niet naleven van vonnis

mariomom
Topic Starter

niet naleven van vonnis

#1 , 16 jul 2010 16:05

Ik ben verwikkeld in een dossier inzake het omgangsrecht tussen mijn dochter en haar biologische vader. Het juridische gevecht is nu reeds 2 jaar bezig en we hebben nu een vonnis in hoger beroep bekomen dat mijn dochter om de 14 dagen een weekend naar haar vader gaat en 2x10 dagen in de vakantie. Er is ook een dwangsom geplaatst op iedere keer dat ik ze niet meegeef.
Op zich is het vonnis een minimale vorm van omgangsrecht. Maar je moet weten dat de biologische vader 7 jaar niet heeft omgekeken naar mijn dochter en bijgevolg geen ouderschapsband heeft ontwikkeld met hem (tot tegenstelling met mijn huidge partner, die mijn dochter kent vanaf haar 6 maanden).

Het gevolg is dat mijn dochter niet wil verblijven bij haar biologische vader en bijgevolg is het telkens een heel gedoe om haar te overtuigen om mee te gaan. We zijn zelfs al naar een psychologe gegaan. De reden waarom de vader haar komt halen is enkel om ons het leven zuur te maken. Hij wordt gestuurd door zijn huidige partner (die ook in een co-ouderschapsregeling haar kinderen moet afstaan) en zijn moeder dewelke hem financieel steunt.

Nu is hij al enkele malen met de deurwaarder het kind komen afhalen. Zonder dat ik ze geweigerd heb om mee te geven. Het was telekns de dochter zelf die duidelijk maakte dat ze absoluut niet mee wou. (hysterisch wenen en gedrag)

Ik weet niet meer wat ik moet doen of kan ondernemen. Een herziening van het vonnis is volgens mij niet haalbaar.(minder kan hij niet krijgen)

Kan iemand mij raad geven. Wordt de dwangsom onmiddellijk geactiveerd bij de eerste vaststelling door een deurwaarder of moet een rechter hierover nog een uitspraak doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 17 jul 2010 10:39

Kan het contact met de vader niet worden opgebouwd middels tussenkomst van een neutraal contacthuis?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

j.demoor

#3 , 18 jul 2010 10:22

“Art.1385bis.De rechter kan op vordering van een der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom, dwangsom genaamd, voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘De art.1385bis tot 1385octies Gerechtelijk Wetboek zijn ook van toepassing op gevallen waarin de hoofdveroordeling strekt tot nakoming van een verplichting uit het familierecht als waarvan in de onderhavige zaak sprake is(nl.omgangsrecht van ouders met kinderen na echtscheiding)’[Benelux Hof nr.A81/3,11 mei 1982(Ladan t. De Bruin),R.W. 1982-83,289,noot STORME,M.,Rev.Trim.Dr.Fam. 1982,319;Benelux Hof nr.A81/6,11 mei 1982(Wessenburg t. Petit),J.T. 1982,679, http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;].

De dwangsom is verbeurd door het enkele niet-voldoen aan de hoofdveroordeling. Degene tegen wie ze wordt uitgevoerd kan zich tot de beslagrechter wenden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”