afstand nemen van mijn kind

kevin de nijs
Topic Starter

afstand nemen van mijn kind

#1 , 15 aug 2010 12:06

ik heb een dochter van 7 jaar
ik heb haar al 4 jaar zogoed als niet gezien. als ik haar in die tijd 10 x heb gezien is at veel
mijn exvrouw doet erg lastig.
er is pas een nieuw vonnis waarin staat dat ik bezoekrecht heb op de kleine elke pare zondag van 10uur smorgens tot 17uur savonds.
het vonnis heb ik ontvangen de 28juni2010
zij beweert nu geen te hebben ontvangen en wil daarom weer ens de klein niet meegeven.
een van de vele smoesjes die al jaren lang aan de gang zijn.
ze beweert tevens dat de klein niet van mij is, maar weigert elke verzoek voor een dna onderzoek
mijn huidige relatie is er de dupe van
ik heb een heel geduldige vriendin.
maar ze lijdt er evenzeer onder.
ik ben bang dat ze het niet meer lang volhoudt met die toeren
want mijn ex wil alleen maar mij en mijn vriendin uiteen krijgen.

nu ben ik erover aan het nadenken om van de klein volledig afstand te doen van de klein.
ik kan al dat gezever niet meer aan.
ik moet maar betalen en betalen en betalen
maar zij komt haar plichten niet na
ik heb geen band met mijn dochter
of ik afstand neem of niet maakt dus zoveel verschil niet. ik zie haar toch nooit.
klinkt misschien harteloos maar dat is het echt niet.

ik heb zo geen leven meer, als ik afstand kan nemen van de klein kan ik het verleden laten rusten, en kan ik eindelijk beginne met genezen

wat ik mij afvraag is, hoe ik dat in werk moet zetten, en of ik dan wel nog allimentatie verplicht ben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 aug 2010 12:30

Beste Kevin,

Zelfs al zou je afstand doen van je omgangsrecht, dan nog MOET je de alimentatie blijven betgalen. Het ene heeft niets met het andere te maken. Zelfs al overtreedt je ex constant het omgangsrecht, dan nog mag jij niet verzaken aan de alimetnatieplicht.
Wat je wel moet doen om je rechten te doen respecteren. (en je ex zal heel snel het omgangsrecht correct toepassen als ze merkt dat ze strafbare feiten pleegt...)
De kopij van het vonnis heeft ze WEL gekregen...

Zorg dat je zelf een geldige kopij hebt van het vonnis, telkens je je kindje wil afhalen. De dag dat je je kindje niet meekrijgt, trommel je de kwartieragent op om een PV op te maken (je toont hem het vonnis). En dan keer je naar huis terug. (eventueel zonder je kindje, maar nà het opmaken van een PV.)
Elke week opnieuw doe je dat opnieuw.
En dan maak je je zaak weer aanhangig voor de rechtbank. Je vraagt ook dat bij vonnis de rechtskosten door de verliezer worden betaald (in dat geval is dat echt je ex, want zij overtreedt het vonnis.)

Je ontvaderen bestaat echt niet...Tenzij je ex een procedure start om je dochter te laten adopteren door een andere man, en jij daar akkoord mee bent. Maar dat zal ze niet willen doen omdat er wrschnlk geen man is die dat wil doen én ze natuurlijk het alimentatiegeld wil blijven ontvangen.
Houd moed, je bent volledig in je recht en blijf zelf rechtmatig handelen. Dit komt echt in orde, als je het juridisch aanpakt Ze zal bovendien serieus op de vingers getikt worden door de rechter.

kevin de nijs
Topic Starter

#3 , 15 aug 2010 12:58

Beste Kevin,

Zelfs al zou je afstand doen van je omgangsrecht, dan nog MOET je de alimentatie blijven betgalen. Het ene heeft niets met het andere te maken. Zelfs al overtreedt je ex constant het omgangsrecht, dan nog mag jij niet verzaken aan de alimetnatieplicht.
Wat je wel moet doen om je rechten te doen respecteren. (en je ex zal heel snel het omgangsrecht correct toepassen als ze merkt dat ze strafbare feiten pleegt...)
De kopij van het vonnis heeft ze WEL gekregen...

Zorg dat je zelf een geldige kopij hebt van het vonnis, telkens je je kindje wil afhalen. De dag dat je je kindje niet meekrijgt, trommel je de kwartieragent op om een PV op te maken (je toont hem het vonnis). En dan keer je naar huis terug. (eventueel zonder je kindje, maar nà het opmaken van een PV.)
Elke week opnieuw doe je dat opnieuw.
En dan maak je je zaak weer aanhangig voor de rechtbank. Je vraagt ook dat bij vonnis de rechtskosten door de verliezer worden betaald (in dat geval is dat echt je ex, want zij overtreedt het vonnis.)

Je ontvaderen bestaat echt niet...Tenzij je ex een procedure start om je dochter te laten adopteren door een andere man, en jij daar akkoord mee bent. Maar dat zal ze niet willen doen omdat er wrschnlk geen man is die dat wil doen én ze natuurlijk het alimentatiegeld wil blijven ontvangen.
Houd moed, je bent volledig in je recht en blijf zelf rechtmatig handelen. Dit komt echt in orde, als je het juridisch aanpakt Ze zal bovendien serieus op de vingers getikt worden door de rechter.
beste eylis

bedankt voor je reactie, dat ik wel moet betalen dacht ik al.
wat betreft het vonnis, die procedure kennen we maar al te goed dat doe ik al 4 jaar en er komt maar geen schot in de zaak helaas.

ze heeft een vriend, waar ze van beweert da hij de vader is, maar als dat zo is ga ik dus geen adoptatie in de weg staan

Reclame

3399AAaa

#4 , 15 aug 2010 16:06

U kan ook uzelf tot de jeugdrechtbank wenden en vragen om het ouderlijk gezag te krijgen (dat kan ook in kortgeding bij de rechtbank van eerste aanleg). U legt al uw argumenten ter tafel en zegt dat uw ex u uw vaderschap ontneemt en ook het kind het recht op een vader ontzegt. Zoek zoveel mogelijk argumenten bij mekaar.

Daarnaast kan u na de stappen die bovenposter beschrijft haar tot een dwangsom laten veroordelen en in laatste instantie tot een strafrechtelijke veroordeling voor niet-afgifte.

Ik meld er wel bij dat ik van deze problematiek enkel de theorie ken en niet de praktijk.
Plus est en vous

kevin de nijs
Topic Starter

#5 , 15 aug 2010 16:46

U kan ook uzelf tot de jeugdrechtbank wenden en vragen om het ouderlijk gezag te krijgen (dat kan ook in kortgeding bij de rechtbank van eerste aanleg). U legt al uw argumenten ter tafel en zegt dat uw ex u uw vaderschap ontneemt en ook het kind het recht op een vader ontzegt. Zoek zoveel mogelijk argumenten bij mekaar.

Daarnaast kan u na de stappen die bovenposter beschrijft haar tot een dwangsom laten veroordelen en in laatste instantie tot een strafrechtelijke veroordeling voor niet-afgifte.

Ik meld er wel bij dat ik van deze problematiek enkel de theorie ken en niet de praktijk.

inderdaad theorie klinkt allemaal goed en wel en praktijk is een hele andere boterham. ik ben al 2jaar aan het vechten dat ze volledig na mij komt, en argumenten heb ik genoeg en toch blijft ze bij de moeder.
15juni waren we weer voor gerecht ten eerste kwam ze al ni opdagen en ten tweede hebben ze besloten dat ik haar alleen zondags mag zien om de 2weken, omdat er geen band is tss vader en dochter wordt het allemaal zo beu

j.demoor

#6 , 17 aug 2010 09:34

“Art.432...§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(Strafwetboek);

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

Indien de procureur GEEN strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Onverminderd het voorgaande kan u ook toepassing maken van : “Art.1385bis.De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtelijk Wetboek).

Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT)[F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf].

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Het opheffen van het omgangsrecht ontheft u niet van voornoemde onderhoudsverplichting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”