verdeling van goederen bij echtscheiding

jacqueline
Topic Starter

Re: verdeling van goederen bij echtscheiding

#16 , 30 aug 2010 16:58

ja,
ok...
heb gelezen, en ga dat doen...
heel erg bedankt...

vrgr,
jacky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jacqueline
Topic Starter

#17 , 30 aug 2010 18:35

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Maan uw advocaat aangetekend aan gerechtelijke verdeling te vorderen indien minnelijke verdeling niet tot stand komt binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Beste,

Heel erg bedankt voor deze goede info.

In mijn echtscheidingsvonnis (juni 2008) werden er 2 namen van notarissen vermeld. We zijn 2 jaar geleden beginnen onderhandelen bij notaris 1: dus dit is een gerechtelijke verdeling die lopende is... vermoed ik...
Doch zitten we nu al 2 jaar te palaveren: er gebeurde een boedelbeschrijving, maar er is geen eed afgelegd. notaris moet nog documenten opstellen en termijnen zetten. Ze heeft dit tot nu toe niet gedaan.
Ik ben bij mijn advocaat geweest en heb een gerechtelijke verdeling geeist.... hij zal de notaris morgen een brief sturen waarin hij aandringt op een nieuwe afspraak met alle partijen om af te handelen... klopt dit? Deze afspraak plant hij in begin oktober.... is weer even geduldig zijn...

De rechtbank stelde (in vonnis 2008) 2 notarissen aan... wat mag ik nu verwachten als volgende stap: terug naar de rechtbank een vordering doen, of weer via die notaris?

tijdens mijn gesprek met de advocaat ben ik verrast door 1 reactie: als je je zaak voor de rechtbank wil vorderen zal je misschien maar 20000 euro krijgen ipv 50000 euro (fictieve bedragen, omdat ik de reele bedragen niet wil vermelden). Ik ben geschrokken dat hij dit zei, omdat ik aan hem vroeg om toch een haalbare berekening te maken voor mijn dossier.... waarom doet hij dit?

Weet ook dat mijn ex zijn familie bestaat uit een notaris en advocaat.... heel dubieus... voor mij... die kent die?

Kan u me nog meer informeren over mijn situatie... ?

Jacky

jacqueline
Topic Starter

#18 , 30 aug 2010 18:44

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Maan uw advocaat aangetekend aan gerechtelijke verdeling te vorderen indien minnelijke verdeling niet tot stand komt binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

hallo,

ben bij advocaat geweest.
hij zegt dat mijn zaak reeds loopt bij de rechtbank?
in mijn echtscheidingsvonnis van juni 2008 staan 2 notarissen vermeld voor de verdeling.
Notaris 1 is de notaris waar we al 2 jaar onderhandelen: maar dit lukt niet...
en nu...

advocaat zou nieuwe afspr vragen bij notaris 1 om dossier klaar te maken voor de rechtbank. (oktober 2010 ten vroegste :? ...)... dus als ik naar de rechtbank ga moet dit blijkbaar via die notaris? met termijnen! :(

Ook was er een 2de notaris voorgesteld in mijn vonnis...
ik voel me leek, en het is een ingewikkeld gedoe...

jacky :(

Reclame

lucgescheiden

#19 , 30 aug 2010 19:03

Vragen om de eed af te leggen is een wettelijke mogelijkheid.
In geval er kinderen zijn en er dus alimentatie dient te worden betaald, is het ook niet meer dan evident dat de vermogens (lees: inkomsten en waarborgen) van beiden ouders eerlijk worden vastgesteld, ten einde de correcte verhouding te kunnen bepalen.
Meineed plegen; wordt, volgens wat ik mocht vernemen, zwaar afgestraft.

Mijn inziens, laten notariisen dergelijke dossiers gewoon aanslepen tot één der partijen over de brug wenst te komen.

Dat dergelijke praktijken tot partijdigheid leidt, wordt niet beschouwd, lijkt me.
Ik verwacht dan ook dat uw advocaat met zijn schrijven de notaris in zijn eer zal krenken, wat uw zaak evenmin goed zal doen.

Welk van de twee wegen u ook volgt (deze van geduldig afwachten, of deze van de notaris in zijn eer krenken), ze leiden beide in een negatieve richting.

Ik zit in soortgelijk schuitje en probeer een andere weg uit te pluizen....
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 31 aug 2010 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

jacqueline
Topic Starter

#20 , 30 aug 2010 20:43

amai,
niet gemakkelijk...

de kinderen zijn geregeld via hof van beroep en jeugdrechtbank. Begrijp niet wat kinderen met verdeling van goederen te maken hebben? En dan de inkomsten: ik deed 2 jobs tijdens de laatste 5 jaar van mijn huwelijk omdat mijn ex werkloos was gedurende 5 jaar.

de notaris zag tijdens ons laatste onderhoud (april 2010) dat het niet ging... ik had me het meest soepel opgesteld, en mijn advocaat was redelijk pro actief bij de notaris... maar zijn advocaat kwam 1u te laat opdagen (was uur van afspraak vergeten) en toen hij dan 1u later binnenkwam kreeg hij een telefoontje van een stergeval en is hij terug vertrokken...
sindsdien gebeurde er niets meer bij de notaris... maar werd er 1 onderhoud gedaan met advocaten onderling: strandde uit op niets....

welke weg is nu de beste: ik weet het ook niet?
jacky

j.demoor

#21 , 04 sep 2010 10:43

Ik was er -blijkbaar ten onrechte- van uit gegaan dat de behandelende notaris in onderling overleg door u gekozen was,terwijl nu blijkt dat het de notaris was aangeduid door de echtscheidingsrechter.

Deze notaris beschikt over de bevoegdheden vermeld in art.1207-1224 Gerechtelijk Wetboek,wat inhoudt dat hij kan verdelen met of zonder akkoord van de partijen.

“Art.1219...§ 2. Ingeval de partijen het niet eens zijn, maakt de notaris een proces-verbaal van de beweringen en zwarigheden op in minuut. Binnen een maand legt hij ter griffie een uitgifte van dat proces-verbaal en van de staat van vereffening neer. Door die neerlegging wordt de zaak aanhangig bij de rechtbank, die binnen een maand ambtshalve de dag en het uur van de zitting bepaalt. De griffier roept de partijen op bij gerechtsbrief.”(Gerechtelijk Wetboek).

Draag uw advocaat op de gerechtelijk aangestelde notaris aan te manen de staat van vereffening met beweringen en zwarigheden af te sluiten binnen een redelijke termijn. Geeft die notaris daaraan geen afdoende en tijdig gevolg vorder dan diens vervanging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jacqueline
Topic Starter

#22 , 05 sep 2010 07:57

Beste Mr Demoor,
Ik heb ondertussen gedaan wat u aanraadde: mijn advocaat heeft de notaris gevraagd om "proces... "op te maken.... en verrassing: tegenpartij kwam plots voor de eerste keer in 2 jaar met een tegenvoorstel... blijkbaar knelt het schoentje? ... ik vermoed dat mijn ex liever niet via de rechtbank wil met deze zaak.... ik denk dat het niet pluis is wat hij gedaan heeft tijdens het huwelijk op financieel vlak....
Maar u heeft me al heel goed op weg geholpen met de vermelding van bepaalde artikels en nadruk gelegd op de rechten die ik heb
ik moet nu zelf de vergoedingsberekening maken, van de gelden ( 50000 euro) die hij zou hebben gehad tijdens het huwelijk...
het wordt spannend de komende weken... zou er nu misschien toch een afhandeling van de zaak komen? Er is inderdaad in mijn echtscheidingsvonnis een 2de notaris aangeduid... we zien wel,
vrgr,
jacky

lucgescheiden

#23 , 27 sep 2010 13:55

“Vergoeding aan X = huidige waarde woning x inbreng X / toenmalige gezamenlijke inbreng
@j.demoor
Waar heb jij deze formule opgedoken?
Staat die ergens in een wettekst bepaald?

Als:
inbreng x = toenmalige gezamelijke inbreng
dan:
Vergoeding aan X = huidige waarde woning
?????
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”