Verhuizen naar Nederland

MamaN
Topic Starter

Verhuizen naar Nederland

#1 , 08 sep 2010 12:06

Hey allemaal,

ik ben een mama van een zoon van 3 jaar (L.) . Mijn ex is bij me weg gegaan voor een ander toen L. net 1 jaar was. Hij was toen zelf 22 jaar. Hij ging terug bij zijn moeder wonen en ik moest me maar zien te redden.
Ik werkte toen deeltijds en rond diezelfde periode werd ik ontslagen op werk. Ik heb toen overleefd op leefloon en met emotionele steun van vrienden en familie. Na enkele maanden vond ik terug werk en dit keer moest dat natuurlijk voltijds. Ondertussen is er veel gebeurt en ik heb me nu kunnen installeren in een mooi huisje in een leuke buurt, 5 minuten bij m'n ex vandaan. Hij heeft de voorbije 2 jaar amper naar mijn zoon omgezien.
Op papier hebben we laten vastleggen dat mijn zoontje 1 week woensdag heel de dag en van zaterdag op zondag naar de papa zou gaan en de andere week van donderdag tot en met vrijdag. Maar in feite gaat L. al 2 jaar elke woensdagnamiddag naar mijn ex-schoonmoeder en om het weekend van zaterdagmiddag (als de papa uitgeslapen is) tot zondagnamiddag naar mijn ex-schoonmoeder thuis waar de papa toen ook woonde, hij haalt hem dan meestal niet zelf op, maar is dan soms wel aanwezig en brengt hem meestal na een zondagslunch bij mijn ex-schoonvader wel zelf terug. Hiermee wil ik gewoon even aantonen dat het duidelijk is dat hij enkel bij L. is als het hem zelf uitkomt. Sinds kort woont hij samen met zijn nieuwe vriendin waar ook een kamertje voorzien is voor L. alleen is mijn zoon daar nog nooit gaan slapen. Mijn ex is ondertussen zelfstandige geworden en heeft nu echt geen tijd meer. Dit respecteer ik wel en ik zal het hem nooit kwalijk nemen. Het is ook zo dat ik L. moest dat kunnen zelfs gewoon continu bij mij zou willen hebben. Maar wat mij frustreert is het feit dat hij mij al 2 jaar chanteert, hij weet namelijk dat ik het echt niet zou goedkeuren als L. week om week zou gaan. Hij wil en kan dit overduidelijk zelf ook niet, maar zodra hij het gevoel krijgt dat ik te gelukkig ben, of als hij iets wel of niet wil begint hij me als een klein kind te chanteren dat hij L. week om week gaat eisen. Natuurlijk was ik het eerste jaar doodsbang dat hij dit (al was het enkel om mij te kloten) echt zou doen, waardoor ik altijd deed wat hij vroeg, mezelf volledig weg cijferde en sprong voor al zijn eisen.. Ik zag toen nog heel hard af en hield nog veel van hem.., het tweede jaar zag ik in dat hij dit nooit ging doordrijven. Aangezien hij daar iets te egoïstisch voor is. Nu heb ik onlangs de man van mijn leven leren kennen. Hij is een serieus stuk ouder dan ik en heeft zelf kinderen. Hij woont in Nederland in een heel mooi gebied. Een plek waar L. het zeker naar zijn zin zou hebben en 1,5 uur van zijn papa vandaan. Dus in principe zouden we het gewoon kunnen blijven doen zoals afgesproken. Zelfs van vrijdag avond tot zondagavond bij de papa. Ik zou absoluut bereid zijn om L. telkens zelf af te zetten en op te halen. Daar zit ik niets mee in. Maar mijn ex is weer jaloers en kinderachtig beginnen denken, zijn ego is gekwetst en uit principe zegt hij natuurlijk dat hij er alles aan zal doen om dit tegen te gaan. Hij zegt dit niet in belang van mijn zoon maar in zijn eigen belang.
Ik vroeg me af of jullie me konden zeggen wat zijn rechten en mijn plichten zijn t.o.v. mijn ex die er enkel is als hij kan en dan nog eens wil.. Ik ben een heel redelijk mens en ik wil mijn ex (in tegenstelling tot hem) niets in de weg leggen. En moest het nu een toegewijde vader zijn die tijd maakt voor zijn zoon en er ook is op momenten dat L. het nodig vind dan zou ik er waarschijnlijk meer begrip voor hebben. Maar nu vind ik het gewoon dwars liggen om de verkeerde reden.
Ik wil absoluut geen gedoe voor L. dus dit maakt dat ik altijd degene ben die uiteindelijk buigt naar zijn wensen. Maar ik hoop deze keer eens door te bijten. Voor het bestwil van ons alle drie.
Kunnen jullie mij wat meer vertellen?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten MamaN

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DolceVita

#2 , 08 sep 2010 14:14

Hallo,
Mijn vriend en z'n ex zitten ook in een ongeloofelijk soap dus ik kan je zeker wat meer vertellen.
Eerst en vooral is het belangrijk of jullie gezamenlijk ouderlijk gezag hebben over jullie kindje of niet?
Bij de geboorte heeft de mama zowiezo ouderlijk gezag, de vader moet dit (indien de partners niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap/samenlevingscontract hebben) aanvragen bij het gerecht.
Indien jullie gezamenlijk gezag hebben kan je zomaar niet verhuizen, zelfs al kijkt hij niet om naar jullie kindje.
Als je ex doorzet en alles voor de rechtbank sleept maakt hij zeker kans op bi-locatie (een week bij jou en een week bij hem) want de rechter ziet dit nu als "standaard" regeling. Hij zal natuurlijk wel rekening houden met de omstandigheden van de afgelopen jaren maar als ik jou was zou ik toch zoveel mogelijk bewijzen proberen te verzamelen. Mijn vriend en ik hebben een superdik dossier samengesteld met foto's, facturen van dingen die voor hem gekocht zijn, bewijzen van dokter, tandarts, noem maar op..
Ik hoop dat ik je een beetje kunnen helpen heb..
Grts

veerle1975

#3 , 08 sep 2010 14:27

Je zegt dat je op papier hebt laten vastleggen,..... is dat gebeurd via een notaris, advokaat en is dat bekrachtigd geweest door de rechtbank?
Anders zou je eventueel een aanpassing kunnen vragen van dat vonnis, wegens grondig veranderde gezinssituatie, desnoods via een advokaat als praten onderling niet lukt. Want intussen gaat je zoontje wss ook naar school, dus niet zo makkelijk om dagen tijdens de week ( de ene dag de woensdag) en de andere week van donderdag tot vrijdag) bij de papa te zijn.
Probeer goeie afspraken te maken, zodat het voor jullie allemaal haalbaar blijft.
Het is nog altijd beter om gezamelijk tot een goeie regeling te komen, is voor iedereen het beste.

Reclame

MamaN
Topic Starter

#4 , 08 sep 2010 15:16

Ja dat weet ik dat dat het beste is, zo wil ik het ook liefst doen. Gewoon overeen komen.
Het is via mijn advocaat op papier gezet en dus bekrachtigd door het gerecht. Ik ga binnenkort zeker al eens terug om op papier te laten zetten hoe het nu in zijn werk gaat. Wij zijn nooit getrouwd geweest maar mijn ex heeft mijn zoontje meteen erkent op het gemeentehuis. Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes

DolceVita

#5 , 09 sep 2010 07:10

Ik wou gewoon nog effe meedelen dat een erkenning op het gemeentehuis niet hetzelfde is als gezamenlijk ouderlijk gezag. Ouderlijk gezag heeft/moet hij aanvragen bij het gerecht..
Probeer zoals Veerle1975 zegt overeen te komen want tussen mijn vriend en z'n ex is er totaal geen communicatie en dat is echt heel vervelend.
Zowel voor jullie als voor het kindje!
Succes

eylis

#6 , 09 sep 2010 09:24

Eerst en vooral is het belangrijk of jullie gezamenlijk ouderlijk gezag hebben over jullie kindje of niet?
Bij de geboorte heeft de mama zowiezo ouderlijk gezag, de vader moet dit (indien de partners niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap/samenlevingscontract hebben) aanvragen bij het gerecht.
@Dolve Vitae,
ik vrees dat je foute juridische informatie geeft wat de wetgeving (mbt ouderlijk gezag) in Belgie betreft.
In Nederland is de situatie sinds 2001 inderdaad anders. Maar in Belgie NIET...
Moderator corrigeer me als ik verkeerd zit...

Vanaf de geboorte delen ouders sowieso samen het OUDERLIJK GEZAG
- als beide ouders bij de gemeente als ouder geregistreerd staan (dus vader en moeder geregistreerd)
- zelfs als ze niet gehuwd of wettelijk samenwonend zijn

dit kan enkel wijzigen als - bij niet meer samenwonen - één van de ouders expliciet exclusief ouderlijk gezag vraagt via de rechter.
Maar dit wordt enkel toegestaan bij bewijzen van pedagogische onkunde of verwaarlozen door één van de ouders. En in het geval van exclusief ouderlijk gezag, moet de ene ouder de andere op de hoogte blijven houden van opvoedkundige beslissingen. Is de andere ouder niet akkoord, kan hij/zij nog steeds bij de rechter deze beslissingen aanvatten. en deze kan dat bekijken of zijn klacht terecht is.

En beste Dolce vita: bewijzen verzamelen dat een ouder voordien een goede ouder was (facturen tandartsd ed) bewijst niet dat een andere ouder dat in de toekomst niet zou kunnen zijn. De rechter gaat altijd uit van gedeeld ouderlijk gezag, de verblijfsregeling is dan nog een andere beslissing. Ik moet jullie teleurstellen, maar bewijzen dat je een goede ouder was (en het zelfs in je eentje klaarde) zal géén bewijs zijn om exclusief ouderlijk gezag in Belgie te verkrijgen, zelfs bij het bepalen van de verblijfsregeling kijkt de rechter ook altijd naar de "goede voornemens" van de andere ouder. (of die nu gemeend zijn of niet!)

@Maman,
het is me niet erg duidelijk wat je via een advocaat "op papier" hebt gezet en "bekrachtigd" is geweest; Was dat voor de jeugdrechter?
In elk geval, neem weer een advocaat onder je arm om je wensen te formuleren en te staven op een rationele manier. En vat de zaak aan voor de jeugdrechter. Dit zal het emotioneel getouwtrek waarschijnlijk ook doen stoppen. Rechters zien dat echt niet graag: ze moeten dat soort discours 100en keren aanhoren.

Ga uit van gedeelde ouderlijke gezag en vraag een 70/30 verblijfsregeling met zeer goed omschreven voorwaarden en afspraken mbt je mogelijke verhuis naar Nederland. Je ex zal voor de rechtbank waarschijnlijk uitgaan van wat hij werkelijk kan en wil (dus niet datgene waarmee hij dreigt) want dan zal het vonnis ook toegepast moeten worden, dat weet hij ook wel.
succes

Terug naar “Echtscheiding”