aanvechting EOT/co-ouderschap

J
Topic Starter

aanvechting EOT/co-ouderschap

#1 , 11 jul 2006 11:02

geachte

een vriend van mijn man heeft van de advocaat van zijn ex een brief ontvangen waarin zij de overeenkomst ivm co-ouderschap aanvecht (vastgelegd in EOT). In die brief beweert zij dat hij niet goed voor zijn kinderen zorgt (bv. geen aandacht geven, vuile kleren, enz...) Nu moet hij volgende week voor de rechter (ik denk jeugdrechter?) veschijnen.

Kan dit zomaar? Wordt er eerst niet nagegaan of zij de waarheid spreekt? Of kan iedereen zomaar verzinsels op papier zetten en daarmee zijn ex-partner voor de rechtbank dagen? Zal er die dag al een uitspraak vallen of wordt er dan een maatschappelijk onderzoek ingesteld? Kan hij ook een maatschappelijk onderzoek to haar eisen?

Graag info
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2006 11:41

Uiteraard zal de rechter nagaan of de eisende partij haar beweringen kan bewijzen indien de verwerende partij deze betwist. In principe zal de rechter een maatschappelijk of deskundig onderzoek bevelen vooraleer de gemaakte afspraken te wijzigen. Er moet immers bewezen worden dat deze wijziging in het belang van het kind is en loutere beweringen van een partij zijn geen bewijs.

scorpioen

Borniet

#3 , 11 jul 2006 11:57

Inderdaad, de rechter gaat zich baseren op zoveel mogelijk gegevens, niet enkel op haar beweringen. Het is uiteraard wel belangrijk dat haar beweringen kunnen weerlegd worden! Wanneer de rechter oordeelt dat het nodig is (bijvoorbeeld omdat er enkel beschuldigingen heen en weer gegooid worden), zal hij een sociaal onderzoek laten instellen. Dit heeft normaal gezien effect op beide partijen, niet enkel op de beschuldigde.

Kom gerust ook eens langs www.v-echtscheiding.be voor meer info.
http://www.v-echtscheiding.be

Reclame

J
Topic Starter

#4 , 11 jul 2006 12:00

alvast bedankt voor uw antwoord

kan hij een tegeneis indienen? Want eigenlijk is het juist omgekeerd, maar hij wou destijds geen stappen ondernemen (ex is weggegaan voor een andere man, en hij ziet/zg haar nog steeds graag) Als zij de kinderen bij hem afzette, hadden ze steeds versleten kleding aan, versleten schoenen enz. Zij verdraait de feiten. Volgens mij enkel en alleen omdat hij nu terug een vriendin heeft, iets wat zij niet verwacht had. (aanvechting is pas opgestart op het moment dat zij dit is te weten gekomen ==> jaloesie?)

De oudste dochter (10 j) wil absoluut niet dat dit gewijzigd wordt. Zij vindt de regeling zoals ze nu is de beste. Zij weet ook dat als ze haar vader maar 1 weekend op de 2 ziet, zij ook haar grootouders minder zal zien. De ouders van zijn ex-vrouw willen met haar niets meer te maken hebben (ze mag niet meer binnen) en hierdoor zien de kinderen hun grootouders langs moederskant niet meer. Het zou dus spijtig zijn dat het contact met hun grootouders langs vaderzijde hierdoor ook zou verwateren.
Ik weet dat er "hoorrecht" bestaat (reeds contact gehad met kinderrechtencommissariaat) en waarschijnlijk gaat ze daar gebruik van maken.

J

Borniet

#5 , 11 jul 2006 12:34

Aangezien de huidige trend is om co-ouderschap als regel te nemen (wat voor het einde van het jaar echt een regel moet zijn (http://vechtscheiding.beheydt.be/co_oud ... _regel.php)) is de kans al groot dat dit niet gewijzigd gaat worden, tenzij er ernstige redenen toe zijn. De dochter kan inderdaad gehoord worden, en ook daar zal waarschijnlijk goed rekening mee gehouden worden.
Wat de tegeneis betreft: dit kan inderdaad. De kans bestaat dat als hij inderdaad kan bewijzen dat wat jij hier vertelt waar is, dat de rechter zonder meer in haar nadeel gaat uitspreken (zij eist vermindering voor hem (inderdaad waarschijnlijk uit jaloezie), maar krijgt uiteindelijk zelf vermindering..).

J
Topic Starter

#6 , 11 jul 2006 12:42

Ik denk dat dit een juridisch spelletje gaat worden tussen de ouders en dat enkel de kinderen hieronder gaan lijden.

De kinderen (de 2 oudste, de andere zijn nog te jong om het allemaal te begrijpen) vinden dat alles moet blijven zoals het is, de oudste wil zelfs nog een versoepeling. De ouders wonen dicht bij elkaar (1 min te voet) en zij zou graag in de week dat ze bij mama is eens op bezoek gaan bij papa en omgekeerd)

Hoelang kan zo'n situatie/maatschappelijk onderzoek duren? Wat gebeurt er met de kinderen tijdens zo'n onderzoek. Officieel staan ze bij de papa ingeschreven.

Borniet

#7 , 11 jul 2006 13:24

Hier kan ik spijtig genoeg weinig over vertellen. Ik heb zelf nog geen sociaal onderzoek meegemaakt. Maar, als ik me niet vergis gaat dit wel over enkele maanden, en wordt iedereen verhoord die met de situatie in aanraking komt (dus met de kinderen in dit geval).
Het is inderdaad zo dat enkel de advocaten hier goed van worden, en de kinderen het grote slachtoffer zijn.

J
Topic Starter

#8 , 11 jul 2006 13:35

Beste Borniet

bedoeld u dat ook de grootouders gehoord worden? En evt. tantes en nonkels?

Kent u een website waar ik meer informatie kan vinden omtrent het sociaal onderzoek?

groetjes
J

Borniet

#9 , 11 jul 2006 14:19

Iedereen die van belang geacht wordt kan verhoord worden. Meestal echter beperkt zich dit tot de kinderen zelf en beide ouders.

http://vechtscheiding.beheydt.be/sociaal_onderzoek.php

;-)

scaruso07

#10 , 18 jun 2010 14:42

Hoi

Ik en mijn ex-partner hebben nu ondertussen een dochter van 3 jaar Ik ben meer dan een jaar bij haar vertrokken en niet omdat ik ze niet graag zag of omdat er iemand anders in het spel zat. Nogal persoonlijk.
Ik ben zo snel mogelijk naar een advocaat geweest om snel een regeling te treffen voor onze dochter. Nu na meer dan een jaar is dat nog altijd niet gebeurt. Bij de eerste zitting is ze niet eens komen opdagen en daardoor heb ik een maatschappelijk onderzoek gekregen. Daar ben ik ondertussen op gesprek geweest en binnen twee weken komen ze een huisbezoek doen om te kijken hoe de toestand thuis is.

Mijn wens was om de voogdij te krijgen over mijn dochter omdat ik mijn manier van opvoeden veel stabieler vind, strenger en met iets wat meer structuur. Goede voeding, rust… Als vader is dat zogoed als onmogelijk in België om dit te krijgen jammer genoeg!
Ik ben van toen mijn dochter er is een toegewijde vader en als ik een uitstap doe of iets anders is het in functie van de kinderen. Gelukkig heb ik ook collega’s met kinderen van dezelfde leeftijd en doen we veel dingen samen.
Kamperen, zwemmen, naar de zee, samen bbq’s, kinderdisco’s, picnikken… noem maar op.

Sinds we uit elkaar zijn is ze na nadien bij haar moeder gaan wonen en heeft ze mijn dochter zonder mij op de hoogte te stellen ingeschreven in een school vlak bij haar. Voor mij onhaalbaar om daar te geraken. Ik heb het genot om uw kind naar school te brengen tot nog toe moeten missen, terwijl ze zelf haar kind laat brengen door haar moeder.
Nu erger nog, is ze over de school gaan wonen. In augustus komt het nog eens voor en nu zie ik de kansen voor mij verkleinen dat er een school moet worden gezocht tussen beide. Zodat ik ook mijn dochter naar school kan doen.

Als er een maatschappelijk onderzoek wordt gedaan is het toch altijd beter dan ze op de rechtbank een beslissing nemen. Want je gaat er binnen en na 5 min sta je terug op straat en besef je niet wat er is gebeurt. Zo een onderzoek is onafhankelijk en wordt besproken met een team en maken dan een rapport dat naar de rechter gaat en naargelang wat daar instaat komt er een beslissing.

Dus eis een maatschappelijk onderzoek!
Leg aan deze persoon alles uit, wees eerlijk en dan kunnen ze niet anders dan met jou rekening houden.
Hou dagboeken bij, foto’s, leg zoveel mogelijk voor zodat ze zien dat je er mee bent begaan.

Hopelijk help ik hier iemand mee

eylis

#11 , 18 jun 2010 18:13

Jammer wel dat deze oude topic niet van bij het begin af aan even rechtgezet is geweest. Want weer die begripsverwarring tussen co-ouderschap en verblijfsco-ouderschap of bilocatie.

Elke uitspraak ivm echtschieding en de kinderen is egenwoordig ALTIJD co-ouderscap: dit wil zeggen dat de ouders samen gedeeld het geag dragen. Hoederecht of voogdij bestaat niet meer als term mbt. eschtscheidingen...

Iest anders is de verblijdsco-ouderschap of bilocatie: dat gaat over het verblijf: Dit wordt vaak gvraagd en toegestaan als er geen directe redenen zijn om aan te nmen dat één van de partners daarin zou falen.

E waarom is dit onderscheid tussen de twee termen zo belangrijk?
In een 80/20 verblijfsregeling vergeet de ene ouder vaak dat hij/zij over belangrijke beslissingen verplicht met de andere ouder SAMEN deze beslissing moet nemen... Vaak beslist de ouder waar het kind het meest verblijft welke school etc...
En dat is dus fout.

Terug naar “Echtscheiding”