meerderjarig kind in wachttijd vdab

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

meerderjarig kind in wachttijd vdab

#1 , 17 mar 2010 14:04

Hallo,

Ik heb een vraag ivm alimentatie.

Onze meerderjarige zoon is gestopt met zijn studies en is ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB. Zijn wachttijd is 233 werkdagen (tot ongeveer eind januari 2011). Indien hij voor die tijd geen vast werk heeft gevonden, zal hij op het eind van de wachttijd een werkloosheidsuitkering krijgen.

Ondertussen doet hij wel interimjobs, dat is nu en dan ergens een week, maar dat is geen vast inkomen, dus de wachttijd van de VDAB loopt gewoon verder. Ook de kinderbijslag blijft lopen gedurende een bepaalde wachtperiode.

Mijn vraag nu omtrent alimentatie. Moet ik mijn ex verwittigen dat hij mag stoppen met alimentatie van zodra onze zoon vast werk heeft of een uitkering krijgt ?
Of moet ik telkens die korte interimcontractjes van enkele dagen of een week aangeven en mag hij die aftrekken van de alimentatie op het einde van de maand ? Hij zegt namelijk wel dat hij dat zal doen, maar volgens mij is dat niet wettelijk en mag hij enkel stoppen met betalen van zodra de zoon een vast inkomen heeft (of een werkloosheidsvergoeding).

Graag uw advies.

Madeleine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi
Berichten: 440

#2 , 17 mar 2010 14:28

Hallo,
ik denk dat je ex niet zomaar kan stoppen met betalen, hij moet dit aanvragen bij de rechtbank.
Hij moet alimentatie betalen zolang uw zoon niet op eigen benen kan staan en voorzien in zijn middelen, geen vaste job heeft,zolang hij bij u woont, indien hij verder zou studeren is het max tot 26 jaar!
Dus het initiatief moet van de vader komen, of samen een schriftelijke overeenkomst maken, kan voorlopig ook!
Het is van horen zeggen, hier bij mij in de familie is er ook zo'n geval, maar hopelijk ben je er iets mee!

eylis
Berichten: 8852

#3 , 17 mar 2010 15:55

Madeleine, wat zou je zelf billijk vinden als de situatie omgekeerd zou zijn?
Als je zoon op een maand tijd 10 dagen werkt: wel dat is dan een inkomen. Het zou wel netjes zijn van hem dat hij dan voor die dagen jou een kleine tegemoetkoming in de dagelijkse onkosten "hotel mamma" kan betalen niet? Dus denk ik dat je wel zo soepel kan zijn om de vader toe te staan die dagen van de alimentatie af te trekken.
Naar een rechtbank gaan, dat doe je omdat je het samen niet eens geraakt over iets.
Ik zou het voor mijn part maar normaal vinden dat de vader dat inkomen in mindering mag brengen.
En dat brengt ons bij de discussie hoeveel afgestudeerde kinderen kunnen bijdragen in de onkosten als ze toch fijn thuis blijven wonen "hotel mamma" :D en afgestudeerd zijn:
Deze regel hebben mijn ouders indertijd voor ons gezin toegepast en wij vonden dat allemaal zeer democratisch en terecht (zowel de grootverdieners als de tijdelijk werklozen) :
Ongeacht wat het inkomen is: werkloosheidssteun, hoog of laag loon: elk afgestudeerd kind draagt vanaf eigen inkomsten 1/3 van zijn netto-inkomen bij.
dus iemand met 600 euro draagt 200 euro bij. Iemand met 1200 euro inkomen draagt 400 euro bij.
En bedenk vooral: als ze zelfstandig moeten gaan wonen kunnen ze dat nooit voor dat bedrag...

bespreek en beslis dat gewoon samen. Alweer een rechtzaak kost ook geld waar je fijnere dingen mee zou kunnen doen niet?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 mar 2010 13:48

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

‘Onze meerderjarige zoon is gestopt met zijn studies’ houdt in dat u zich strikt genomen niet meer op art.203 B.W. kan beroepen,maar wel op art.205 B.W..

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG...”(B.W.).

‘De ouderlijke onderhoudsverplichting loopt nog een tijdlang door,doch in beperkte mate,nadat het kind zijn studies heeft beëindigd teneinde dit de mogelijkheid te bieden een betrekking te zoeken,minstens zijn toestand administratief te regelen‘(Vred.Gent 25 juni 1998,T.G.R. 1998,204).

‘De verplichting van de ouders blijft voortbestaan tot op de dag dat het kind effectief zal genieten van een werkloosheidsuitkering.De onderhoudsverplichting van de art.205 e.v. B.W. komen in de plaats van deze bedoeld in art.203 eens de studies beëindigd zijn‘(Vred.Waver 20 mei 1999,Rev.trim.dr.fam.2000,74).

Lever de onderhoudsplichtige maandelijks kopie van de overschrijving kindergeld als bewijs de niet-tewerkstelling van uw zoon en van diens loonbrieven waarvan de onderhoudsplichtige het bedrag in mindering van het onderhoudsgeld mag brengen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#5 , 19 mar 2010 17:37

Mr Demoor,

Dat is een klaar en duidelijk antwoord.
Dankuwel !!

Madeleine

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 22 mar 2010 12:20

Lever de onderhoudsplichtige maandelijks kopie van de overschrijving kindergeld als bewijs de niet-tewerkstelling van uw zoon en van diens loonbrieven waarvan de onderhoudsplichtige het bedrag in mindering van het onderhoudsgeld mag brengen.
Een bewijs van niet-tewerkstelling is nog geen bewijs dat men ook moeite doet om werk te vinden!
Geen werk zoeken en zich tegelijkertijd gaan beroepen op de 'behoeftigheid' is m.i. niet compatible!

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 22 mar 2010 12:43

Zolang de meerderjarige geen inkomen heeft dat hem/haar toestaat in zijn eigen levensonderhoud te voorzien, moet er alimentatie betaald worden.

Mijn zoon wordt als schoolverlater beschouwd, is ingeschreven bij VDAB als werkzoekende en heeft recht op een uitkering na het beëindigen van de wachttijd.

Het kinderbijslagfonds rekent ook een beperkt aantal maanden als wachttijd, omdat een schoolverlater zonder eigen middelen, nog recht heeft op kinderbijslag.

Het is dus niet meer dan logisch dat ook de alimentatie moet betaald worden zolang het kind geen eigen middelen van bestaan heeft.

Dat is ook wettelijk zo geregeld. Ik ben inmiddels bij mijn raadsman geweest om mij te informeren.

Een bewijs dat het meerderjarig kind actief op zoek is naar werk...hoe moet je dat op een correcte manier bewijzen ? Dit is een veel te subjectief gegeven. En wat is de maatstaf daarvoor ? het aantal sollicitatiegesprekken per week ? het aantal interimbureau's waar hij is ingeschreven ? Welke jobs komen in aanmerking ? Enkel degene die overeenkomen met zijn diploma ?

Ik heb mij geïnformeerd bij mijn raadsman. Mijn ex is verplicht om te betalen tot op het moment dat het kind een eigen, vast inkomen verwerft, al is het door een vaste job, of een uitkering...een inkomen dat hem in staat stelt in zijn eigen levensonderhoud te voorzien.

Interimwerkjes van een paar dagen of week, gelden niet als vast inkomen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 22 mar 2010 13:06

Madeliene, mijn quote was er een op J.Demoor!

Als men het argument ‘behoeftig’ wil gebruiken dan moet men ook aantonen dat men effectief behoeftig is…het volstaat dus niet dat een afgestudeerde tot s’middag’s in zijn bed ligt, heel de namiddag voor de tv hangt en s’avonds uit gaat met vrienden om te zeggen van ik ben behoeftig, ik heb geen werk,geen inkomen.

Een schoolverlater moet dus enige moeite doen om zelf aan werk geraken, hij is dat niet alleen verplicht tov. de onderhoudsplichtige maar ook tov. van de gemeenschap.

Ik zeg niet dat uw zoon geen enkele moeite doet maar zou er toch rekening mee houden dan vader(vroeg of laat) om bewijzen vraagt.
Hoe kan men bewijzen dat men op zoek is naar werk…op dezelfde manier als men het bewijs zou moeten leveren aan de VDAB/RVA.

BTW: geldt een wachtuitkering dan wel als een vast inkomen? Of is men dan nog behoeftig???

eylis
Berichten: 8852

#9 , 22 mar 2010 15:39

een interessante denkoefening in deze zaken is vaak ook: probeer je voor te stellen hoe je zou reageren als je nog als "gelukkig" koppel samen ouders zouden zijn...
Misschien samen de zoon/dochter sterk aansporen heel actief interims te doen, zodat ze een mooie CV met verschillende ervaringen opbouwen? En een mooi nevenverschijnsel daarvan is natuurlijk :)

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 22 mar 2010 18:50

Lex,

Wij bewaren voor alle zekerheid alle bewijzen die kunnen dienen om aan te tonen dat mijn zoon inderdaad actief werk zoekt.

Contracten van arbeid via interimbureau's, bewijzen van sollicitaties, etc...
Hij gaat deze week ook langs bij de VDAB werkwinkel in onze stad. Daar zullen ze hem ook begeleiden in zijn zoeken naar vast werk.

Misschien ter info voor andere mensen in de situatie :

tijdens de wachttijd krijgt de meerderjarige geen uitkering. De wachttijd voor een schoolverlater +18jr is 233 werkdagen, dat is bijna een vol jaar. Ook de kinderbijslag kent zo'n wachtperiode voor schoolverlaters waarbij de uitkeringen doorbetaald worden (ik denk tot max. 270 dagen)
Je bent wel verplicht om telkens het kinderbijslagfonds op de hoogte te houden van zodra de jongere een bepaalde duur aan het werk is (bvb een interimjob van een maand).

Na afloop van de wachttijd, en indien de meerderjarige schoolverlater, nog géén vast werk heeft gevonden, krijgt hij een werkloosheidsuitkering. En die uitkering telt als vast inkomen. Vanaf dan vervalt de alimentatieplicht en worden de bijdragen van het kinderbijslagfonds stopgezet omdat de jongere vanaf dan in eigen levensonderhoud kan voorzien.

Voor de jongere zelf is het in zijn eigen belang om ook tijdens die wachtperiode zoveel mogelijk te werken, tijdelijke interimopdrachten aan te nemen, want die periodes van werken worden van de wachttijd afgetrokken.

mari
Berichten: 2

#11 , 05 aug 2010 19:48

Hoe kom je te weten of iemand(kind inwonend bij de moeder) een wachtuitkering krijgt.
Volgens berekening op website is zijn wachttijd sinds vorige maand voorbij en in theorie krijgt hij dus een wachtuitkering. Gevolg de alimentatieplicht van mijn partner vervalt. juist?
Maar de moeder wil ons niet zeggen of hij nu daadwerkelijk een uitkering ontvangt of niet, en beweert dat mijn partner maar moet blijven betalen, dat het zo in het contract staat. Trouwens met dat beetje daar kunnen ze niet van leven(zij is ook werkloos). Spijtig, maar hij kan ook gaan werken, moeten wij ook doen.
Is er ergens een dienst die ons daarbij kan helpen?

Terug naar “Echtscheiding”