omgangsrecht dakloze

VO
Topic Starter

omgangsrecht dakloze

#1 , 12 jun 2010 19:01

Mijn ex-man heeft een omgangsrecht voor onze zoon (5 jaar) (om ander weekend - was een uitspraak in kortgeding) maar heeft intussen niet alleen geen domicilie meer, hij is recentelijk op zijn feitelijke verblijfplaats nu ook uithuisgezet. Hij is dus dakloos. Ik ben bij de politie een melding gaan doen dat ik zijn bezoekrecht niet wil belemmeren, maar dat ik mijn zoon in deze omstandigheden niet meer kan meegeven (dakloos, drank, drugs, ...). Mijn ex-man is toch langsgekomen ondanks het feit dat ik hem had verwittigd dat ik hem niet zou meegeven. Ik was op dat moment niet thuis en hij heeft mij gebeld samen met een vriend van hem en zij hebben mij bedreigd. Hij zei ook dat hij mijn zoon ging afpakken en dat ik hem nooit meer zou terugzien. Toen ik terug thuiskwam heb ik vastgesteld dat zij mijn brievenbus hadden gevandaliseerd met een mes (een kruis over mijn naam gekerfd). Ik heb hiervan pv door de politie laten opstellen. Die zeggen wel dat het moelijk te bewijzen is dat mijn ex-man dat heeft gedaan, maar soit. Alleszins lopen die mannen dus met messen rond. Ik ben dan ook niet meer van plan mijn zoon mee te geven met hem en zeker niet zolang die man geen officieel adres heeft. Wat moet ik nu verder doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 13 jun 2010 23:44

Enig idee hoe U de vader in het kind aan het beschadigen bent?

Hoe zou U reageren als iemand anders de moeder in het nu 5 jaar oude kind opzettelijk laat sterven of levenslang zal beschadigen en weet dat de kans hiertoe relatief groot is?

Volgens mij heb je een plicht om voor je kind te zorgen, en daar hoort ook bij dat je voor een oplossing moet zorgen, en dus niet voor escallatie van het geweld waarbij de wonden steeds maar groter en dieper worden.

Hoe komt het dat politie niet ter plaatse is gekomen als U niet thuis was, dat zou de zaak toch gemakkelijker gemaakt hebben door het misdrijf vast te stellen dat een minderjarige vast- verborgen of weigeren af te geven aan hen die het recht heeft het op te eisen? Op die manier zoekt politie blijkbaar werk omdat dergelijke situaties niet zelden weken/maanden/jaren duren, maar levenslang!
zie ook http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... in+opstand" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat moet ik nu verder doen ?
Laten we zo reageren: al Uw messen en scharen naar het containerpark brengen en zorgen dat er een oplossing komt, je hebt de sleutel daarvoor in handen.

Je kan bovendien in beroep gaan, maar m.i. zal dit jullie problemen allicht niet gaan oplossen

RR

Tope

#3 , 14 jun 2010 00:31

@ roderidder

VO vraagt hier raad in deze situatie en ik denk dat een zedenles het laatste is waar ze behoefte aan heeft.

@ VO

In jouw plaats zou ik mijn kind ook niet zomaar zonder meer meegeven.
Kan jouw ex jullie zoontje niet opvangen bij familie of vrienden in afwachting van een oplossing voor zijn problemen?

Reclame

Vandebos

#4 , 14 jun 2010 10:48

De rubriek echtscheiding is altijd al een uiterst subjectieve en emotionele rubriek geweest waar de geschillen soms hoog oplopen ( hetgeen ook te verwachten valt bij een dergelijk gevoelig onderwerp). Ongeacht deze problematiek blijft het de bedoeling van dit forum om oplossingen aan te bieden aan de poster, niet om nog een laagje emotionele chantage te gaan toevoegen aan een al zeer pijnlijk en moeilijk proces. (Als oudste kind uit een echtscheiding die 16 jaar heeft geduurd met een agressieve alcoholicus aan de ene kant van het speelveld denk ik niet dat iemand me hier lessen over hoeft te lezen)

Feit is dat uit de huidige, niet verifieerbare, situatie zoals hier door de poster geschetst één van beide ouders momenteel niet in staat is om op een gezonde wijze voor zijn kind te zorgen. Het is dan ook vanuit dit standpunt dat het probleem mi benaderd dient te worden.

De poster zou er best aan doen om deze situatie, in de mate van het mogelijke, te laten vaststellen. Deze informatie kan dan gebruikt worden om tijdelijk het bezoekrecht aan voorwaarden te onderwerpen. (eerste aanleg)

Wat bovendien eveneens niet uit het oog verloren mag worden is de invloed die de vader zal hebben op het kind (ik zie overmatig gebruik van alcohol, verdovende middelen en dakloosheid niet onmiddellijk bijdragen tot een opvoeding van een kind.)

Tot slot kan een dergelijke situatie, als de vader om het kind geeft en het niet als pasmunt wenst te gebruiken (maar hier laat ik persoonlijke ervaring spreken), voor de vader dienen als impetus om zijn leven recht te trekken. Maar dit terzijde.

Zal deze thread in het oog houden.

bene

#5 , 14 jun 2010 11:48

Ikzelf zie ons dochtertje ook niet meer.
Mevrouw U wil niet voelen hoe dit voelt!!!
Een kind heeft het geboorterecht om een mama en een papa te hebben.
B

lucgescheiden

#6 , 14 jun 2010 13:05

Mijn ex liet me op basis van 'zich belaagd te voelen' uit huis zetten door een plaatsvervangende vrederechter.
(van geweldpleging, in welke vorm ook, is er nooit enig bewijs geleverd)

Op het vredegerecht werd me elk recht op verdediging ontzegd.
Zowel de plaatsvervangende vrederechter als de advocaat van tegenpartij dreven de situatie ten spits waardoor ik de rechtbank heb verlaten als reactie op deze onrechtvaardigheid. => verstekvonnis

Gezien de perfecte timing van tegenpartij; vlak voor het juridisch verlof en via 'speciale zitting', zorgde dit ervoor dat ik voor de ogen van mijn vier kinderen dakloos werd gemaakt en dat ik als dakloze zonder inkomsten een maand lang mocht bedelen voor mijn bestaan.

Welke invloed dit op de kinderen tot gevolg had, kan u zich voorstellen.
En ook al behaal je na deze maand via eenvoudig aantekenen van verzet een rechtzetting, je bent in de ogen van de kinderen gebrandmerkt als de slechte ouder, uiteindelijk was dit een vonnis van de rechtbank!

Geen wet die dergelijke onrechtvaardigheid weerhoudt. Geen wet die deze onmenselijkheid teniet kan doen.
Het lijkt er sterk op dat; wie eerst bij de vrederechter staat in deze mogelijkheid zelf wordt gesteund.

Gezien dit wedervaren zou ik dus, net als RR, opteren om deze poster eerder te wijzen op de gevolgen voor de relatie vader-kind en
de morele verantwoordelijkheid die een moeder heeft ten opzicht van deze relatie.
Mijn inziens kan dit meer onrecht teniet doen, dan te verwijzen naar vaststellingen; die geheel deze oudervijandelijkheid niet oplossen.

Ook al zou de moeder hier juridisch een sterk verweer mee hebben, mag hier wel worden gedacht naar een oplossing op langere termijn waarbij niet alleen de moederrol centraal dient te staan.
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#7 , 14 jun 2010 14:05

@Lucgescheiden en Bene:

Het probleem is dat elke echtscheiding een individueel proces is waar meer subjectieve dan objectieve elementen bij komen kijken. (Scheiden doet men nu eenmaal niet voor de fun...) Elementen die in het ene proces positief zijn kunnen in het andere juist negatief geïnterpreteerd worden. Het is dan ook zaak voor iedereen om te vermijden adviezen te geven gebaseerd op die subjectieve feiten. Noch jullie, noch ik, noch iemand anders op dit forum kent het gehele verhaal dat er achter een scheiding steekt; zelfs de posters zelf zullen in een groot aantal gevallen niet het gehele verhaal kennen. (scheiding gebeurt zelden na er eens "goed" over gesproken te hebben, is meestal het initiatief van één van beide partners zonder dat de andere alle redenen kent of komt te kennen in de loop van het proces)

In dit specifieke geval is er absoluut niets gekend van de voorgeschiedenis, de scheiding zelf, het gedrag van de vader voorafgaand aan zijn huidige situatie of het gedrag van de poster zelf. (hetgeen absoluut geen oproep naar de poster toe is om bijkomende informatie te verstrekken)

Op basis van die eigen unieke subjectieve ervaring advies geven in een situatie die voor het grootste deel ongekend is, is spelen met vuur en kan, weliswaar ongewild, meer leed veroorzaken dan oplossen.

Vandaar het verzoek deze materie zo objectief mogelijk te benaderen. Voor hetzelfde geld had ik hier verwijzingen kunnen beginnen te plaatsen naar gedrogeerde ouders die hun kinderen "vergeten", ze doden omdat ze "ambetant" zijn of niet stil of hen verhinderen naar een feest te gaan. (10tallen, zoniet honderden, gevallen gekend op wereldwijde schaal gedurende enkel het laatste decennium)

Je zal me nooit ouderverstoting of ontwijken van bezoekrecht horen goedpraten maar posters die een probleem stellen emotioneel aanvallen zonder een oplossing te bieden is nog een ander verhaal.

Of is er iemand die hier op dit forum zwart op wit zegt: "Mevrouw het is uw plicht om uw minderjarig kind mee te geven aan de vader, zelfs als hij gewapend rondloopt op straat, dakloos is en mogelijk onder invloed van legale en illegale verdovende middelen!"

Mag ik dan vriendelijk verzoeken dat deze kandidaten aan de poster hun adresgegevens bezorgen? Kwestie van verantwoordelijkheid voor je standpunt op te nemen...

ongelukbelaagd

#8 , 14 jun 2010 17:12

Ik kan geen juridisch advies geven daar ik geen advocaat ben.
Doch snap ik wel uw bekommerdheden.
Vele reacties zijn hier uit eigen ervaringen neergepent en natuurlijk hebben ze ook allen een punt.

Een kind heeft een vader en moeder nodig.
Een dakloze man verzaakt echter aan zijn plichten als vader.
Ouders zijn verplicht hun kinderen een woonst te bieden.
Waar gaat vader naartoe met zijn kinderen als het regent?

Niet alleen bovenstaande zit me dwars, ook het feit dat vader geen domicilie heeft.
Wat als hij wegblijft met kinderen? Waar ga je als moeder dan beginnen zoeken?

Een eventuele oplossing zou zijn dat vader het kind kan bezoeken op een neutrale plaats?

lucgescheiden

#9 , 14 jun 2010 18:16

@moderator

Een forum als dit heeft een groot nadeel dat elk conflict slechts wordt weergegeven door de ogen van de poster.
(ook het mijne uiteraard)
Het is geenzins mijn bedoeling geweest om de poster hier te beledigen, mocht dit zo zijn overgekomen, wil ik me bij betrokkene hiervoor excuseren.
Eerder wel om mogelijke lezers te wijzen op het gevaar dat; hun verhaal, hun waarheid (lees hun axioma) misschien werd geformuleerd vanuit onmacht en haat.
En dat dit kan leiden tot een verkeerd juridisch advies.
Wat hen vervolgens kan aanzetten tot juridische stappen met onherstelbare schade tot gevolg voor de kind-ouder relatie van de ex-partner.
Dit op een moment dat wetgevers hun mond vol hebben over bemiddeling, deelafspraken en zelfs een heuse familierechtbank (straks krijg je nog koekjes bij de thee ook :-)

@ongelukbelaagd
In deze context mijn vragen aan jou:

Wat zou de reden kunnen zijn dat de vader dakloos is?
Hoeverre gaat de verplichting tot het bieden van onderdak, als de ex-partner de verkoop van de gezinswoning eist? Of als hij (desnoods onterecht) werd uit huis gedreven?
Waar ga jij naartoe met de kinderen als het regent en je kan niet naar huis?
Waarom zou een dakloze vader zijn kinderen weghouden van het enige onderdak dat zij hebben?
Waarom werd de ex-partner geen bilocatie toegewezen van bij de aanvang van de scheiding? toch dé voorkeursregeling sinds enige jaren, zoals we mochten begrijpen?
(deze vragen louter ter overweging hoor)

Zoals de moderator reeds schreef is alles afhankelijk van de specifieke omstandigheden.

Een vader die ploetert om zijn hoofd boven water te houden in het moeras van de echtscheiding, is mss een beter voorbeeld voor de kinderen, dan een vader die achter de tralies wordt gezet (naar aanleiding van advies van een juridisch forum ?)
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#10 , 14 jun 2010 19:43

Het is nooit mijn bedoeling één bepaalde poster te viseren. (tot op heden nog nooit nodig geweest) Neem aub de bovenstaande posts dan ook niet in een dergelijke interpretatie op.

Het is me de laatste tijd echter opgevallen dat de gegeven adviezen binnen de afdeling echtscheiding meer op emotionele uitlaten van verbitterde partijen beginnen te lijken dan een gezonde suggestie waar een poster wat aan heeft. De primaire bedoeling van dit forum is niet te fungeren als een emotionele uitlaatklep naar derden toe doch die derde te trachten op een zo objectief mogelijke wijze verder te helpen.

Wat betreft de objectiviteit van de poster zelf ... tja hij of zij kan slechts advies krijgen op basis van de feiten die ze vermeldt, kloppen die feiten niet of ontbreken er belangrijke gegevens, al dan niet opzettelijk, dan is dat op verantwoording van de poster in kwestie. (tenminste tot als de productie van werkende kristallen bollen terug wordt opgestart, bestelling is geplaatst.)

Vandaar ook de waarschuwende tekst op de indexpagina dat hier slechts een advies wordt verstrekt en geen sluitend oordeel.

eylis

#11 , 14 jun 2010 22:40

ik zou de moderator even willen bijtreden, als dat mag.We kunnen enkel afgaan op de concrete informatie in een post om een mogelijk advies te geven.
Je eigen persoonlijke emotionele ervaring daar aan vastknopen is begrijpelijk, maar maakt het vaak nog ingewikkelder. En dat wordt het snel een welles--nietes-debat.
Dus ik denk ook dat in dit geval zo snel mogelijk vaststellingen gemaakt moeten worden van de mogelijke wantoestantden.En je kan gerust in het licht van die feiten begeleid bezoekrecht aanvragen voor de vader. Dwz: als hij je kind op regelmatige basis wil zien. Kan dat in een beschermde omgeveiong (met een sociaal assistent)Dat geeft ook wat regelmaat en structuur aan de vader (het zijn vaste afspraken) er is toezicht, zodat die afspraken ook gerespecteerd worden.
In dat geval belet je het kind niet contact met zijn vader te hebben en gebeurt dat bezoekrecht toch in veilige omstandigheden.

Mariette

#12 , 17 aug 2010 19:23

Zijn er nog grootouders langs vaders kant?

In dat geval (en indien ze daarin toestemmen) zou U met hen kunnen afspreken om het omgangsrecht bij hen thuis te laten plaatsvinden.

Een kind laten overnachten bij een "dakloze" vader is volgens mij zelfs niet toegestaan! OK dat de vader dan in de fout is, maar de mede-verantwoordelijkheid van de moeder blijft toch?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 aug 2010 19:49

...omgangsrecht met uitspraak in kortgeding ?? en de rest is dat al uitgesproken??
Wat zijn de redenen van uithuiszetting? moet niet antwoorden maar voor een PV is dat van belang.
Dakloos -- politie gaan melden ... neem dat moet een PV zijn met ale elementen naar jeugdrechtbank (POS) situatie.
U mag de kinderen niet meegeven als er een overnachting bij is.
Als een ouder drugs gebruikt - in bijzijn van en hij/zij een gevaar vormt voor het kind het u de plicht om dat door te geven.
Trouwens op het ogenblik dat hij het kind komt halen wat is zijn 'toestand' dronken onder invloed.....

Stel u zo vlug mogelijk in contact met uw advocaat zodat op de gepaste wijze de jeugdrechter kan tussenkomen ( kortgeding = voorlopige maatregelen)
Stel zelf neutrale plaats voor en indien mogelijk vb bij zijn ouders of broer of zus.
Werk aan alles mee zodat hij zijn kind kan zien.
Zorg dat je een bandopnemertje hebt dat vanaf nu al de gesprekken opneemt is een bewijsmateriaal.

Het PV is een beschadiging afsluiting door onbekende dus minimaal maar het is wel een registratie van een strafbaar feit.

Terug naar “Echtscheiding”