Flexibele regeling ondanks vonnis mogelijk ?

Bijtje
Topic Starter

Flexibele regeling ondanks vonnis mogelijk ?

#1 , 15 sep 2010 09:29

Na een lang verhaal en veel heen en weer gedoe met advocaten zijn mijn vriend en zijn exvriendin het eens geworden over een regeling mbt hun kindje. Het vonnis is er nog niet maar omdat we een akkoord bereikt hebben kennen we natuurlijk al de inhoud. Het zal een bilocatie worden zoals mijn vriend het al heel lang wilde. Nuja hij wilde wel een bilocatie met week-week systeem maar eigenlijk wel eentje waarbij een beetje flexibel mag worden omgegaan. Zodanig dat er al eens een dagje mag gewisseld worden met wederzijdse toestemming natuurlijk. En niet te vaak, om er geen soep van te maken maar zo eens af en toe moet dat kunnen vindt mijn vriend en zijn ex vindt dat eigenlijk ook. Maar ik lees hier altijd ... "ouders en kinderen moeten de wet volgen." Dus wat in het vonnis staat, moet worden uitgevoerd. Dus is een flexibele regeling bij bilocatie met week-week regeling eigenlijk wettelijk gezien onmogelijk ? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 sep 2010 09:42

dag bijtje,

maar dat is zeker mogelijk: je kan zelfs vragen het zo in het vonnis te laten formuleren:

Het verblijfsco-ouderschap is in basis geregeld via het week-om-weekregime:
- ouder A gaat telkens het kindje ophalen op Xdag om Xuur bij ouder B (en omgekeerd de week daarna).
- Dit basisregime kan bij onderling overleg vooraf (3 dagen op voorhand)omwille van externe of nieuwe factoren en agendawijzigingen tijdelijk wijzigen.
Voor aanvragen tot wijzigingen van lange duur (1 week tot 2 weken) is overleg van een maand vooraf vereist.
- als beide partijen het niet eens raken over een aanvraag tot wijziging, blijft het standaard basisregime gelden.

en als het zelfs niet in het vonnis staat, kan je dat gerust af en toe toepassen
MAAR dit werkt natuurlijk alleen als er een goede samenwerking is tussen beide ouders.

Bijtje
Topic Starter

#3 , 15 sep 2010 09:52

dag bijtje,

maar dat is zeker mogelijk: je kan zelfs vragen het zo in het vonnis te laten formuleren:

Het verblijfsco-ouderschap is in basis geregeld via het week-om-weekregime:
- ouder A gaat telkens het kindje ophalen op Xdag om Xuur bij ouder B (en omgekeerd de week daarna).
- Dit basisregime kan bij onderling overleg vooraf (3 dagen op voorhand)omwille van externe of nieuwe factoren en agendawijzigingen tijdelijk wijzigen.
Voor aanvragen tot wijzigingen van lange duur (1 week tot 2 weken) is overleg van een maand vooraf vereist.
- als beide partijen het niet eens raken over een aanvraag tot wijziging, blijft het standaard basisregime gelden.

en als het zelfs niet in het vonnis staat, kan je dat gerust af en toe toepassen
MAAR dit werkt natuurlijk alleen als er een goede samenwerking is tussen beide ouders.
Zij hadden een zeer goede band, die dan door de rechtzaak veranderd was in : communicatie nul langs moeders kant, maar dit is allemaal terug in orde gekomen. Maar wij zijn dan ook allemaal voorstanders van iedereens standpunt te willen begrijpen en voor een oplossing te kiezen die voor iedereen haalbaar is en dat kan natuurlijk wel veel doen. Strikte week-week regelingen zijn in mijn ogen niet altijd goed (hangt van situatie tot situatie af denk ik) maar ik heb 5 jaar zelf een situatie gezien waarin zo'n regeling strikt werd uitgevoerd en dat er echt nooit een uitzondering mocht en dat was voor de kinderen heel ongemakkelijk. Je moet maar denken ... de familieleden bij papa zijn niet altijd jarig in de weken dat het kind bij papa verblijft. Fijn voor het kind dat het dan nooit zou kunnen meevieren ... daarom willen wij zo af en toe eens kunnen aanpassen waar nodig in belang van het kind. Bedankt Eylis, ik ga dit zo even kopieren voor mijn vriend en de mama en dan kunnen ze dat eventueel zo laten vermelden in het vonnis.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”