Geen recht op werkloosheidsuitkering noch leefloon

4wd
Topic Starter

Geen recht op werkloosheidsuitkering noch leefloon

#1 , 10 jun 2010 14:49

Heel kort schets ik mijn situatie.

Tijdens mijn huwelijk heb ik mijn werk vrijwillig opgezegd om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen. Na 18 jaar huwelijk volgde een echtscheiding. Tijdens de echtscheidingsprocedure (begin 2008) heeft mijn advocaat provisioneel onderhoudsgeld gevraagd maar dat werd afgewezen door de rechter in kortgeding en verschoven naar de procedure ten gronde. Ondertussen duurt deze procedure voort en tracht mijn ex met alle middelen de schuld van het ontwrichte huwelijk in mijn schoenen wil schuiven om alzo geen onderhoudsgeld te moeten betalen. De procedure ten gronde kan nog zeker tot midden 2011 duren. Dat is 3 jaar lang een proces voeren voor de vraag om onderhoudsgeld!

Daar ik niet gerechtigd ben om werkloosheidsvergoeding te ontvangen ben ik uit noodzaak naar het ocmw moeten stappen. Onlangs echter heeft de vereffening/verdeling plaatsgevonden. Daardoor kwam er een som geld vrij. Dit heb ik moeten melden aan het ocmw.
De ocmwraad heeft vervolgens beslist dat ik geen recht meer zal hebben op een leefloon.
Gedurende de tijd dat ik een leefloon kreeg, heb ik verschillende sollicitatiegesprekken gedaan maar zonder resultaat.

Is er in dit rechtssysteem dan geen uitweg/oplossing voor vrouwen in mijn situatie? Ik blijk nu tussen de mazen van het net te zullen vallen maw er is simpelweg geen vangnet voorzien voor huisvrouwen die jarenlang de zorg en opvoeding van het gezin en de kinderen op zich hebben genomen.

Het kan niet de bedoeling zijn dat ik ondertussen van mijn spaarcenten zal moeten leven?

Kent of herkent iemand zich hierin? Wat kan ik doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mari

#2 , 05 aug 2010 18:56

Een job zoeken kan helpen!!!!!!

jekke

#3 , 12 aug 2010 08:06

"Het kan niet de bedoeling zijn dat ik ondertussen van mijn spaarcenten zal moeten leven?"
Waarom zou je dit geld niet kunnen/moeten gebruiken om van te leven...?

Reclame

3399AAaa

#4 , 12 aug 2010 17:07

Als poetsvrouw of in de horeca kan je altijd aan de slag, al is het maar tijdelijk. Een oplossing op lange termijn volgt wel. Als er juridisch geen oplossing komt (lees onderhoudsgeld) is dat omdat de rechter van oordeel is dat u nog aan werk zal kunnen geraken, gezond genoeg bent om te werken, of niet te oud om te werken,... kortom omdat u nog waardevol bent zodat u voor uzelf kan zorgen. Pin u trouwens niet vast op onderhoudsgeld dat u zal krijgen in de procedure ten gronde, want dat zou ook wel eens kunnen tegenvallen.
Plus est en vous

wanton

#5 , 12 aug 2010 18:13

Het OCMW mag niet weigeren om U een leefloon te betalen : U heeft steeds recht op een inkomen. Zij mogen enkel rekening houden met een eventuele intrest van die som.

Ik veronderstel dat U in een kleine gemeente woont , want anders zou het OCMW u zelf te werk kunnen/moeten stellen tot U in aanmerking komt voor een andere vergoeding.

Laat U niet doen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#6 , 12 aug 2010 22:35

en dan hier een aantal van de knelpuntberoepen (want er zijn er nog veel meer) waar de RVa voor dit ogenblik GEEN kandidaten vindt om die openstaande vacatures in te vullen.
Ik heb de jobs genomen voor secundair onderwijs geschoolde werknemers omdat we je opleiding niet kennen, maar er zijn er nog veeel meer...:
vleeswarenverwerking, textiel confectie, brood-en baketbakkerij,kinderverzorging, thuis-en bejaardenzorg, verpleging en sanitaire zorgverlening.

En dan voor de niet-universitaire opgeleiden: kleuterleidster, regentes, onderwijzeres,

Werkelijk: volg bij de RVa de solllicatietraining , want veel hangt af van de manier waarop je werk zoekt en solliciteert...

4wd
Topic Starter

#7 , 13 aug 2010 11:12

Het OCMW mag niet weigeren om U een leefloon te betalen : U heeft steeds recht op een inkomen. Zij mogen enkel rekening houden met een eventuele intrest van die som.

Ik veronderstel dat U in een kleine gemeente woont , want anders zou het OCMW u zelf te werk kunnen/moeten stellen tot U in aanmerking komt voor een andere vergoeding.

Laat U niet doen!

Dat klopt. Ze hebben rekening gehouden met de intrest op kapitaal waardoor ik niet meer in aanmerking kwam voor een leefloon. Je mag maw niets bezitten als je bij het ocmw aanklopt. Art. 60 is wel aangeboden (een werkervaringscontract), maar daar ik enkel deeltijds kan gaan werken omwille van de kinderen, kan je maar voor 6 maanden tewerkgesteld worden. Indien ik een voltijdse baan had aanvaard, zou mijn contract voor 1 jaar zijn geweest. Dat is lang niet voldoende om in regel te komen voor een werkloosheidsuitkering. In mijn geval moet ik eerst +/- 460 dagen gewerkt hebben .
t'Is niet zo dat ik dan wens terug te vallen op een werkloosheidsuitkering, maar zoals je ziet werkt dat systeem maar in beperkte mate als springplank naar maatschappelijke integratie. Eerder voor jongeren dan voor ouderen.

4wd
Topic Starter

#8 , 13 aug 2010 11:17

Als poetsvrouw of in de horeca kan je altijd aan de slag, al is het maar tijdelijk. Een oplossing op lange termijn volgt wel. Als er juridisch geen oplossing komt (lees onderhoudsgeld) is dat omdat de rechter van oordeel is dat u nog aan werk zal kunnen geraken, gezond genoeg bent om te werken, of niet te oud om te werken,... kortom omdat u nog waardevol bent zodat u voor uzelf kan zorgen. Pin u trouwens niet vast op onderhoudsgeld dat u zal krijgen in de procedure ten gronde, want dat zou ook wel eens kunnen tegenvallen.

Daar ben ik mij ten volle van bewust. En dat is nu net waar het om gaat. Ik had graag gehad dat de nieuwe echtscheidingswet er niet zo licht zou over gaan zoals men nu veelal hoort en ziet.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 aug 2010 12:54

Daar ben ik mij ten volle van bewust. En dat is nu net waar het om gaat. Ik had graag gehad dat de nieuwe echtscheidingswet er niet zo licht zou over gaan zoals men nu veelal hoort en ziet.
Volgns de nieuwe scheidingswet kan men slechts beroep doen op onderhoudsgeld (als echtgenote) als men behoeftig is. Aangezien je inkomsten reeds te hoog zijn voor een leefloon is het best mogelijk dat het onderhoudsgeld zeer minimaal zal zijn. Bovendien is duur onderhoudsgeld beperkt tot duur huwelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#10 , 26 aug 2010 19:52

Volgens de nieuwe scheidingswet kan men slechts beroep doen op onderhoudsgeld (als echtgenote) als men behoeftig is. Aangezien je inkomsten reeds te hoog zijn voor een leefloon is het best mogelijk dat het onderhoudsgeld zeer minimaal zal zijn.
Wanneer 4wd haar centjes investeert in een woning voor zichzelf en de kinderen, wordt zij dan plots wel behoeftig?
Of wordt dergelijke aanschaf gezien als moedwillig en vervolgens afgestraft?

Is het voor een vrouw dan niet steeds juridisch aan te raden om de echtelijke woonst te blijven betrekken?
Een rechter moet dan toch eveneens rekening houden met de gezinsbelangen?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”