Medische kosten???

spoon
Topic Starter

Medische kosten???

#1 , 17 jun 2010 22:37

Mijn ex-man weigert de medische en schoolkosten te betalen (zoals voorzien in het vonnis) voor onze dochter. Ook de indexering van het alimentatiegeld weigert hij, ondanks herhaaldelijk schriftelijk aandringen van mijn advocaat. De alimentatie betaalt hij wel, maar af en toe "vergeet" hij te betalen en slaat hij een maand over.
Mijn ex-man verdient behoorlijk veel (3000 euro netto/maand), dus het is niet zo dat hij geen inkomen heeft.
In principe moet alles "na onderling overleg" maar er is al jaren geen contact meer. Mijn ex-man is ondertussen verhuisd, maar een nieuw adres heb ik nooit gekregen. Ook heb ik geen telefoonnummer of emailadres.
Ik ben het meer dan beu en vraag me af tot welke rechtbank ik mij moet wenden. Iemand een idee of ervaring met dit soort zaken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daens

#2 , 18 jun 2010 11:28

Mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan toen onze dochter 1 jaar was. Hij betaalt elke maand vanaf toen 5000fr wat nu ongeveer 150 euro is. We hebben co-ouderschap. Hij betaalt wel altijd op tijd en past de index jaarlijks aan. De eerst 2 maanden is hij ze om de 14 dagen in het weekend komen halen. Nadien hebben we hem niet meer gezien of gehoord tot ze 12 geworden is. Nu is ze 14. Hij komt ze nu soms eens halen om naar "treffens" te gaan wanneer het hem aan komt, anders hoor je hem weer weken niet. Ik heb ondertussen 5 jaar een nieuwe vriend. Hij kent mijn dochter beter dan haar papa. Alle kleding, dokterskosten, bril, boeken, sportgeld, enz heb ik tot nu toe zelf betaald. Nu heeft ze sinds een maand blokjes. Ik had hem gevraagd om toch eens mee te betalen omdat in ons contract staat, hoge medische kosten. Ik ben bij een niet-geconventioneerde orthodont gegaan. Ik wist niet goed het verschil. Hij vroeg een tussentijdse afrekening, die nu neer komt op 180 euro elks. Hij weigert die te betalen! Wat kan ik hier aan doen? Kan ik ook vragen om het onderhoudsgeld hoger te zetten? Of bv de rekeningen van sporten en boeken delen?
Ik denk, in uw geval dat je langs je advocaat, naar de vrederechter kan stappen.

j.demoor

#3 , 19 jun 2010 09:21

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."(K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters;zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993).

Voeg bij uw verzoek KOPIE van uw vonnis en vraag uw verzoek zo nodig door te sturen naar de gemeente naar dewelke uw ex-man verhuisde.

De wijziging(een van de vele volgens T.W.S.) aan het M.R. 7 oktober 1992 in het Staatsblad van 16 juli 1993 vermeldt uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W. als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992.

Motiveer uw schriftelijk verzoek uit voornoemd art.3 met de noodzaak uw ex-man in gebreke te stellen,inzake achterstallig onderhoudsgeld.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek).

Maak een gedetailleerde afrekening en maan uw ex-man aangetekend aan deze te vereffenen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg,draag een gerechtsdeurwaarder dan op, door overhandiging van de UITGIFTE van uw vonnis(en de afrekening),uitvoerend beslag te leggen op zijn goederen en inkomsten,die u zo mogelijk aanwijst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

spoon
Topic Starter

#4 , 19 jun 2010 19:00

Zijn de kosten van de deurwaarder voor mijzelf of voor mijn ex-man?

lucgescheiden

#5 , 05 jul 2010 17:34

In principe moet alles "na onderling overleg"
In het laatste vonnis van Kort Geding staat, bij ons, eveneens en expliciet "na onderling overleg".
Ex weigert echter om tot overleg te komen, wat duidelijk ten nadele van de kinderen komt.
Vandaar mijn weigering tot betaling.
Mijn inziens is dit strikt opgelegd en dient ex zich daaraan te houden.
(de procedure van vereffening en verdeling is wel nog lopende...)
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”