ex partner in de echtelijke woonst-hoe lang?

dragonfly51
Topic Starter

ex partner in de echtelijke woonst-hoe lang?

#1 , 14 apr 2010 11:45

Mijn vriend heeft te echtelijke woonst verlaten , woon nu bij officieel bij mij en heeft de echtscheidingprocedure gestart via advocaat . Zijn vrouw is voor géén enkele reden vatbaar en is niet van plan om zelf een advocaat te raadplegen ( zij weet alles beter ) Mijn vriend is bereid om haar nog twee jaar in de echtelijke woonst te laten wonen , zodat zijn kinderen die momenteel nog studeren en op kot zitten in het week-end bij hun moeder te kunnen komen . Ze zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel , maar de aankoop van de woonst is grotendeels betaald door mijn vriend , o.a door de verkoop van zijn vorig huis ( opgenomen in het huwelijkscontract en terug te vorderen na echtscheiding ) . Nu zegt zijn vrouw dat ze het recht heeft om zeker nog 5 jaar in het huis te mogen wonen en het niet mag verkocht worden .
Nu vraag ik mij af of het niet beter is om de woning direct te verkopen of toch de termijn van 2 jaar te laten opnemen in een overeenkomst . Ik heb mijn eigen huis en twee kinderen , maar indien er mij iets overkomt staat hij op straat ials zij daar mag blijven .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 apr 2010 21:18

TRek best eerst het volgende na:
-wat zegt de notariele akte van de aankoop van het huis over de 2 eigenaars (wie bezit het huis voor hoeveel procent)?

Wanneer er nog geen echtscheidingsaanvraag loopt bij de rechtbank, vraagt je vriend best voorlopige maatregelen aan bij de vrederechter (die gelden totdat de scheiding wordt uitgesproken): als z'n expartner het genot van de woonst heeft, kan ze hem wettelijk gezien woonstvergoeding moeten betalen (dat is de helft van de mogelijke huurwaarde van de woning). Dit als het woonkrediet volledig is afgelost. In geval van een lopend krediet is het redelijk dat ze dat zelf verder betaalt als ze er blijft wonen (en hem dus geen woonstvergoeding moet betalen).
Als ze er woont en je vriend betaalt het krediet verder, is hij super vrijgevig...

Dus je vriend kan met zijn ex best de periode afspreken dat er "gratis" gewoond kan worden. En als ze er geen oren naar heeft, legt hij haar maar vriendelijk uit wat die wettelijke woonstvergoeding is. Ze zal al snel begrijpen dat ze al veel meer krijgt dan strikt wettelijk moet.

En best de scheidingsprocedure inzetten, want anders woont ze er inderdaad zo lang ze wil zonder dat het huis verdeeld wordt(= verkocht of ingekocht door één van de eigenaren) .
(Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven na een scheiding.)
Sterkte

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”