Als u het volledig hoederecht heeft over het kind, zie ik niet in waarom uw ex zou moeten bijdragen aan eventuele boetes die het kind bekomt.
Zelfs wanneer er gedeeld hoederecht is, zou ik inschatten dat boetes toekomen aan de ouder die verantwoordelijk was op het moment dat het incident zich heeft voorgedaan... Dat lijkt me toch echt wel van de pot gerukt dat daar de andere ouder voor zou moeten opdraaien.
Het is ook niet zo dat indien 1 van de ouders het ouderlijke gezag ontnomen werd, ze plots geen verantwoordelijkheid meer zouden dragen voor eventuele fratsen die hun kinderen uithalen. Ze mogen gewoon geen beslissingen meer nemen voor het kind.
Beeld je nu eens in dat je als ouder via de rechtbank het ouderlijke gezag ongewild toegewezen krijgt doordat de andere ouder gewoon niet capabel blijkt te zijn, je dan ook nog eens enkel en alleen op moet draaien voor eventuele alle onvoorziene kosten? Er zouden op die manier wel erg veel ouders zich ontrekken van verantwoordelijkheid van hun kinderen omdat ze er niet naar willen omzien.
Anyway,
In mijn geval mocht het kind de boete zelf voor de rekening nemen, leergeld noemt men dat. En ik ben nogal consequent in opvoeding