Afstuderen alimentatie

Dede1234
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afstuderen alimentatie

#1 , 14 jun 2025 06:43

Beste

Zonder tweede zit en mits slagen thesis studeert mijn dochter dit jaar af (23 en foutloos parcours afgelegd tot nu toe). Academiejaar loopt tot halverwege september, huurcontract studentenkamer idem. Vader kind stuurt me nu eenzijdig te stoppen met alimentatie en zijn deel studentenkamer vanaf juli. Het vonnis is totaal niet duidelijk wat er gebeurt bij afstuderen. Graag had ik ook geweten wat de onderhoudsplicht inhoud in dit geval? Dochter studeert wel af maar heeft daarmee niet meteen werk. Wat is gangbaar in deze situatie? Dit voelt heel oneerlijk aan, ik heb een akkoord voor de studentenkamer op mail.

Alvast bedankt

Thomas_AA

#2 , 14 jun 2025 07:36

Alimentatie eindigt wanneer het kind voor haar eigen levensonderhoud kan instaan.

Dat is wanneer ze aan het werk is, of desgevallend lang genoeg werkloos om recht te hebben op een uitkering. Dat is nog niet het geval wanneer ze zich als pas afgestudeerde inschrijft als werkzoekende.

Dede1234
Topic Starter

#3 , 14 jun 2025 07:43

Thomas_AA dank je wel. Dat dacht ik dus ook. Maar ik krijg een resolute neen. Voor hem houdt alles op nu in juni. Zegt ook dat alimentatie en onderhoudsplicht niet hetzelfde zijn maar biedt geen voorstel. Geen idee wat hiermee te doen. Familierechtbank, kosten/baten?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 14 jun 2025 07:48

Om uitsluitsel te geven of er nog recht is moet je inderdaad via de familierechtbank gaan.

Om wat extra druk te zetten zou je daarnaast kunnen negeren wat de vader argumenteert en bij de politie aangifte doen van niet-betaling alimentatie.

Dede1234
Topic Starter

#5 , 14 jun 2025 09:36

Dank je wel, mijn probleem is dat ik niet helemaal zeker ben of ik al dan niet gelijk heb. Het internet biedt me ook geen duidelijkheid. Er is sprake van ‘tot behalen diploma die toegang geeft tot de arbeidsmarkt’ en ‘tot een kind in eigen levensbehoeften kan voorzien’. Als ik mijn advocaat bel, dan geeft ze me sowieso gelijk en wil ze er een zaak van maken. Ik wil graag eerlijk handelen, maar mijn dochter ook niks tekort doen.

eylis

#6 , 16 jun 2025 20:55

De vader heeft eigenlijk wel een punt: "het kind heeft dan een diploma en kan in eigen levensonderhoud voorzien". Er is voldoende werk op de arbeidsmarkt om de handen uit de mouwen te kunnen steken. Misschien dan wel niet meteen dé droomjob, maar toch een job in de sector waarvoor uw kind studeerde.

Lanox

#7 , 17 jun 2025 12:43

De vader heeft eigenlijk wel een punt: "het kind heeft dan een diploma en kan in eigen levensonderhoud voorzien". Er is voldoende werk op de arbeidsmarkt om de handen uit de mouwen te kunnen steken. Misschien dan wel niet meteen dé droomjob, maar toch een job in de sector waarvoor uw kind studeerde.
Met dat argument mag ineens heel het systeem van werkloosheidsuitkeringen op de schop.

Franciscus

#8 , 17 jun 2025 13:14

Kind moet ingeschreven zijn of werken.
Kan 2de zit hebben of niet slagen of nog verder studeren.
Dient alzo tot begin volgend academiejaar zeker te blijven betalen.
Verwittig vader dat hij verplicht is volgens vonnis . Dat hij maar eens een advocaat raadpleegt. U doet dat best via een AS aangetekend schrijven.
Daarna aangifte bij politie wegens niet betalen alimentatie.
Art 391 bis en 391 ter. Strafwetboek.
Via DAVO lijkt me minder van toepassing.

Dede1234
Topic Starter

#9 , 07 jul 2025 08:40

Dank voor de informatie.
Vader is ondertussen gestopt met het betalen van alimentatie.
Ik kreeg een mail met dwingende verzoeken om een kopie van een attest met haar schoolresultaten eerste zit door te sturen. We zijn nog niet in het bezit van een attest, we weten wel de resultaten. Dochter wil niet delen met vader of ze al dan niet tweede zit heeft. Niet onbegrijpelijk, er is sinds de geboorte geen contact. Uit wat ik lees begrijp ik dat de privacywetgeving haar daarin beschermt?
Vermoedelijk wil vader iets zwart op wit om de stopzetting van de alimentatie te rechtvaardigen.
Zodra dochter officieel is afgestudeerd zal ik mijn informatieplicht vervullen. Voldoe ik hiermee aan mijn plichten?

Verdere acties omtrent alimentatie en buitengewone kosten laat ik nog even open, ik blijf ondertussen de afrekeningen doorsturen. Ik krijg wel steeds opnieuw heel intimiderende, dreigende mails. Waarin met halve juridische waarheden wordt gegooid, waarin enig overleg geweigerd wordt, er wordt enkel geeist en gewezen op mijn plichten en hun rechten. Moet ik daar blijven op reageren?

Alvast bedankt

Thomas_AA

#10 , 07 jul 2025 10:29

Uiteraard moeten dochter of u wel delen of er sprake is van tweede zit of niet. Dat maakt net het verschil of ze nog student is of werkzoekende (zonder uitkering).

In beide gevallen staat ze mijns inziens nog niet in voor haar eigen levensonderhoud, maar wel om verschillende reden.

Dat het academiejaar tot half september loopt, maakt iemand niet per se tot dan student.

Dede1234
Topic Starter

#11 , 07 jul 2025 10:44

Bedankt Thomas_AA

Als ik het goed begrijp:
Bij tweede zit is ze nog student en blijft alimentatieplicht lopen
Bij geen tweede zit is ze werkzoekende en vervalt de alimentatieplicht

Inschrijving vdab kan nu reeds gebeuren, de looptijd begint bij slagen in juni vanaf 1 augustus, bij tweede zit vanaf september?

Indien dit het geval is dan is het duidelijk wat dient te gebeuren.

Hoe dwing ik na afstuderen onderhoudsplicht af? Is dit hetzelfde bedrag als alimentatie? Dit alles is heel onduidelijk. Vader werkt in niks mee, weigert enig overleg.

Thomas_AA

#12 , 07 jul 2025 11:00

Van zodra je weet of ze geslaagd is, schrijf je zo snel mogelijk in bij VDAB zodat haar wachttijd voor een uitkering begint te lopen.

Mijn inziens blijft alimentatie dan inderdaad gewoon doorlopen.

Dede1234
Topic Starter

#13 , 07 jul 2025 13:42

Dank u wel!
Ik heb alsnog mijn advocaat ingeschakeld gezien de verschillende antwoorden.

eylis

#14 , 07 jul 2025 14:01

Gezien beide ouders onderhoudplichtig zijn tot zelfstandigheid v/h kind is elke ouder wettelijk verplicht tot informatie v/d studievoortgang, wijziging in (arbeids)status tav de andere ouder, anders kan de andere ouder niet oordelen of het kind nog alimentatiegerechtigd is. Als die info geweigerd wordt, kan dit gezien worden als achterhouden van wettelijk noodzakelijke info. U heeft er dus alle belang bij hier helder over te communiceren. Vader kan immers beslissen de alimentatiegelden voorlopig te parkeren op een aparte rekening tot hij hier de correcte info over krijgt. Hou dit in het achterhoofd als u er een zaak van wil maken.

Dede1234
Topic Starter

#15 , 07 jul 2025 14:06

Dank je eylis, vader is echter al gestopt met het betalen van alimentatie, nog voor we wisten of dochter al dan niet tweede zit heeft.

Terug naar “Echtscheiding”