pensioensparen

roosje50
Topic Starter
Berichten: 12

pensioensparen

#1 , 13 jun 2010 19:40

Is er iemand die kan helpen bij volgende vraag: kan mijn (nog wettelijke) echtgenoot mijn pensioensparen stopzetten of de gelden zelf innen? Eerst moet ik nog zien te achterhalen waar dit pensioensparen gebeurde, HIJ is met alle papieren en gelden weg, ik en mijn 20jarige dochter moeten het stellen met €130/week, mijn dohcter moet al haar onkosten eerst zélf financieren, daarna na gemiddeld anderhalve week, als ze geluk heeft, worden haar onkosten "besproken"!!! en moet ze bang afwachten of die worden terugbetaald! KAN DIT???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 14 jun 2010 12:06

Waarschijnlijk werd dit pensioensparen aangegeven bij de fiscus om aftrek op de loonbelasting te bekomen.
Een simplele eis tot tot het voorleggen van de belastingsbrieven van de laatste drie jaren kan dit allicht duidelijkheid scheppen. De toegevoegde documenten moeten aan de fiscus immers duidelijk maken via welke weg er aan pensioensparen werd gedaan.
Handige documenten voor Personenrecht

roosje50
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 15 jun 2010 10:45

bedankt, dit helpt me weeral een heel eind verder.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 15 jun 2010 12:02

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer regelingen treffen inzake uw pensioensparen en uw papieren en gelden,alsmede inzake onderhoudsgeld voor u en uw dochter.

Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”