ik al gelezen heb van reacties op mijn vraag, dat ik absoluut mijn exman niet wil uitmelken!! Het liefst van al zou ik hebben dat we tot een vast forfait kunnen komen, zodat ik NOOIT nog contact moet hebben met mijn exman.
Wat er gezegd wordt dat ik met de centen van de studietoelage en/of schoolpremie naar de kapper en/of beautysalon zou gaan.... daar kan ik enkel om lachen!! Een kapper zie ik als ik geluk heb eens om de 5 maand, en een beautysalon....tja daar ken ik gewoon de binnenkant nog niet eens van. Het enige ik vroeg aan mijn exman was de helft van de schoolboeken en buzzypass, dus ben ik wel nog heel redelijk. Ik zou veem meer kunnen eisen (heeft zelfs mijn advocaat gezegd) als ik zou willen maar dat wil ik niet.
Als ik dan toch zo'n HEX zou zijn... waarom heb ik dan ALLES aan mijn exman nagelaten toen we zijn gescheiden?? Ik heb toen een maand moeten overbruggen met 10.000bfr (mijn kindergeld), ik had niets buiten mijn wasmachien, droogkast en strijplank+strijkijzer. Oja en het servies dat ik als erfstuk van mijn grootmoeder nog had.... Mijn exman had ons huis, ALLE meubelen, alle overige elektro zoals koelkast, diepvries, stofzuiger, microgolfoven, kookfornuis+oven, TV, stereo,.........
Ik heb zelfs het stapelbed van onze kinderen toen niet meegekregen want dat was naar zijn zeggen: "voor als de kindjes naar hem kwamen tijdens zijn weekends". Ook het speelgoed dat ze van MIJN ouders hadden gekregen (lego, playmobil,...) mocht ik niet meenemen van hem. Dit heeft hij "cadeau" gegeven aan zijn petekind :shock:
De laatste week toen ik nog bij mijn exman inwoondde (voordat ik naar een appartementje kon gaan wonen) heb ik zelfs geen eten meer gekregen van mijn exman (ik had zelf geen inkomen, was huisvrouw).
Maar blijkbaar is dit dan allemaal heel normaal...
Ach ja, ik heb daar NOOIT over gezeurd (en ga ik nu ook niet meer doen, gedane zaken nemen nml geen keer), heb alles gewoon over mij laten heengaan. Ben zachtjesaan van 0 begonnen en heb terug mijn eigen en de kinderen hun leven opgebouwd.
Ik kwam hier enkel om raad vragen en wat ik krijg is een ganse boel mensen die me met de vinger wijzen, terwijl ze eigenlijk hetgeen ik nu net heb vernoemd nog niet eens wisten. En er zullen er nog waarschijnlijk zijn die me met de vinger gaan wijzen, want er zijn veel mensen die ook de situatie waar ik heb ingezeten nooit hebben moeten meemaken (goddank, want ik wens het niemand toe).
En hetgeen mijn kinderen hebben moeten meemaakten bij hun vader wens ik zeker niemand toe!! Ik kan jullie een dik bundel papieren laten zien hoor, wat er is gebeurd met mijn kinderen (en ik denk dat ik er voor sommige geen tekeningske bij moet maken hé). Dit is allemaal aangegeven bij de politie, zelfs de kinderen hebben op videoverhoor moeten komen en hebben ze daar met poppen moeten uitbeelden wat er onder het dak van hun vader gebeurdde. Nooit is daar gevolg aan gegeven (mensen die mijn kinderen dat aandeed had een "psychisch" probleem en dat heeft de rechtbank dan maar opgelost met enkele gesprekken tussen die persoon en een psychiater). Na dit voorval werden ze echt gepest door hun stiefmoeder en stiefzus. Mijn dochter lag vorig jaar in september in het ziekenhuis, en zelfs daar werd ze gepest door haar stiefmoeder, stiefzus en papa!! Terwijl ik smeektte om haar gerust te laten omdat ze haar rust nodig had.... maar nee dat vonden ze allemaal maar larrie en apekool. Ik kan echt zeggen dat ik op die 7j dat wij uit elkaar zijn, ik echt met hart en ziel heb gevochten voor mijn kinderen. En daar ben ik super trots op!!!

dropke

#24 , 08 aug 2008 19:14

@Dropke, ik heb nergens gezegd dat de schoolpremie en de studietoelage voldoende (zullen) zijn om alle schooluitgaven te betalen, maar dat neemt niet weg dat je met 320 euro al heel wat kan kopen!
goh ja, ik ben vandaag m'n oudste, vierde middelbaar gaan inschrijven. op 25 augustus moet ik boeken gaan kopen, turnkledij en een overall, kostplaatje 280 euro.
't is natuurlijk leuk dat ik dan naderhand een studietoelage ga krijgen... maar het was wel ffkes slikken..

kevertje

#25 , 11 aug 2008 14:58

@Lex : Ik kan enkel maar zeggen dat wij jaar na jaar netjes de aanvraag voor studietoelage voor onze oudste dochter hebben ingevuld en altijd werden geweigerd. En nee, ik verdien geen 75.000 € per jaar, dat verdienen wij in de verste verte zelfs nog niet samen. En onze woning is volgens het kadaster een "bescheiden woning", dus daaraan zal het ook niet liggen. 't Moet dus zijn dat er recentelijk een en ander is veranderd op vlak van toekenning. Moet toegeven dat ik de laatste 2-3 jaar niet meer de moeite deed om heel die papierwinkel in te vullen omdat het voordien toch altijd op niets uitdraaide. Nu mijn gezinssituatie binnenkort verandert (mijn man wil bij zijn nieuwe vriendin gaan wonen) zal ik voor mijn jongste (4de middelbaar) eens opnieuw een poging wagen.

Lex

#26 , 11 aug 2008 15:17

@Lex : Ik kan enkel maar zeggen dat wij jaar na jaar netjes de aanvraag voor studietoelage voor onze oudste dochter hebben ingevuld en altijd werden geweigerd. En nee, ik verdien geen 75.000 € per jaar, dat verdienen wij in de verste verte zelfs nog niet samen. En onze woning is volgens het kadaster een "bescheiden woning", dus daaraan zal het ook niet liggen. 't Moet dus zijn dat er recentelijk een en ander is veranderd op vlak van toekenning. Moet toegeven dat ik de laatste 2-3 jaar niet meer de moeite deed om heel die papierwinkel in te vullen omdat het voordien toch altijd op niets uitdraaide. Nu mijn gezinssituatie binnenkort verandert (mijn man wil bij zijn nieuwe vriendin gaan wonen) zal ik voor mijn jongste (4de middelbaar) eens opnieuw een poging wagen.
Als u geen aanvraag doet is dat natuurlijk jammer voor u en idd. er is sedert juni 2007 een nieuw decreet.

Lex

#27 , 12 aug 2008 21:50

Vanaf heden(12 aug.) kan men zelf becijferen of men al dan niet in aanmerking komt voor de premie én welk bedrag men uiteindelijk zal uitkeren.
http://www.ond.vlaanderen.be/studietoel ... %20III.xls (MS Excel)

mamavanKoen

#28 , 20 aug 2008 11:10

hallo,
al deze verhalen komen mij bekend voor..
Mijn zoon gaat ook niet meer naar zijn vader, wat ik voor beide jammer vind maar gezien alles wat er gebeurt is begrijp ik Koen wel. Pa is zonder medeweten van Koen verhuist, geeft zijn nieuw adres niet door en een hele resem (zowel emotineel als financieel) waardevolle spullen van zoonlief zouden op een container zijn beland.
Pa betaalt wel alimentatie maar al de andere extra schooluitgaven of medische kosten vormen een probleem.Elke keer scan ik de originele rekening mooi in, meestal staat er ook Koen zijn naam en adres bij ( bvb rekening bril).Ik doe mijn best om de uitgaven zo beperkt mogelijk te houden zoals bvb bij die bril: ik heb gewacht op een grote promotieactie waardoor bril en zonnebril op sterkte samen 80 euro bedroegen!Ook op het aankoopbewijs van buzzypaz staat naam vermeld .Ik probeer het zo eerlijk mogelijk te spelen ookal heeft hij het huis voor zich gehouden zonder dat ik daar een cent van zag..
Maar blijkbaar volstaat dit dus niet voor meneer en ook ik vraag me af hoe ik dit wettelijk gezien kan oplossen.
In de EOT staat duideljk vermeld dat die extra uitgaven binnen de 14 dagen voor de helft dienen vergoed te worden..maar dit gebeurt dus niet.

MamavanKoen

Terug naar “Echtscheiding”