Verdeling na echtscheiding - huis

Feetje
Topic Starter

Verdeling na echtscheiding - huis

#1 , 05 sep 2010 20:41

Beste, wij zitten met de volgende vraag. Mijn partner is 2 jaar geleden gescheiden, maar de financiële kant i.v.m. de gezinswoning is nog niet rond. De bouwgrond was voor het huwelijk van mijn partner, er was geen huwelijkscontract, dus het huis is bijgevolg ook van hem. Er is nu dus nog discussie over het bedrag dat hij aan zijn ex-vrouw moet (voor het mee afbetalen van de lening aan het huis). Zijn notaris en haar notaris hebben zijn huis nu geschat op 300.000 euro. Zij gaat daar niet mee akkoord en wilt nu nog een externe schatter raadplegen. Volgens zijn advocaat kan dat nog weinig tot niets veranderen aan de waarde die nu is vastgelegd.
De vraag volgt hieruit: als hij zijn huis nu zal verkopen (omdat wij samen een nieuw huis willen kopen), dan zal de notaris dat geld volledig laten blokkeren tot heel de zaak rond is. Maar kan mijn partner - die de financiële middelen heeft om het maximaal mogelijke bedrag dat hij aan zijn ex moet - die middelen laten blokkeren bij de notaris, maar de gelden van de verkoop van het huis opeisen?
Een andere optie is voor ons een overbruggingskrediet. Maar dat is nogal kostelijk, en we zijn bang dat zijn ex de verdeling dan extra lang gaat tegenwerken. Hoe lang kan men dit laten aanslepen?
Nb. het bedrag dat hij nog aan zijn ex moet, is maximum 35.000 euro. Daarvoor 300.000 euro blokkeren (van een eventuele verkoop) is volgens ons buiten proportie.
Bedankt voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 05 sep 2010 21:47

De bouwgrond was voor het huwelijk van mijn partner, er was geen huwelijkscontract, dus het huis is bijgevolg ook van hem.
is het niet zo dat indien men zonder huwelijkscontract trouwt, men per definitie "gemeenschap van aanwinsten" heeft, dus dat de helft van de waarde van het huis dan ook automatisch voor de ex-echtgenote is?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”