Berekening verdeling - ik geraak er niet aan uit

flood
Topic Starter

Berekening verdeling - ik geraak er niet aan uit

#1 , 03 jul 2025 08:03

Huidige situatie is het volgende :

Warre en Lucia trouwen. Ze kopen een huis samen. Hiervan heb ik voorlopig volgende info:

Kostprijs huis 535.000 euro

In de aankoopakte staat dat Lucie 30% voor eigen rekening is. En de overige 70% is van de gemeenschap.

In die 70% gemeenschap zit een gemeenschappelijke lening van 70.000 euro.

Bijkomende opmerkingen :
Ward heeft 191.000 aan eigen middelen in de gemeenschap gebracht. De verdeling is dus 30% eigen rekening Lucie, 70% in de gemeenschap.

Lucie en Ward gaan scheiden. Lucie koopt Ward uit. Mijn vraag : hoeveel moet Lucie aan Ward betalen.

Ik geraak er maar niet aan uit.
Alvast bedankt om mij hierin te helpen.

Mvg,

Flood.

loeki

#2 , 04 jul 2025 06:49

Is er ergens beschreven of de eigen inbreng eigen blijft of dat die toekomt aan de gemeenschap

flood
Topic Starter

#3 , 04 jul 2025 07:56

Dag loeki,

De akte is heel vaag opgesteld maar vermeld wel deze zin:

...,aan en ten behoeve van de voormelde kopende partij, die hier aanwezig is en die verklaart het hiernavermelde onroerend goed in koop aan te nemen 70% voor rekening van de huwgemeenschap en 30% voor eigen rekening door Lucia.

Reclame

basejumper

#4 , 04 jul 2025 16:37

Beste

Mijns inziens

Lucia is al 30 % eigenaar.
Zij betaalt Warre uit met de helft van de verkoopopbrengst : 70 % :2 = 35 %.
De huwgemeenschap heeft zich - indien bewijsbaar - ook verrijkt met 191.000 euro van Warre. Ik weet niet of er inbreng van Lucia is geweest.
De aankoopwaarde destijds is op zich vandaag niet van belang. Het gaat om de waarde van vandaag. In meer of min...
Er zijn geen gegevens wat de rest van de huwgemeenschap inhoudt (gelden, spaargelden, roerende goederen, auto...)
Samengevat : de verkoop van de woning zal voor 30 % rechtstreeks naar Lucia gaan. 70 % komt in de huwgemeenschap, samen met andere elementen van die huwgemeenschap. Gezien de lening werd aangegaan door de huwgemeenschap moet die eerst worden terugbetaald. Van het saldo mag warre normaliter zijn inbreng terugnemen. (de 191.000) tenzij er bewijsbaar ook een inbreng van Lucia was dan komt er een verrekening. Het restbedrag wordt in twee gedeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”