dochter gaat bij ex wonen en stop van alimentatie

secret
Topic Starter
Berichten: 65

dochter gaat bij ex wonen en stop van alimentatie

#1 , 12 mar 2010 01:50

Haalo,

ik ben hier nieuw en weet niet of ik hier juist ben, maar ga mijn situatie zo goed mogelijk beschrijven.
23febr is mijn oudste dochter ,die eind dit jaar 18j wordt, na een banale ruzie vertrokken en met de ex meegegaan. Ex is met haar bij de sociale dienst geweest en daar was mee overeengekomen dat als de dochter met ex meegaat, waar ik dan mee instemde, bij de ex zou blijven en hij het officieel in gang moest brengen. Nu 11maart krijg ik een aangetekende brief waarin ex meedeelt dat hij de alimentatie van dochter niet zal betalen voor de tijd dat ze bij hem is.De afspraak was dat hij een week te tijd had en het dan moest regelen via het vredegerecht Hij regelt het officiele opzettelijk niet en nu is mijn vraag wat ik met die brief en het niet betalen van het alimentie moet doen? Ik heb een machteging via de E.O.T akte om de gelden bij de werkgever te verhalen. Zou ik iets moeten ondernemen of niks? De sociale dienst zei mij dat ik niks moest doen en dat de ex alles moest aanvragen via het vredegerecht maar hij doet het niet want we zijn nu al veel verder dan die week.Kan hij zomaar stoppen met betalen zonder dat een rechter dat geregeld heeft en kom ik zo niet in de problemen als zij daar verblijft maar hij het niet officieel in orde wilt brengen?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 12 mar 2010 12:38

Kan je even verduidelijken waar je het moeilijk mee hebt?
Als ik het goed begrepen heb:
- word je dochter dit jaar 18 (en word in regel het niet naleven van de uitgesproken verblijfsregeling niet meer "bestraft" in de praktijk)
- woont ze nu bij haar vader (met jouw en zijn goedkeuring)
- is ze wel nog gedomicilieerd bij jou (maar zou je akkoord zijn als ook haar domicilie bij hem wordt ingeschreven)
- betaalt hij nu alle onkosten voor haar (school, medische etc...)

Jullie zijn beiden akkoord hierover?
Ik geloof dat als je samen beslist om anders te doen, dan oorspronkelijk in het vonnis is bepaald, daar eigenlijk geen probleem mee is.
Dus ik denk niet dat je weer voor de rechtbank moet gaan om alles te wijzigen (dat kost toch enkel maar geld niet?) Ik dacht dat de rechtbank enkel nodig was als je er het over iets belangrijk niet eens raakt.

Wat ik ook nbeetje vreemd vind is dat je nog haar alimentatietoelage wil ontvangen? Hij zorgt toch voor haar?
Bovendien denk ik dat als je het wil laten wijzigen voor de rechtbank, dat dat wel eens zou kunnen betkenen dat jij alimentatie aan haar vader moet betalen...
Kan je nog waty meer uitleg geven?

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 12 mar 2010 14:20

Ik heb het moeilijk met het feit dat hij zijn eigen wetten weer stelt!
Er was duidelijk gezegd aan hem, haar door de maatschappelijk assistente dat als zij met hem meeging dat het officieel inorde gebracht moest worden, zodat ik ook met alles in mijn recht blijft.
Ik heb mijn ex al paar maal voorgesteld haar bij mij uit te schrijven en bij hem in te schrijven(wat volgens de assistend zomaar ging). Maar daar is hij niet toe bereid. Ik heb er geen probleem mee dat hij het alimentatie stopt maar dan wil ik het wel allemaal wettelijk om achteraf geen miserie te krijgen en zo blijf ik ook inorde met alles. Ook vraag ik zolang ze nog bij mij ingeschreven staat op de hoogte te houden van dingen zolas als ze niet naar school gaat wegens ziekte of andere redenen maar ook dat doet hij niet!
Ik weet dat ze dan vrij is te bepalen waar ze wilt verblijven daarom dat ik het ook zomaar heb laten gebeuren. Maar ik moet ook met alles inorde blijven en dat kan niet zolang hij niet meewerkt met de gemaakte afspraken.
Zij is 2jaar niet naar haar vader gegaan heb ik nooit naar één of andere instantie wezen klagen.
Maar ik begrijp uit je antwoord dat jij ook al bevooroordeeld bent.
Dus een vader mag doen en laten wat hij wil en zomaar beslissen omdat ze maar een 'recht' hebben en wij een 'plicht'!
Dit beinvloed ook de studietoelagen etc die dan via zijn inkomen berekend moet worden etc. Maar nee, dat allemaal op mijn kap verhalen omdat ik een lager inkomen heb maar wel zelf beslissen geen verdere alimentatie te betalen. Ik heb er totaal geen probleem hem dit terug te storten van zodra het wettelijk geregeld is allemaal!
Het kost idd allemaal geld maar hij weet net zo goed als ik dat dit met een 'voorlopige en dringende maatregel' opgelost kan worden zonder extra kosten dus !

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 12 mar 2010 14:58

Secret... ik stelde je de vraag om wat meer uitleg te geven omdat ik niet goed snapte wat je probleem was... voor zover je mijn bericht goed gelezen hebt, heb ik geen mening gegeven...dus bevooroordeeld kan ik niet zijn, want ik vatte enkel kort samen wat je schreef en ik vroeg je om meer uitleg...

Ik snap niet waarom jij niet meer in je recht zou zijn als je dochter bij jou gedomicilieerd staat, maar toch langdurig bij haar vader woont. In gevallen van co-ouderschap kan dat gerust....Je doet hiermee niets onwettigs, zolang ze niet zomaar gekidnapt is natuurlijk...

Dus het probleem is voor jou dat de vader de domiciliering niet laat wijzigen? Miischien moet je eens afweten of dat zo nadelig voor je is. Laat je informeren door een jurist:
- Er is het voordeel dat je je dochter fiskaal nog steeds ten laste hebt. (en dus aftrekbaar van je inkomen: minder belastingen betalen. Maar je moet haar niet onderhouden)
- Dat alle schoolmededelingen en medische rapporten naar jou toegestuurd worden. In geval van wijziging domiciliering zal je nog veel minder weten van haar.
- Studietoelage wordt nog steeds aan JOU toegekend (want ze woont officieel bij jou) dat kunnen ze NIET aan hem overdragen...
en kinderbijslag idem dito.
Alleen moet de papa het dagelijks leven betalen.
Dus ik denk dat je er financieel en informatief zelfs veel beter uitkomt?
Want je hebt nog niet uitgelegd waarom je de alimentatie wil krijgen als ze full-time bij hem woont?

En ach, ze is 18. Over 3 weken heeft ze een vlammend conflict met haar vader en dan staat ze weer voor jouw deur.
Laat dat even koelen, al die gerechtelijke moeite dan weer opnieuw beginnen :(

En nog iets: ik vrees dat de procedure "voorlopige en dringende maatregelen" enkel toegepast wordt als er ernstig gevaar of schade dreigt. VErmits de sociale dienst weet dat je er mee akkoord, vrees ik dat men gaat zeggen dat deze zaak geen spoedeisend karakter heeft.

Misschien wou de sociale dienst vooral je dochter eens ter orde roepen dat ze niet zomaar moet gaan logeren bij de pappa als het haar niet meer zint.

Ik denk dat je - terecht - nogal boos bent over het gebeurde, maar dat er wettelijk niet veel echt veel fout is,

sterkte! Het komt allemaal wel goed

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#5 , 12 mar 2010 15:10

Ik denk dat je mij ergens verkeerd begrijpt.
Ik moet elke verandering in mijn gezinsleven aan verschillende instanties melden omdat ik halftime werk dus als mijn ex op eigen houtje beslist om de allimentie niet meer te betalen en haar bij haar te houden zonder verder gevolg is er een bewijs dat ze niet bij mij woont maar ik wel de 'voordelen' ervan optrek!
Ik wil niet in de miserie komen om een ex die denkt mij zo te kunnen pakken en een dochter die niet waardeerde wat voor een Thuis ze had!
Mijn ex mag het alimentatie houden maar dan verwacht ik ook dat ik in mijn recht blijf met mijn papeiren en rechten/plichten.
maar hij speelt het slim. Kindergeld word niet aan mij uitbetaald als ze bij hem officieel ingeschreven staat maar aan haar/hem en de berekening van studietoelagen word dan ook herbekeken op zijn loon! Heb ik allemaal al nagevraagd.
En wat die jurist betrefd wil ik er geen geld meer insteken. Ben al genoeg geld kwijt met de ectscheiding jaren terug en wat is het resultaat? ook al heb je een sluitende akte waar alles in vermeld en beschreven staat. De ex heeft maar een plicht en maakt je het leven toch zo zuur als hij wil want ze kunnen hem niks!
maar owee als ik haar nu uit mijn reister laat schrijven, dan ben ik weer de slechte mama terwijl ik gewoon mijn eigen en mijn andere kids niet nog meer miserie wil bezorgen met allerhande andere instanties die dan op ons nek komen.
Maar ik lees het al, zoals ik hierboven al zie. Ex mag doen en laten wat hij wilt en ik moet maar weer alles al knikkend ondergaan.

eylis
Berichten: 8852

#6 , 12 mar 2010 17:36

Secret, ik snap er echt niks meer van??
Ze staat toch nog steeds bij jou gedomicileerd?
Dus is er geen enkele officiele instantie die verwittigd moet worden van een wijziging in je gezinssituatie: haar hoofdverblijfplaats blijft bij jou en bij haar vader logeert ze op dit ogenblik langdurig omdat ze dat zelf even wilde (tweede verblijfplaats).

Zoals je zelf zegt verandert er wel vanalles als ze bij hem gedomicilieerd zou zijn (kinderbijslag, studietoelage én fiscaliteit)
Jij moet nu niets doen, het is aan de vader om eventueel wijzigingen te laten doorvoeren.

Dat heeft de sociale dienst toch ook aan jou uitgelegd niet?
Jij moet niets veranderen en het is bovensdien financieel interessanter voor jou dat alles blijft zoals het is.. Men kan jou nooit verwijten dat je dochter er nu voor kiest langdurig bij haar vader te verblijven - ze is bijna MEERDERJARIG...
En je gaat van geen enkele instantie beboet worden, hetzij financieel of wat dan ook.
Om een voorbeeldje te geven ter vergelijking: als iemand werkloosheidsuitkering ontvangt als gezinshoofd met een kind, en dat kind loopt weg dan gaat de RVa die mens echt niet zijn hogere uitkering verminderen omdat dat kind is weggelopen... dat kind is en blijft gedomicilieerd bij deze uitkeringsgerechtigde, denk ik.

Iemand die nog wat extra info kan geven?
Secret, wat wil je eigenlijk het liefst?Toch alles wijzigen?

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#7 , 12 mar 2010 17:42

Ik krijg regelmatig brieven van instanties waarin staat dat ik en mijn kinderen hier alleen wonen. Ik moet dat dan bevestigen en terugsturen. Daar staat dan ook dat ik elke wijziging in het gezin verplicht ben door te geven. Daar ex stopt met alimentatie betalen maar niks officieels veranderd ging ik ervan uit dat er een 'bewijs' is dat het kind niet meer bij mij verblijft en er dus een verandering is die ik dan moet doorgeven.En waar ze dan eventueel over zouden struikelen.
Maar ik zal het laten zoals het is en het spelleke van mijn ex en een puberende tiener wel meespelen.
toch vriendelijk bedankt !

eylis
Berichten: 8852

#8 , 12 mar 2010 17:57

Ik denk dat je je inderdeed iets teveel zorgen hebt gemaakt. Jij bent volledig in je recht: stopzetten van alimentatie is géén bewijs.
En laat ze maar even dat spelletje spelen: wacht maar tot je ex het eind van de maand zijn bankrekening bekijkt (met een puberende meid in huis..) :lol: Die komen met hangende pootjes terug...Hij omdat de realiteit met zo'n eigenwijsje wel eventjes anders is dan hij drommde en zij omdat ze dacht papalief om haar vingertje te winden...
groetje!

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#9 , 12 mar 2010 18:06

Ze zijn beiden al van hun wolk af maar ze wisten beiden vant begin heel duidelijk als ze meeging dat ze het officieel moesten maken. Ze is oud genoeg om de verantwoording van haar daden te dragen en dit spel heeft ze al eens gespeeld paar jaar terug. toen is ze 2j constant bij mij gebleven.
Maar ik weet nu dat een expartner dus gewoon de EOT aan zijn laars kan lappen en in zijn recht blijft. Dat is al wat ik moest weten .

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 13 mar 2010 10:31

‘Ex is met haar bij de sociale dienst geweest en daar was mee overeengekomen dat als de dochter met ex meegaat, waar ik dan mee instemde, bij de ex zou blijven en hij het officieel in gang moest brengen.’.

Maan uw ex aangetekend aan de zaak ‘officieel op gang te brengen’ binnen een redelijke termijn die u daarin bepaalt en deel hem daarin mee dat uw instemming bij ‘de sociale dienst’ vervalt indien hij daaraan niet tijdig en afdoende gevolg geeft.

“Art.372.Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.Art.388.De minderjarige is de persoon...die de volle leeftijd van achttien jaren nog niet bereikt heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

‘mijn oudste dochter ,die eind dit jaar 18j wordt‘ IS minderjarig en kan zich dus niet aan het gezag van haar moeder onttrekken. Haar onrechtmatig handelen kan haar vader niet rechtmatig ontheffen van zijn onderhoudsverplichtingen,ZOALS die gerechtelijk zijn bepaald.

Maak zo nodig gebruik van ‘Ik heb een machteging via de E.O.T akte om de gelden bij de werkgever te verhalen’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#11 , 13 mar 2010 10:41

dank u, voor het antwoord.Dat is wat ik moest weten.
Ik was al bezig met een brief waarin ik die zaken had gezet. Maar denk dat ik ze wat ga aanpassen qua woorden zoals U ze hier beschrijft.
Nogmaals hartelijk dank

Secret

Franciscus
Berichten: 38771

#12 , 13 mar 2010 12:39

uw ex - heeft zich te houden aan het vonnis - dat is wettelijk afdwingbaar EN wordt vervolgt.

Standaard : U kan moet klacht indienen bij politie waarin u zegt dat ex uit eigen beweging alimentatie niet meer betaald - enkel rechtbank kan dit wijzigen.
Dochter kan gehoord worden door jeugdrechter als ze bij haar vader wil gaan wonen.

Ze is zoals j.demoor zegt nog minderjarig en dan is de wet ook op haar van toepassing.

De klacht bij politie is gratis en de strafvervolging ook.
U laat u als slachtoffer registreren bij de griffie ( zie attest klachtneerlegging dat u krijgt).

PS zolang dochter bij u ingeschreven staat kan en mag ze ook zomaar bij u binnen - heeft ook zijn repercuties kan dus ook haar vader meebrengen zonder uw medeweten... dit ter info
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 mar 2010 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#13 , 13 mar 2010 12:55

Dank u Franciscus, dat wist ik nog niet. Heb wel haar sleutel toen hier gehouden bij haar vertrek.
Sociale dienst zei dat ik haar zomaar kon uitschrijven op het gemeentehuis maar ik kon ze niet inschrijven bij ex. Dan zou ze dus eigenlijk straatloos ziijn. Maar als ik dit nu allemaal lees vrees ik dat ,dat niet rechtmatig is zolang ze minderjarig is. En ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.

Franciscus
Berichten: 38771

#14 , 13 mar 2010 13:47

Klopt kan zomaar niet - gezien nog minderjarig.
U kan ook aan gemeente gaan vragen ( zeggen) geen adreswijziging toe te staan vanuit uw adres ZONDER uw uitdrukkelijke toestemming.
U neemt het vonnis mee naar gemeentebestuur en laat het lezen aan dienstoverste bevolking.
Met dringend - dwingend verzoek uw dochter niet uit te schrijven zonder een in kracht van gewijzde gegaan vonnis of arrest.
Uw ex- nog uw dochter hebben wettelijk de mogelijkheid om een adreswijziging te foceren.
Zij (ttz uw ex) moet zich aan het vonnis houden.

secret
Topic Starter
Berichten: 65

#15 , 13 mar 2010 13:51

Ok, bedankt , zal ik maandag dadelijk gaan doen.
Ik snap dan niet dat de sociale dienst van de politie mensen zo verkeerde informatie geven. Zij raadde mij aan dat te doen , maar omdat ex ze niet bij hem wou inschrijven had ik het nog niet gedaan.
Moet ik een klacht neerleggen ivm het niet betalen van alimentatie? Is het niet voldoende om het te vermelden in de aangetekende brief ?

Terug naar “Echtscheiding”