maatschappelijk onderzoek

beertje
Topic Starter
Berichten: 7

maatschappelijk onderzoek

#1 , 22 sep 2006 18:34

hallo
sinds vandaag heb ik vernomen dat de rechter nog geen vonnis wil/kan uitspreken ivm de week end regeling van mijn dochtertje en is de zaak bijgevolg verdaagd naar binnen 4 maanden,want eerst zal er een maatschappelijk onderzoek komen naar beide partijen..
mag ik vragen wat dat eigenlijk inhoud?
is mijn dochter daarbij aanwezig?op wat letten ze zo allemaal?
ik ben een zeer goede mama en ik wil niet dat ze bv struikelen over een prul of zo snap je?...
ik hoop hier een reaktie op te krijgen en bedank jullie alvast op voorhand
groetjes van een bezorgde mama..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 22 sep 2006 22:31

Bij deze een woordje uitleg over een maatschappelijk onderzoek.

Een maatschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd door een justitieassistent in opdracht van een rechter. De rechter doet dit op eigen initiatief, op vraag van het openbaar ministerie of op vraag van ??n van de ouders.

De justitieassistent is iemand die werkzaam is in een Justitiehuis. Een justitiehuis is een overheidsdienst. In ieder gerechtelijk arrondissement vind je er ??n. Je dient niets te betalen voor dit onderzoek.

Via het onderzoek tracht men informatie te verzamelen van het kind en de leefomgeving van het kind. Het maatschappelijk onderzoek helpt de rechter om een beslissing te nemen in het belang van het kind.

Meestal verloopt de procedure als volgt: justitieassistent heeft apart een gesprek met de mama en een gesprek apart met de papa in het Justitiehuis. Vervolgens komt de justitieassistent bij de ouders thuis op bezoek om zodoende ook zicht te hebben op de leefsituatie. Afhankelijk van de leeftijd van het kind kan het zijn dat er ook een gesprek plaats vindt tussen de justitieassistent en het kind. Afhankelijk van de situatie kan het ook zijn dat de jusititieassistent ook andere personen (bv. school, grootouders, ...) contacteert.

Op basis van deze gesprekken maakt de justitieassistent een verslag voor de rechter en geeft de justitieassistent al of niet een advies aan de rechter. Dit verslag wordt met de ouders besproken alvorens het aan de rechter wordt bezorgd. De rechter beslist zelf in welke mate hij al of niet rekening houdt met het advies van de justitieassistent.

Soms stelt de rechter in plaats van een justitieassistent een deskundige aan om dit onderzoek te voeren. Ook een deskundige heeft 1 of meerdere gesprekken met de ouders en het kind. Een dergelijk onderzoek kost wel geld.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”