Domiciliëring dochter veranderen

Froezel
Topic Starter

Domiciliëring dochter veranderen

#1 , 25 apr 2010 19:41

Na mijn echtscheiding was mijn nu meerderjarige dochter van 19 ingeschreven bij haar vader en woonde ook daar. Sinds 2 maanden woont ze nu bij mij (haar moeder) maar haar domicilie is nog steeds bij haar vader. Nu zouden wij dit graag willen veranderen en haar inschrijven op mijn adres. Hoe moeten wij te werk gaan en wat met onderhoudsgeld ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 apr 2010 19:44

Uw dochter is meerderjarig en kiest haar eigen woonplaats. Naar de gemeente stappen, dienst bevolking en haar zich laten inschrijven?

Rebel-with-a-cause

#3 , 25 apr 2010 19:48

Art. 203 § 1. B.W. Beide ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Om haar adres te verplaatsen dient zij zelf naar de 'bevolkingsdienst' van de gemeente te stappen.

Reclame

VAN BELLE Jean Marc

#4 , 01 mei 2010 13:47

De regel is zeer eenvoudig:

Als je fysisch bij jou woont, MOET dat aangegeven worden bij de gemeente/stad. Dan komt de politie dit vaststellen.

Concreet voorbeeld hoe straf dit gaat:
Mijn dochter van 14 voerde ik met moederkensdag terug met het jongste meisje naar de moeder op hun eenvoudige aanvraag. De zoon verwittigde mij dat er 'rare dingen' bezig waren, maar ik besteedde er geen acht aan.

De zeer actieve oudste dochter (die meest op mij gelijkt) zag ik niet meer terug en PV na PV tot op 30 juni mijn echtgenote zeer erge dingen aan de deur zegt bij aflevering de andere twee in Bellegem in bijzijn van de gebuur. De andere twee zijn zo geshockeerd, dat ze niet meer terug willen naar de moeder. Fout tegen fout, en ik laat via de politie weten dat als ze de andere dochter op 30 juli niet terugbrengt, de andere twee ook niet terugkomen naar haar. Kidnapping volgt, kortom spektakel langs alle kanten.

In augustus bevestig ik aan de gemeente dat die twee kinderen nu in Bellegem wonen en dat de politie moet komen nazien. Ondanks een kidnappingspoging op 16/08/2010 houden de twee kinderen voet bij stuk terwijl ik de politie erbij roep dat ze niet meer terug willen naar de moeder.

Eenzijdige verzoekschriften, gerechtsdeurwaarder, kortgeding, alles wordt erbij gesleurd door de moeder onder het mom dat de kinderen 'gevaar lopen bij mij'. De meeste rechters hebben het door, een ouderafstotingssyndroom ontstaat bij alle drie de kinderen (eigenlijk een PAS tegenover BEIDE ouders, ook al kiezen ze locatie bij één).

Kinderbijslagfonds past zich aan en vanaf november pas kreeg ik de kinderbijslag voor de oudste zoon (die intussen zijn moeder wou vermoorden, maar daar kon ik hem momenteel van afbrengen).

Via een kortgeding (in beroep en pleidooi naar... november 2011!!!) wordt het jongste in kortgedingbeschikking teruggeëist (niet goed, het kind keert zich nu nog meer af van haar moeder, maar uit dat niet uit zelfbescherming, verstandig kind), en dus wordt de domicilie terug dat bij de moeder voor het jongste en... dus ook kinderbijslag voor het jongste.

Als je wil afwijken, moet je dit letterlijk laten opnemen in een beschikking of liever vonnis of arrest.

Praktijk is gemakkelijk, theorie kan heel verwarrend zijn.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Froezel
Topic Starter

#5 , 02 mei 2010 11:45

Mijn ex weigert het kindergeld dat hij ontvangt door te storten naar mij zolang zij niet ingeschreven is op mijn adres, dus ik sta nu in voor de opvoeding van mijn 2 kinderen met een loon van alleenstaande. Mijn oudste dochter is sinds het begin van het jaar opgenomen in het ziekenhuis, vorige maand heb 600 Euro aan rekeningen voor haar betaald zonder tussenkomst van mijn ex... Kan ik hem verplichten mee te delen in de kosten ? Mijn jongste dochter is sinds vorig jaar gestopt met haar studies maar zou dit jaar terug opnieuw willen beginnen, de oudste studeert aan de universiteit.

eylis

#6 , 02 mei 2010 15:50

Oplossing: jouw is dochter meerderjarig!.

@ JM: Ik snap niet goed hoe jouw - welswaar vreselijke - verhaal Froezel kan helpen, bovendien zijn je kinderen minderjarig: dus niet van toepassing, denk ik: van kidnapping kan in Froezels geval nooit sprake zijn.

Froezel: t'is heel simpel: wanneer een kind meerderjarig wordt, houdt het ouderlijk gezag op, maar blijft de gezamelijke plicht tot onderhoud tot ze loon/werkloosheidsuitkering krijgen. (binnen redelijke grenzen met genoeg inspanningen tot studeren natuurlijk :)
Dat betekent o.m: jouw dochter is meerderjarig en kan dus kiezen waar ze verblijft. Dat kan ze simpelweg zelf in orde maken bij de gemeente.

Dan het kindergeld: ook omdat ze meerderjarig is, kan ze gewoon bij het fonds aanvragen dat dit op haar naam gestort wordt. Ik neem aan dat jullie verstandhouding goed is: zodat ze zorgt dat jij het krijgt, of dat ze daarmee haar kleding/bendodigdheden koopt.

Dan de alimentatie: die kan zij ook vragen om rechtstreeks aan haar te betalen. Als het allemaal dan toch zo stroef moet lopen, dat ze het vraagt om op haar rekening te storten. Dan kan ze naargelang bij wie ze verblijft het geven aan de persoon die voor haar zorgt.
Voordeel voor jou: dat is niet meer belastbaar op jouw inkomsten.

Misschien een beetje een onorthodoxe oplossing maar het voorkomt wel geharrewar.
Sterkte!

Froezel
Topic Starter

#7 , 07 mei 2010 19:00

Bedankt Eylis voor de goede raad. Ondertussen zijn we haar adres al gaan veranderen, nu moet ze nog naar de kinderbijslag gaan. Ik zit nog met 1 vraag, ik ontvang geen onderhoudsgeld, moet ik daarvoor naar de jeugdrechtbank stappen ?

VAN BELLE Jean Marc

#8 , 08 mei 2010 10:36

Er is sinds heel korte een nieuw wet over het onderhoudsgeld die interessant is en die een 'objectieve berekening beoogt'.

Nogal complex om uit leggen (goede uitleg op www.elfri.be), maar het komt er op neer, dat je op basis van de twee inkomsten naast elkaar, een onderhoudsgeld kunt berekenen dat dan eventueel moet betaald worden.

Natuurlijk moet dit voor een rechtbank gebeuren, of je kunt het onderling in akkoord bekomen (vermoed van niet, in uw geval). Je hebt ook de software van Tremmery (toevallig de advocaat van mijn echtgenote zelf die 900 EUR bekwam van mij en volgens zijn eigen software moet zij meer dan 300 EUR betalen aan mij, zo zie je maar dat theorie en werkelijkheid heel bizar kunnen zijn), maar je hebt ook de software van de gezinsbond, en daarachter zit ook een stuk van de methode Renard.

Welke rechtbank bevoegd is, hangt af van het type echtscheiding waarin jullie zitten. Rechtbank in Kort Geding is tijdens de procedure bevoegd, en kan het bedrag wijzigen als er aanzienlijke gewijzigde omstandigheden zijn (passen ze minder en minder toe). Maar ook vrederechter kan bevoegd zijn en zoals je stelt, ook de jeugdrechter kan tussenkomen (tot een eind geleden zelfs bij voorkeur op kortgeding, maar nu is het weer omgekeerd).

Laat mij weten of je in een EOT, EOO zit, of een niet huwelijksrelatie hebt enzomeer, want aan de hand van de gegevens hier, kan ik niet zo oordelen. Heb je ook geen advocaat (of een pro deo, want als je onderhoudsgeld wil, vermoed ik dat je financiële toestand niet rooskleurig is)?
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Froezel
Topic Starter

#9 , 09 mei 2010 11:09

Ik ben al bijna 10 jaar gescheiden en ben niet hertrouwd ofzo. Dus zal ik blijkbaar een advocaat moeten raadplegen om toch een tussenkomst van zijn zijde te bekomen. Financieel is dit wel heel moeilijk. Tot wie moet ik mij richten om een pro deo aan te vragen ?
Nog een ander vraagje, kan mijn jongste dochter (19 jaar) vragen om het kindergeld rechtstreeks op haar rekening te storten ? Haar vader ontvangt dit nog altijd en weigert het door te storten naar ons.

VAN BELLE Jean Marc

#10 , 09 mei 2010 14:40

Ik denk dat voor kinderbijslag hier wat zaken door elkaar gehaald worden, maar zelfs voor ons als boekhouder 'schemert' het soms.

Op http://ouders.tweehuizen.be/p_372.htm vind je de beste uitleg, maar ik vat even samen:

Domicilie is primair voor kinderbijslag. Domicilie volgt werkelijkheid, eigenlijk zelfs bij vonnis (bijv. meer en meer kinderen nemen zelf het recht in handen, eerst dacht ik onterecht, maar nu nuanceer ik ook die visie sinds twee van de drie kinderen van mij dit ook deden en de situatie hierdoor heel wat verbeterde voor zowel die die voor de moeder koos als die die voor de vader koos en het jongste blijkbaar verder speelbal blijft omdat het gerecht niet haar luistert).

Vanaf 16 jaar kan een kind dat ALLEEN woont de kinderbijslag ontvangen.

Vanaf 18 jaar opent de ouder bij wie het OFFICIEEL woont automatisch het recht.

Dan je vraag voor pro deo: Gewoon naar justitiehuis uit je streek gaan of de lijst vragen aan de rechtbank. Pas op: De rechtbank blijft eind-machtig en kiest je pro deo, niet jij. Hopelijk is het dan geen pro 'deco'...

Terug naar “Echtscheiding”