Billijke regeling allimentatie?

Frederik88
Topic Starter

Billijke regeling allimentatie?

#1 , 26 aug 2010 13:10

Beste juristen,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben dus Frederik, 22jaar, ik studeer rechten en mijn ouders zijn zo'n 3 maand geleden uiteen gegaan doordat mijn vader een nieuwe vriendin gevonden had.
De gezinsituatie ziet (zag) eruit als volgt: Mijn vader is de grootverdiener met een royaal inkomen, mijn moeder is lerares en heeft loopbaanonderbreking moeten nemen omdat mijn zwaar mentaal gehandicapte zus van 19jaar niet meer naar school kan/mag en ze waarschijnlijk nog 1 of 2 jaar op de wachtlijst staat van een instelling en dus nu altijd thuis is. Ik ben zoals gezegd student rechten. Mijn moeder haar netto inkomen bedraagt momenteel (met kindergeld bij) 1250EUR. Mijn vader verdient 12.500EUR netto, waarvan er 6000 op zijn rekening komt, en 6500 in de zaak gaat (om fiscale redenen uiteraard).

Ik en mijn zus wonen nu thuis bij mijn moeder, aangezien mijn vader hier redelijk ver vandaan gaan wonen is en mijn leven zich hier afspeelt. We zien hem 1 namidddag om de 2 weken. We kosten hem dus quasi niets momenteel, mijn moeder draagt bijna al onze kosten.

De volgende regeling is reeds bedongen: mijn moeder krijgt het huis, mijn vader krijgt de zaak (beiden zijn ongeveer evenveel waard). De spaargelden zijn ook mooi evenredig verdeelt tussen de 2.

Echter, waar mijn moeder zich het meest druk over maakt, en ik ook, is hoeveel geld hij u maandelijks ongeveer zou moeten betalen aan ons (de kinderen) en aan mijn moeder. Vermits hij hier geen antwoord over wil geven aan mijn moeder zie ik mij zelf genoodzaakt om met een voorstel op de proppen te komen.

Ik had zelf gedacht een een beperkt vast bedrag per maand ( iets a la 250-300EUR per persoon ) om te voorzien in kosten van eten, electriciteit, water,... En daarbij een regeling die uitgaat van de verhouding tussen de 2 lonen voor 'extra' uitgaven van de kinderen (kledij, inschrijvingsgeld, kosten rijbewijs, reizen). Mijn vader zou daar dus pakweg een 80-90% van betalen en mijn moeder de rest. Ik zou dit wel liefst geautomatiseerd zien op een of andere manier, ik heb nl. geen zin om mijn vader elke keer om zijn geld te smeken als ik een uitgave gedaan heb (uiteraard binnen redelijke grenzen), de relatie tussen mij en mijn vader is al niet optimaal.

Graag had ik hier graag jullie mening over gehoord en eventuele alternatieven of meer geschiktere regelingen.

Alvast bedankt voor de gedane moeite.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding