Over 2 weken zal mijn vrouw het huis hier verlaten voor een ander. Niks aan te doen ... 't is nu zo. We zijn 9 jaar geleden getrouwd met gemeenschap van goederen (geen huwelijkscontract).
8 jaar geleden hebben we een huis gekocht.
4 jaar later hebben we dat huis verbouwd en 1 jaar geleden hebben we 't verkocht.
De winst van die verkoop hebben we deels kunnen investeren in de aankoop van een ander huis. 't Overige deel van die winst hebben we gebruikt voor een nieuwe keuken, schilderwerken, gordijnen etc...
Aangezien 't geld redelijk snel op was en we nog een paar vernieuwingswerken wilden uitvoeren en eigenlijk terug wat centjes op de rekening wilden hebben staan, hebben we een half jaar geleden een herziening van ons lening laten uitvoeren. Daardoor is er geld vrij gekomen voor een nieuwe vloer en het recupereren van onze eerder geïnvesteerde centjes voor die keuken (1ste schijf van dat ontleende bedrag hebben we toen ontvangen en is dus al op).
Een maand of 2 terug kregen we meteen al de 2de (en laatste) schijf van 't ontleende bedrag op ons rekening gestort. Dat geld zou nog moeten dienen om een nieuwe cv-ketel aan te schaffen.
Dus dat geld staat nu op onze gemeenschappelijke zichtrekening en mijn vrouw wil de helft van 't geld dat daar op staat... of dat nu geld is van die lening interesseert haar niet. Voor de bank en vooral voor mij zal dat wel van belang zijn want ooit gaan die vragen naar een factuur van een cv-ketel (extra lening is aangegaan met beschrijving van 't doel van dat geld) en als mijn vrouw de helft van de zichtrekening meepakt dan schiet er eigenlijk al onvoldoende over voor een nieuwe cv-ketel.
Ik zou moeten weten wat ik kan of moet doen... we zitten hier dus met een gemeenschappelijke rekening waar geld op staat waarvoor ik nog de komende tientallen jaren zal moeten afbetalen, dat zij voor de helft zomaar zou willen meepakken. Immotheker (waar we mee samen werken) zegt dat ze dat geld niet mag meepakken want dat de bank achter facturen zal vragen die ik enkel kan betalen als ik dat geld behoud.
PS: Ik behoud het huis... voorlopig in onverdeeldheid en over 5 jaar zouden we verder zien (verkopen of ik haar uitkopen).... althans... dat is wat we deze week nog besproken hebben (EOT is nog niet getekend, notaris is in verlof, juriste die ik via via ken ook)... ik begin te twijfelen of ik niet beter haar nu al zou uitkopen of desnoods de boel verkopen (want 't wordt wel een dure maandelijkse affaire) ipv nog 5 jaar in twijfel te moeten leven...