Zelfmoord poging en co-ouderschap.? !

Dierdavid
Topic Starter

Zelfmoord poging en co-ouderschap.? !

#1 , 26 aug 2010 11:03

Goede dag,
Ik en mijn ex zijn uit elkaar van Augustus 2008.
Wij hebben uit onze relatie een zoontje.
Wij hebben via de rechtbank Leuven en vonnis van Co-ouderschap( 2009 )
Nu in maart 2010 heeft mijn Ex een zelfmoord poging ondernomen en is daarvoor opgenomen in het ziekenhuis in zeer kritieke toestand. ( zoontje was bij mij thuis als het gebeurt is )
Iedereen rade mij aan om een snelrechtprocedure te starten voor de veiligheid van ons zoontje 3 1/2 Jaar.
Ik heb dit ook gedaan op de rechtbank te Leuven.
Rond 20 Maart heeft ze het ziekenhuis mogen verlaten met een attest van de dokter dat zij zo spoedig mogelijk opnieuw moest gaan werken en de opvoeding op te nemen.
Ik heb deze procedure volledig verloren Uitspraak was rond 20 April 2010.
Nu op 25 Mei 2010 is zij opnieuw opgenomen en heeft van dan tot op heden reeds een nieuwe poging of 4 & 5 ondernomen.
Mijn zoontje woont van Mei voor 100% bij mij.
Ik heb normaal volgens het vonnis ook recht op 1/2 van het kindergeld.
Maar dit heeft mijn ex nog nooit willen betalen.
Als ik een vraag stel aan de dokter beschermen die hun achter het beroepsgeheim.
Maar ook jij bent een EX.
Zij zien mij niet als vader van een 3 1/2 Jaar zoontje.
Nu voor een nieuw gerechtelijke procedure zou ik moeten beschikken op dokters verklaringen.
Helaas kan ik die nergens krijgen.
Nu mijn grootste angst is dat zij het ziekenhuis zou mogen verlaten en de opvoeding van het kind opnieuw zou opnemen.
En dat zij eventueel een nieuwe poging zo ondernemen en het zoontje er bij zou betrekken.
Zijn er nog mensen die dit spijtig genoeg ook hebben meegemaakt en weten jullie raad voor mij en mijn zoontje.
Of zijn er raadsmedewerkers die mij kunnen helpen?
Dank met voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 26 aug 2010 11:24

Is dit geen zaak voor de Dienst Kinderbescherming? Zijn kunnen m.i. wèl dokterstattesten opvragen.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 26 aug 2010 23:40

trrring trrriing Dag dr. ik ben Janina 23 jaar en van de kinderbescherming kan U even opzij gaan A.U.B. we willen in de dossiers van Uw psychiatrische patienten gaan lezen.

RR

Reclame

Mariette

#4 , 27 aug 2010 09:07

Me dunkt werkt die dienst toch samen met de jeugdrechtbank?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2010 10:38

RR :P

Mariette: heel kort door de bocht hoor

Het comité bijzondere jeugdzorg heeft GEEN enkele bevoegdheid om wat dan ook op te vragen. Zij stellen een sociaal verslag op. Zij hebben geen opsporings noch onderzoeksbevoegdheid.

Algemeen zijn het officieren van gerechtelijke politie (dat is een funktie) die huiszoeking kunnen doen en beslagnames en arrestaties. Zij kunnen dit doen omdat deze aktiviteiten in de wet staan. Zij
- bij heterdaad en gelijkgestelde feiten. Zij hebben dan zelfs de bevoegdheden van een onderzoeksrechter.
Indien niet voldoen moeten zij de opdrachten uitvoeren gezien zijn hulpofficieren zijn van de procureur des Konings en de arbeidsauditeur en krijgsauditeur.
Voor bepaalde ONDERZOEKSDADEN is dan weer enkel de onderzoeksrechter nodig . Deze wordt door pdK gevorderd indien er dus onderzoeksdaden dienen te gebeuren.
Wel een medisch dossier is op de koop toe nog extra beveiligd. Deze kunnen enkel in beslag worden genomen in aanwezigheid van een afgevaardigde van de orde der geneesheren.
Deze zal bepalen wat er in het belang van het onderzoek nodig is en dan wordt het dossier (na beschrijving) door OGP door deze laatste met beslag gelegd - omslag- beveiligd - en overgemaakt aan onderzoeksrechter.
Het dossier zal daarna door een aangestelde wetsgeneesheer worden bekeken en besproken.
(eventuele fouten zijn dan weer voor orde geneesheren - strafbare feiten via OR die zaak meldt aan PdK en dan vermoedelijk een nieuwe vordering krijgt voor het afgeplitst strafbare feit)
Tor zover de grote lijnen
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 jan 2011 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#6 , 27 aug 2010 10:59

aan originele poster.

Dit is niet in een twee drie uit te leggen en u zal verschillende procedures moeten of kunnen opstarten.
OF dat enig gevolg zal hebben ?

vooreerst om de geestelijke toestand van uw ex te kennen en indien er een dringend en onmiddellijk gevaar bestaat bestaat kan u beroep doen op de wet geestelijke gezondheid.
Daarin 2 procedures :
De gewone waar u via de vrederechter de collocatie van van ex vraagt.
De dringende waarin u via de politie en parket de dringende collocatie vraagt.

Voor beiden hebt u steeds een doktersattest nodig die onderschrijft dat er een opname nodig is.

Aan de hand van deze procedures (kan) u trachten via kortgeding - dringend procedure - gewone procedure en via d bevoegde rechtbanken een regeling inzake kind te bekomen. Slaagkans ??

Het parket en de bevoegde rechtbanken zullen dan vb een sociaal onderzoek opstarten om te kijken of vb de veiligheid van uw kind in gevaar is. Slaagkans ???

Twee crusiale personen zijn uw huisarts of vertrouwensarts - uw advokaat die gelet op wat ik hier al geschreven heb een 9-tal mogelijke pistes heeft met allemaal voor- en nadelen.

Zoek hier op site maar eens met de woorden collocatie - geestelijke gezondheid - psychiatrie

Dierdavid
Topic Starter

#7 , 28 aug 2010 17:23

Ja maar blijkbaar kan alleen maar familie een collocatie verkrijgen en kan ik dit niet doen.

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 29 aug 2010 23:55

politie(burgemeester) / parket laten regelmatig iemand coloceren, al dan niet op of over de grens van een misdrijf
Politie roept dan een arts op en die moet dan de nodige onderzoeken doen en papieren invullen. Als er psychisch niet veel mis is dan gaat het niet door. De vrederechter bepaalt of de persoon dient gecolloceerd te worden of vrij in de maatschapij mag rondlopen.

m.a.w. je kan dus eens een praatje gaan maken met de politie i.v.m. Uw bezorgdheden.

RR

Mariette

#9 , 30 aug 2010 11:24

Mijn zoontje woont van Mei voor 100% bij mij.
Ik heb normaal volgens het vonnis ook recht op 1/2 van het kindergeld.
Maar dit heeft mijn ex nog nooit willen betalen.
U kan altijd de kinderbijslagdienst verwittigen dat uw zoontje 100% bij u woont.

----------

Ik bedoelde met het verwittigen van de Dienst Jeugd bescherming dat zij misschien er mede voor zouden kunnen zorgen dat het zoontje bij vader verblijft IN HET BELANG VAN HET KIND. Het is niet omdat de psychisch zieke moeder er baat bij heeft dat ze "opvoeder" mag spelen, dat het kind daar ook baat bij heeft.
Voor de patient kan het opvoeden van een puppy ook wonderen doen.

Franciscus

#10 , 30 aug 2010 13:45

De (gewone) collocatie kan door iedereen die belang heeft gevraagd worden aan de vrederechter
De dringende collocatie is idd door politie in opdracht parket en zo naar vrederechter.
Dikwijls is dat ook op vraag van 3de of familie ---- het moet hier echter gaan op om dringende en levensbedreigende reden dus accuut en dreigend en geen andere uitweg.
Als ex bouw je een dossier op - dus ook de vraag vaan de jeugdrechter met de vraag van een sociaal onderzoek kunnen perfect - ook eventueel info van CLB 's -- zijn er door de politie al tussenkomsten geweest ....enz.
Collocatie is zeer ingrijpend en soms kan het toch nog mits praten dat partij 1 afstand doet/neemt. Maar dat kan alleen als de hulpbehoevende partij u niet ziet als bedreigend en denkt dat je de kinderen wil afnemen.
Als dat een onderdeel van vb de psychose is wordt het heel moeilijk.

Terug naar “Echtscheiding”