verkoop auto

eagleyes
Topic Starter
Berichten: 19

verkoop auto

#1 , 08 jun 2010 20:38

Ongeveer 6 maanden geleden zijn ik en mijn vrouw uit elkaar gegaan en ben ik apart gaan wonen. ondertussen is de scheidingsprocedure ingezet nu ben ik er juist achtergekomen dat
ze de auto 3 maanden geleden verkocht heeft aan haar eigen moeder. Mag dit zomaar de auto stond wel op haar naam maar we zijn wel getrouwd met het standaard contract.
Kan ik hier nog iets aan doen ???

ps: de auto is gekocht tijdens ons huwelijk en heb ik mee voor betaald

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 09 jun 2010 13:23

nee, mag ze dus niet.
Indien huwelijk:
- wettelijk stelsel, gemeenschap van goederen/
en ook voor:
- huwelijkscontract: scheiding van goederen, met aanwinst van gezamelijke goederen (tijdens huwelijk)
kan ze dat niet zomaar doen.

De auto gaat mee in de boedelbeschrijving van de scheidingsakte.
En dan zal je ex je moeten vergoeden voor de helft van de waarde van de auto.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 jun 2010 10:52

Behoudens rechterlijke voorlopige maatregelen blijft u tijdens de echtscheidingsprocedure onderworpen aan :
“Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen.Art.1422.Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft...kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht :...3° met bedrieglijke benadeling van de rechten van de eiser...”(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”