Puberende dochter... en bezoeksrecht/plicht...

vdvwinter
Topic Starter

Puberende dochter... en bezoeksrecht/plicht...

#1 , 30 aug 2010 18:57

Hey,

Volgende situatie: Mijn dochter is nu 13 en begint dus al netjes te puberen. Doch met dit puberen komt ook het feit om met vrienden rond te hangen (meerendeels ouder.. maar dat is een ander verhaal) en het feestelijk leven te onderzoeken.
Andere kant van de situatie is, dat m'n dochter slechts om het weekend bij me is. Ik en de mama zijn al geruime tijd uit elkaar en wonen zo'n 50km uit elkaar. (niet per sé ;-))

Door deze twee samen te voegen heb je dus een dochter die meer en meer uitkijkt naar de weekends om feestjes te bezoeken en om met vrienden rond te hangen dan met haar papa het weekend door te brengen. Enerzijds is er uiteraard het begrip, ik ben ook jong geweest.. Maar toch ... ik mis haar... En verplichten vind ik daarentegen dan weer "wegduwend". Des te meer ik haar namelijk zou verplichten, des te meer de weegschaal van "bij mama mag dit en dat" zal doorwegen .. wat ik alleen maar als een visieuze cirkel zie eindigen...

Daarom mijn vraag: Hoe zit 't met het bezoeksrecht, bezoeksplicht en co-ouderschap in zo'n geval? Wat als de dochter niet meer opgehaald wil worden? (Haar zus, 2 jaar jonger... ziet uiteraard de zus als voorbeeld, wat "natuurkundig" ook normaal is... maar jammergenoeg gaat dit ondertussen dezelfde weg op... daarom HELP! Wat kan een bezorgde papa meer doen? "Omkopen met cadeaus?" "Aandacht geven allom?" ... Niet zozeer de meest aanbevolen waarschijnlijk... toch reeds geprobeert. Ik weet 't echt niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2010 16:00

Opvoeden gebeurd nog altijd met de 2 ouders samen dus hier met ex goede afspraken over maken.

Scorpio

#3 , 03 sep 2010 10:06

Ik hoop ook dat je een goede verstandhouding hebt met je ex, zodat zij haar kan aanmoedigen haar vader te bezoeken. Kan je dochter niet een vriendin mee uitnodigen voor een weekend bij je? Heeft ze vriendinnen in de buurt waar je woont? Zoniet, kan je activiteiten vinden voor jongeren in je buurt zodat ze leuke dingen kan doen? Mijn ex woont in buitenland, en mijn dochter heeft al eens een vriendin meegenomen. Ze was heel trots dat die eindelijk haar papa kon ontmoeten, en de vriendin vond het natuurlijk ook leuk. Ik denk dat het als vader belangrijk is rekening te houden met haar sociaal leven, en het proberen in jouw eigen leven in te bouwen... Misschien ook iets leuk met enkele van haar vriendinnen organiseren? Een leuk feestje bij je thuis? Een cinema? Namiddag op de kermis? Met chantage kados alleen zal je er niet geraken. Of je gaat gewoon een verwend nest creëren, en dat klinkt ook niet goed. Alvast, succes ermee!

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 sep 2010 10:11

in het slechtste geval zou ik zelf voorstellen aan m'n dochter dat ik ze zaterdagochtend om 10 uur afhaal en de zondagavond terug naar de mama stuur. Dan heeft ze de vrijdag om uit te gaan en heb je zelf ook nog een avond met haar.

eylis

#5 , 03 sep 2010 12:55

Spreek ook eens haar moeder aan: Zij zou jou moeten bijtreden tov jullie dochter: samen duidelijk maken dat de dochter best kan uitgaan zo nu en dan, maar evengoed tijd met haar vader zal doorbrengen. Dat dit geen "bezoekjes" zijn, maar belangrijk voor haar ontwikkeling en jullie familieleven.
Als mejuffrouw aanvoelt dat het jullie beiden menens is, zal ze warschijnlijk wel inbinden.
Het is niet de eerste keer dat slimme pubertjes de omgangregeling uithollen om hun zinnetje te doen.
13 jaar... mag dat op haar eentje de uitgaanswereld in? (wettelijk bedoel ik dan)

Terug naar “Echtscheiding”