Terugvorderen schoolkosten

Bitchy
Topic Starter
Berichten: 9

Terugvorderen schoolkosten

#1 , 17 mei 2010 09:08

Hallo allemaal!

Sinds 2003 heb ik een vonnis in kortgeding waar in vermeld staat dat de kinderen bij mij verblijven en dat mijn ex bezoekrecht heeft en dat hij 150€/kind/maand (jaarlijks indexeerbaar) moet betalen + DE HELFT van alle medische en paramedische kosten/schoolkosten/buitenschoolse activiteiten.
Ondertussen is er een achterstand van een 6000€ aan alimentatie (hierover is een uitspraak door de correctionele rechtbank, procedure thuisarrest loopt)
Ook heeft hij nog NOOIT iets van de medische/paramedische/schoolkosten/buitenschoolse activiteiten betaald.
Dit bedrag is ondertussen ook opgelopen naar een 3000€ (mijn dochter zit in het secundair onderwijs en heeft een beugel + blokjes dus das niet min aan kosten)
Mijn ex zit sinds maart 2008 in collectieve schuldbemiddeling met verlenging tot september 2009. Sindsdien is hij werkloos en krijgt hij leefloon (hmmm waarom zou dit toch zijn) en is er nog niets van achterstallen terugbetaald.
Hij zit dus safe ivm deurwaarders en dergelijke gezien de collectieve en gezien zijn inkomen.

Sinds september 2009 zijn er al terug schoolrekeningen waarvan zijn deel 400€ bedraagt.

Welk bedrag kan ik terugvorderen 400€ of 3000€ (enkel deze na de ingang van collectieve of allemaal sinds 2003?)
Wat kan ik doen om de helft van deze medische/paramedische/schoolkosten/buitenschoolse activiteiten terug te vorderen?

Vrederechter?
Deurwaarder?
Correctionele Rechtbank?
Klacht neerleggen voor deze kosten bij politie wegens familieverlating?

Sinds april 2009 ben ik arbeidsongeschikt en momenteel zit ik in het tijdvak invaliditeit. Wij moeten ook op onze centjes letten...
Waarom moeten ik en mijn nieuwe partner steeds opdraaien voor alle kosten voor de kids??? Tis ongehoord dat een nieuwe partner moet opdraaien voor de dingen die de natuurlijke vader zou moeten betalen.
Maar mijn ex kent geen schuldgevoel noch eergevoel. Zolang hij maar niet moet betalen...

PS: Ik ben niet onredelijk in de kosten; opvang, maaltijden en openbaar vervoer naar school breng ik hem NIET in rekening, alsook gewone doktersbezoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 17 mei 2010 14:13

Heb je al contact opgenomen met zijn schuldbemiddelaar?

Bitchy
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 17 mei 2010 14:25

ja, zij vind mij onredelijk !!!
want ocharme mr heeft geen werk en is geopereerd aan zijn knie ????

Al 7jr aan het bekomen van een knieoperatie uitgevoerd nu in 2010?

Zij vindt dat ik moet wachten, de alimentatie verminderen en de schoolkosten laten vallen !

Ikzelf sta op invaliditeit wegens auto immuunziekte dus ik verdien ook geen hopen geld he, zelfs minder dan zijn leefloon...

maar aangezien ik samenwoon moet ik maar op mijn nieuwe partner teren

ONEERLIJK, het Belgische gerechtssysteem

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 18 mei 2010 09:40

Een héél frustrerende situatie en héél oneerlijk...alleen is het niet het belgisch rechtssysteem dat oneerlijk is. Het is je ex die er heel slim voor zorgt dat datgene wat hij moet betalen gewoon nooit zal kunnen betalen. En daar kan geen enkel correct draaiend rechtssysteem iets aan doen. Waarschijnlijk wordt hij veroordeeld: maar wat hij niet heeft, kan hij niet betalen.

Voor je innerlijke gemoedsrust: focus je er op dat je zelf de kracht en de moed hebt om je kinderen op te voeden en groot te brengen. Vroeg of laat krijgt hij zijn boemerang terug in zijn gezicht: De veroordeling en de kinderen die als ze volwassen zijn zullen begrijpen dat jij en je nieuwe partner hen op eigen kracht hebt grootgebracht; Ze zullen je daar erkentelijk voor zijn.
Informeer je nu al welke stappen je later moet ondernemen om je kinderen te vrijwaren van de plicht tot onderhoud van hun vader en het weigeren van "de erfenis - lees schulden" als ze meerderjarig zijn. Want dat staat hen waarschijnlijk ook nog te wachten.
Veel sterkte toegewenst.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 mei 2010 10:21

“Art.391bis Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden...wordt gestraft hij die,na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer open staat,te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot,aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of opgaande lijn,meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten..."(Strafwetboek 6 juni 1867).

Onderzoek of tegen uw rechterlijke beslissing inzake onderhoudsgeld al dan niet nog verzet of hoger beroep open staat. Is dit niet het geval leg dan strafklacht neer bij de politie.

“Art.1675/14...§ 2...wanneer nieuwe feiten...de herziening van de (collectieve schulden)regeling rechtvaardigen, laat...elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie (van de arbeidsrechtbank) verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien uw schuldvordering inzake onderhoudsgeld nog niet is opgenomen in de collectieve schuldenregeling dan dient u toepassing te maken van voornoemd art.1675/14.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

simonjo
Berichten: 285

#6 , 18 mei 2010 11:38

Moeilijke situatie...

Bij mijn weten kan je zelfs met een leefloon loonsbeslag laten leggen zonder ondergrens als het gaat om achterstal in alimentatie voor de kids. Dit zou willen zeggen dat uw ex met 0 euro aan de maand zou moeten beginnen en u zijn volledige leefloon zou krijgen.

Wat de impact van die schuldbemiddeling daarop is kan ik niet zo direct inschatten, maar ik vermoed dat een goede advocaat in die materie hier wel een antwoord op kan geven. Maar tja dat kost ook weeral geld, tenzij die voor het eerste consult niets aanrekend.

Bitchy
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 19 mei 2010 09:09

Wanneer de persoon in kwestie in collectieve schuldbemiddeling zit, is deze beschermd tegen loonbeslag, deurwaarders e.d.
Dus loonbeslag is momenteel geen optie, enkel weggegooid geld aan deurwaarder...

De achterstallige alimentatie wordt via de schuldbemiddeling aangezuiverd (wss maar een %) wanneer er voldoende geld is. Aangezien hij met zijn leefloon geen voldoende geld heeft, worden er dus ook GEEN betalingen gedaan maar is hij wel beschermd! pffffffffff

Ik heb me ondertussen geinformeerd bij een onpartijdige schuldbemiddelaar en deze raadde me aan om een "Aanvraag tot herroeping van de Collectieve Schuldenregeling" aan te vragen bij de bevoegde Arbeidsrechtbank:

Er wordt van mijn ex verwacht dat hij onder de Collectieve Schuldenregeling geen nieuwe schulden maakt.
Dit wil concreet zeggen dat hij me maandelijks de alimentatie voor de kinderen + de helft van de schoolkosten moet betalen.
Doet hij dit niet dan creeert hij bijgevolg nieuwe schulden en houdt hij zich niet aan de regels van de schuldbemiddeling.
Van zodra de Arbeidsrechter de collectieve heeft opgeheven kan ik via de deurwaarder mijn vonnis laten uitvoeren en volledig loonbeslag laten leggen voor de ahcterstallige alimentatiegelden . (zelfs bij leefloon)
De brief naar de Arbeidsrechter is al op de post ;-)

Ik hou jullie op de hoogte, misschien komt dit wel voor andere mensen die ook met een moedwillig niet-betalende ex zitten nog van pas.

Terug naar “Echtscheiding”