Welke financiële voordelen misloop je - kids niet ten laste

manneke
Topic Starter
Berichten: 20

Welke financiële voordelen misloop je - kids niet ten laste

#1 , 12 apr 2010 13:47

Hallo,

Het zit me een beetje hoog, vooral omdat het zo vers op de maag ligt. Mijn excuses dan ook als dit wat straf overkomt.

Ik zou eigenlijk eens samen met wie dit wil, een overzicht willen maken van welke financiële voordelen je niet hebt doordat je kinderen niet bij jou gedomicilieerd zijn (dus niet fiscaal ten laste). En welke discussie er steeds opnieuw de kop opsteken doordat de kinderen bij de ene ouder gedomicilieerd zijn.

In mijn situatie zijn de kinderen bij de mama gedomicilieerd, hebben we co-ouderschap, gelijke verdeling van het verblijf en worden alle kosten gedeeld. Maar liggen we steeds opnieuw in discussie rond oa schooltoelage en studietoelage. M'n ex-vrouw beweerd deze niet ontvangen te hebben (en dus niet doorstort), waar ik zwart-op-wit kan bewijzen dat dit wel zo is.

Misschien kunnen we hiermee dan nog wat doen naar politici of dergelijke. Uiteraard maak ik hier geen onderscheid tussen moeders of vaders !! Hoewel ik me persoonlijk vooral enorm erger aan feit dat dit vooral vaders treft, en we ondanks de vernieuwingen in de wetgeving, je toch nog steeds geconfronteerd wordt met de clichés rond ouderschap (maar dan kan best wat overdreven zijn van mijn kant, door de eerder kwade vibe van het moment).

groet !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 12 apr 2010 14:28

Een voorbeeld:

Wat is het verschil in kost van leidingwater/eletriciteit als de kinderen hun hoofdverblijfplaats al dan niet bij U zou liggen?

Je kan er maar aan ergeren. Het komt aan onze overheid toe AL die struikelstenen die als een brandversneller van grote conflicten kunnen fungeren weg te werken en aan de burger om de struikelstenen kenbaar te maken.


RR

manneke
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 12 apr 2010 14:31

Een voorbeeld:

Wat is het verschil in kost van leidingwater/eletriciteit als de kinderen hun hoofdverblijfplaats al dan niet bij U zou liggen?

Je kan er maar aan ergeren. Het komt aan onze overheid toe AL die struikelstenen die als een brandversneller van grote conflicten kunnen fungeren weg te werken en aan de burger om de struikelstenen kenbaar te maken.


RR
Vandaar mijn oproep om samen de struikelstenen eens op te lijsten. Of het zou moeten zijn dat ze allemaal al gekend zijn ?

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 13 apr 2010 11:54

Trek na bij het Ministerie van Onderwijs hoe ver het staat met de toelage-aanvraag die je ex heeft ingediend.
Dat kunnen ze je zeggen, want je bent vader, dus betrokken partij.

Vertel dan aan je ex hoever het met dat dossier staat en dat ze hoe dan ook dat nieuws officieel van het ministerie zal krijgen (of al gekregen heeft :? vermits
de kinderen bij haar zijn gedomicilieerd zijn en zij de aanvraag heeft ingediend....
wees slim en informeer je bij de instantie zelf zodat ze je geen blaasjes kan wijsmaken :lol:

manneke
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 13 apr 2010 12:12

Hey,

Goeie suggestie, en heb dat reeds gedaan. Ik weet nu hoeveel er reeds werd uitbetaald. Maar m'n ex weigert om de helft over te schrijven naar mij. Kinderen staan bij haar gedomicilieerd en er staat niks over in ons EOT, dus voor haar is de kous af. Ze vergeet natuurlijk dat er dus ook niet in ons EOT staat dat zij daar meer echt op heeft dan ik.

We hebben een 50/50 verblijfsovereenkomst, en een 50/50 overeenkomst over alle verblijfsoverstijgende kosten. Zij krijgt de kinderbijslag, waarvan ze dan 100 € (niet geindexeerd, foutje van de advocaat en dus niet meer recht te zetten) doorstort naar mij. Dus ... ben ik als vader wel genoeg om alle facturen mee te betalen, maar niet welgenoegd om te genieten van tegemoetkomingen om de kosten te verlichten.

hatelijk !

Ik ga nu een aangetekend schrijven doen, en dan vrederechter waarschijnlijk. Pffff ... vermoeiend.

Terug naar “Echtscheiding”