Spaarcenten 18 jarige zoon in co-ouderschap

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Spaarcenten 18 jarige zoon in co-ouderschap

#1 , 07 jun 2008 22:41

Hallo,

Na mijn echtscheiding hebben mijn ex en ik de spaarcenten van de kinderen 50/50 in beheer genomen.

In eerste instantie had ik deze centen op een spaarrekening op naam van elk kind gezet, maar toen de wet hierrond veranderde raadde de bank mij aan dit om te zetten in aparte spaarrekeningen op mijn naam, wat ik ook deed.

Enkele jaren geleden wou mijn ex ook de door mij beheerde gelden in hand krijgen (geld nodig voor bouwgrond), maar dit heb ik geweigerd. De kinderen (toen 13 en 15 jaar) waren daar nogal pissig om want het waren HUN spaarcenten en zij wilden exact weten hoeveel !


Vorige week is mijn oudste zoon 18 jaar geworden, en vandaag kreeg ik een telefoontje van mijn ex om zijn spaarcenten over te schrijven op zijn rekening EN de nodige bewijzen voor te leggen wat er allemaal mee gebeurt is.


Mijn vraag is nu, wat moet en wat moet ik niet in deze zaak?


Ik ben eerder conservatief en van mening dat ouders voor hun kinderen sparen en dit op de gepaste moment (huwelijk, aankoop onroerend goed, ...) boven tafel halen.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#2 , 08 jun 2008 04:26

Normaal gaat het spaargeld naar hu kind.Al is het als de spaarrekening op u naam staat wil dat eindelijk ook zeggen dat het u spaargeld is.Begrijp niet dat een bank spaargeld van u kinderen op u naam plaatst

Prinsesje
Berichten: 96

#3 , 09 jun 2008 14:33

Beste,
Om alle ambras en spanningen ( dat niet goed is voor de kinderen) te vermijden zou ik het volgende doen:
"Ten eerste is uw zoon 18 jaar: het geld komt hem toe. Geef hem wel de wijze raad om er zorgzaam mee om te springen en eventueel verder te sparen.
Den tweede: als ge dat niet ziet zitten: geef uw ex-vrouw hetgeen wat zij gespaard heeft terug of zet dat deel op naam van de zoon en spaar jij door voor de zoon.
Wat is het belangrijkste? Nog meer spanningen erbij waar de kinderen weer tussen zitten om het geld dat volgens u toch niet voor de kinderen gebruikt wordt en daarmee misschien nog vlugger geneigd zijn om het thuis af te bollen om eraan te ontkomen. Of één van de twee opties hierboven?
Bij ons is het zo: Wij sparen allebei 50/50 voor de kinderen. Dit wordt beheert door mij maar hebben beide volmacht. Dat wil zeggen: de ene moet de andere zijn handtekening hebben om er iets af te halen.
Ex heeft al laten weten dat als er binnen 2 jaar op kot gegaan wordt hij graag dat betaalt met de spaarrekening. Ikzelf vind net als u dat de kinderen wel een beetje geholpen mogen worden als ze op hun eigen benen gaan staan.
Maar wie ben ik om te zeggen dat het geld dat hij ervoor heeft gespaard niet mag gebruiken voor hun kot af te betalen? Ik kan niet in zijne portemonee kijken of hij het kot zou kunnen meebetalen zonder aan hun spaarrekening te komen ( hijzelf heeft er vijf met de twee van ons bijgeteld)?
En om daar dan ook nog eens druk over te maken...ppff, echt niet!
Dus als het zover is dan zal ik ermee instemmen dat hij zijn deel ( met of zonder intrest) terug krijgt en spaar ik in mijn eentje wel verder.

Wat uw bank had aangeraden snap ik ook niet.

Groetjes, Prinsesje

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 09 jun 2008 17:43

Het is nochtans heel logisch, wat de bank heeft aangeraden. Wij doen het (als gelukkig gehuwd koppel) immers ook zo. Wij sparen op onze eigen naam voor onze kinderen (wie verdient die centen immers, wij toch???). Wij willen ook zelf kunnen beslissen wanneer dat geld aan onze kinderen toekomt en willen dus niet dat het automatisch naar hen gaat als ze 18 worden. Je spaart toch niet zodat zij er hun drugs, dure wagens,... mee zouden kunnen betalen en dat geld dus als sneeuw voor de zon zou verdwijnen? Heel slimme bank lijkt mij dat hoor.

Prinsesje
Berichten: 96

#5 , 10 jun 2008 09:07

Wij niet. De spaar- en zichtrekeningen bestemd voor de kinderen staan op naam van de kinderen. Evenwel met volmacht van beide ouders.
Ze kunnen er dus niet aan zonder dat we ons handtekening zetten. ( Wel aan hun zichtrek., maar niet aan hun spaarrek.)

Ik bedoel maar: Als moeder evenveel spaart als vader op die rekening, waarom moet die rekening dan enkel op vaders naam staan? ( ze zijn gescheiden)
Het is waar wat Dieke zegt"Het is ons geld". Het is dan ook onze eigen beslissing wat er uiteindelijk met dat geld gebeurt dat we voor onze kinderen sparen. Maar heeft moeder dan ook niet evenveel recht om te zeggen dat nu haar deel van het gespaarde geld aan de zoon wordt vrijgegeven? ( Ook al heeft ze daar misschien niet al de beste bedoelingen mee zoals ik uit de uitleg kan afleiden?)

Zoals ik al eerder zei ben ik van dezelfde mening toegedaan als deze vader. En van mij krijgen de kinderen de kinderen ' mijn deel' ook pas als ik er van overtuigd ben dat ze het goed gebruiken ( en dat is pas als ze hun eigen vleugels uitslaan, hopelijk nog niet op hun 18 jaar).
Maar om ook over de gelden van mijn ex te beslissen, daar pas ik voor.

Citroentje zegt: de spaarrekening staat op uw naam dus het geld is van u!
Een ongelukkige woordkeuze: Zo lijkt het dat de ex voor hem heeft gespaard ipv de zoon. (Al snap ik wel wat hij ermee bedoelde)

Groetjes, Prinsesje

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#6 , 11 jun 2008 23:07

Hi,

Ik was misschien niet helemaal duidelijk, zowel mijn ex als ikzelf beheren elk de helft van de kinderen hun spaargeld.

Reeds 4j is er gezever door de kinderen (toen 12 en 14j) over hun spaargeld, op aangeven van ex die ging bouwen en geld nodig had.

Anderhalf jaar geleden heeft ex nog poging ondernomen om ook de helft door mij beheerd in handen te krijgen door dreigende taal te spreken, toen was het omdat zij hun bouwproject moesten stopzetten wegens geen geld meer.


Mijn probleem blijft: MOET ik dit nu geven, of mag ik een moment in de toekomst afwachten die mij beter geschikt lijkt, momenteel is de 18 jarige nogal in een apejaren fase en koopgraag.

En als ik dit nu moet geven, MOET ik dan bewijzen wat er allemaal mee gebeurt is de afgelopen jaren?


Let wel: dit zijn gelden hoofdzakelijk door mijzelf gespaard op enkele verjaardagsgiften na.


mvg

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#7 , 12 jun 2008 07:25

Als het sommen zijn die jezelf gespaard hebt (in het vooruitzicht vóór de kinderen) dan mag jij daar zelf over beslissen wat je ermee doet en wanneer.

Prinsesje
Berichten: 96

#8 , 13 jun 2008 00:25

Hey,

Da's toch zo klaar als een klontje?
Jij beslist daar natuurlijk zelf over! Ex heeft er dan niks op te zeggen.
En je hoeft dus ook geen verantwoording af te leggen wat je ermee gedaan hebt of hoe je gespaard hebt.
Sorry voor het misverstand!

Groetjes, Prinsesje

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 22 jun 2010 17:46

situatie:
meerdere kinderen
één van de twee echtgenoten opende voor hen spaarrekeningen
het sparen geschiedde ook slechts door deze echtgenoot
de andere echtgenoot zet een scheiding in met resultaat

tijdens de vereffening en verdeling blijft de benadeelde partij sparen en groeien de saldo's
uiteindelijk kan gesteld worden dat deze sparengelden vanuit het gemeenschappelijke vermogen kwamen.
de sparende echtgenoot werd alimentatie opgeleg
de scheidende partij verklaarde eerder reeds voor de rechtbank dat de kosten voor de kinderen vanuit de spaargelden moeten betaald worden.
echter gezien verschillende kinderen meerderjarig zijn ondertussen, kan er aan deze spaarrekeningen niet meer geraakt worden, zonder hun toestemming.

Wat stelt de wet hieromtrent? kunnen de leefkosten worden geput uit een, door de gemeenschap, aangelegde spaarpot op naam van meerderjarige kinderen?
Handige documenten voor Personenrecht

eylis
Berichten: 8852

#10 , 22 jun 2010 22:30

Als het even klaarheid in de zaak kan brengen:
Spaargelden voor minderjarige kinderen worden door de ouders beheerd IN HET BELANG van de kinderen. Dus dit wil zeggen dat er enkel transacties kunnen uitgevoerd worden om dit tegoed als een goed huisvader te beheren. Geld kan enkel afgehaald worden als beide ouders akkoord zijn
Geld afhalen om een bouw mee aan te financieren , lijkt me niet in het belang van het kind.

Als je regelmatig je vrouw op de hoogte brengt van de stand van de rekeningen is dit voldoende denk ik.Ze kan alleen maar vaststellen dan dat je deze gelden goed beheert voor je kinderen.

Tip: voordat je kinderen 18 worden, kan je perfect een clausile inbouwen, of de spaarformule wijzigen dat de gelden nog een paar jaar vast moeten blijven staan. Ervaring wijst uit dat 18jarigen dat altijd vrolijk opsouperen :( terwijl ze enkele jaren ouder iets bed8zamer met een spaarrekining omgaan.

Terug naar “Echtscheiding”