Gezagsco-ouderschap

kriss81
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gezagsco-ouderschap

#1 , 02 jul 2025 11:04

Beste,

Momenteel zit ik in een moeilijke situatie omtrent gezagsco-ouderschap (week/week).

De inleidende zitting is ondertussen achter de rug.

In het verleden heb ik héél vaak alleen voor ons dochtertje gezorgd, maar zijn we na tal van ruzies uit elkaar gegaan.

Sindsdien probeert ze er alles aan te doen om onze dochter bij haar te krijgen.

Voor de inleidende zitting zag ik amper ons dochtertje, maar nu zie ik ze in de vakantie gelukkig meer.

Ze heeft er alles aangedaan om het mij onmogelijk te maken.

Ik werd er van beschuldigd ons dochtertje te mishandelen en te verwaarlozen.

Gelukkig had ik héél wat bewijs via sms en whatsapp dat ik wel steeds voor ons dochtertje heb gezorgd.

Maar nu komt er een maatschappelijk onderzoek en hier ben ik best wel bang voor.

Telkens wordt ons dochtertje opgestookt tegen mij en verloopt de communicatie heel moeizaam.

Onze dochter van bijna 6 jaar zal ook gehoord worden.

Ikzelf heb een lichte vorm van autisme en dat probeert ze steeds te gebruiken als argument.

Ook dat ik in het verleden al een depressie heb gehad wordt tegen mij gebruikt.

We wonen ook 20km uit elkaar en slechts 20 minuutjes van school.

Ik weet niet hoe zo een onderzoek juist gebeurd?

Ik ben bang om onze dochter kwijt te geraken nadat ik er jaren voor heb gezorgd.

Ondertussen heb ik wel een advocate die mij bijstaat en gelukkig veel weerwerk biedt tegen alle beschuldigingen.

Enig advies wat ik best kan doen?

Ik weet het is een lang bericht, maar ik wilde het graag kwijt.

kriss81
Topic Starter

#2 , 03 jul 2025 10:45

Iemand?

Franciscus

#3 , 03 jul 2025 11:15

De zaak is al aanhangig bij de familierechtbank.
Bij een maatschappelijk onderzoek komt ofwel iemand van OCJ of de jeugdpolitie( sociale dienst) met partijen praten en rondkijken.
Kan zijn dat er ook andere familieleden worden bevraagd.
Ook met de kinderen kan gesproken worden.
Uiteraard moet wat door partijen beweerd wordt bewezen worden door de partij die dat beweerd.
Zorg er dus voor dat uw dossier goed uitgeschreven is chronologisch en dat alle bewijzen op papier staan. Dus concreet alle sms en en andere berichten uitgeschreven en bijgevoegd in uw dossier.
U dient wel ook aan rechtbank via PV's die zaken te bezorgen.
In Burgerlijke procedure ook aan de andere partij.

Reclame

kriss81
Topic Starter

#4 , 03 jul 2025 23:26

Bedankt voor de reactie.

Ik maak mij het meest zorgen om het maatschappelijk onderzoek. Er hangt zoveel van deze momenten af.

De mama van ons dochtertje heeft hier een groot voordeel omdat ze de laatste maanden het meest bij haar was. Ik zag ze maximum 2 keer per week zonder te overnachten.

kriss81
Topic Starter

#5 , 05 jul 2025 11:05

Dag Franciscus,

Ik heb nog een bijkomende vraag.

Als mijn dochter grotendeels bij de mama is, dan zijn de kansen door het maatschappelijk onderzoek niet gelijk.

Ze is bijna 6 jaar en zou ook gehoord worden, maar nu merk ik al voortdurend dat ze door de schoonfamilie helemaal opgedraaid wordt.

Op dit moment is ze bij de mama ingeschreven en gaat ze ook in dit dorp naar school.

Ik ben een 20-tal minuten verder gaan wonen en dit wordt al voortdurend ingefluisterd dat ze te ver van school is en haar vriendjes.

Het is best jammer dat het zo moeten gebeuren want ik wil ons dochtertje er graag niet bij betrekken.

Het is toch iets waar ik mij veel zorgen overmaak. Zeker dat van die enkele momenten met de assistente beslist wordt of een week/week mogelijk is.

Alvast bedankt.

eylis

#6 , 05 jul 2025 13:14

Even wat meer info: gezagsco-ouderschap heeft u sowieso bij wet al: dwz: u voert samen het ouderlijk gezag over jullie dochter. De gelijke verblijfsregeling (dat is wat u wellicht bedoelt) moet een rechter toekennen als één van de ouders er om vraagt. Maak u geen zorgen over dat maatschappelijk onderzoek: u lijkt me een flinke vader en versterk uw zelfvertrouwen in de wetenschap dat u goed voor uw dochter kan en wil zorgen. Vraag aan uw advokaat dat hij uitdrukkelijk pleit voor een samenwerkend modern co-ouderschap en niet meegaat in de vuilewas-strategie van de andere ouder. Dat u 20 minuutjes verder woont kan echt geen beletsel zijn voor school en vriendjes.

Franciscus

#7 , 05 jul 2025 19:40

Als u in Antwerpen woont afstand tussen kant Hoboken en kant Zandvliet is iets van 60 km.
Ik ken cases waar werd aangehaald door partij 1 dat partij 2 niet voor kinderen kon zorgen want hij werkte bij firma C ( met maatschappelijke zetel) 70 km verder en moest dan kinderen naar een school brengen in Ekeren terwijl partij 2 in Brasschaat woonde...
In werkelijkheid was hij zelfstandig uitbater van supermarkt in de straat van de school en om van thuis naar school te gaan gewoon de grote baan oversteken.
Partij A was zelf leerkracht op de school maar verhuisd naar Maaseik... Van afstand gesproken.
En zulke verhalen worden dan door advocaat aan familierechter verteld...

De mensen die maatschappelijk onderzoek doen zullen hun werk wel kunnen vermoed ik.

Terug naar “Echtscheiding”