Afstuderen alimentatie

Dede1234
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afstuderen alimentatie

#1 , 14 jun 2025 06:43

Beste

Zonder tweede zit en mits slagen thesis studeert mijn dochter dit jaar af (23 en foutloos parcours afgelegd tot nu toe). Academiejaar loopt tot halverwege september, huurcontract studentenkamer idem. Vader kind stuurt me nu eenzijdig te stoppen met alimentatie en zijn deel studentenkamer vanaf juli. Het vonnis is totaal niet duidelijk wat er gebeurt bij afstuderen. Graag had ik ook geweten wat de onderhoudsplicht inhoud in dit geval? Dochter studeert wel af maar heeft daarmee niet meteen werk. Wat is gangbaar in deze situatie? Dit voelt heel oneerlijk aan, ik heb een akkoord voor de studentenkamer op mail.

Alvast bedankt

Thomas_AA

#2 , 14 jun 2025 07:36

Alimentatie eindigt wanneer het kind voor haar eigen levensonderhoud kan instaan.

Dat is wanneer ze aan het werk is, of desgevallend lang genoeg werkloos om recht te hebben op een uitkering. Dat is nog niet het geval wanneer ze zich als pas afgestudeerde inschrijft als werkzoekende.

Dede1234
Topic Starter

#3 , 14 jun 2025 07:43

Thomas_AA dank je wel. Dat dacht ik dus ook. Maar ik krijg een resolute neen. Voor hem houdt alles op nu in juni. Zegt ook dat alimentatie en onderhoudsplicht niet hetzelfde zijn maar biedt geen voorstel. Geen idee wat hiermee te doen. Familierechtbank, kosten/baten?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 14 jun 2025 07:48

Om uitsluitsel te geven of er nog recht is moet je inderdaad via de familierechtbank gaan.

Om wat extra druk te zetten zou je daarnaast kunnen negeren wat de vader argumenteert en bij de politie aangifte doen van niet-betaling alimentatie.

Dede1234
Topic Starter

#5 , 14 jun 2025 09:36

Dank je wel, mijn probleem is dat ik niet helemaal zeker ben of ik al dan niet gelijk heb. Het internet biedt me ook geen duidelijkheid. Er is sprake van ‘tot behalen diploma die toegang geeft tot de arbeidsmarkt’ en ‘tot een kind in eigen levensbehoeften kan voorzien’. Als ik mijn advocaat bel, dan geeft ze me sowieso gelijk en wil ze er een zaak van maken. Ik wil graag eerlijk handelen, maar mijn dochter ook niks tekort doen.

eylis

#6 , 16 jun 2025 20:55

De vader heeft eigenlijk wel een punt: "het kind heeft dan een diploma en kan in eigen levensonderhoud voorzien". Er is voldoende werk op de arbeidsmarkt om de handen uit de mouwen te kunnen steken. Misschien dan wel niet meteen dé droomjob, maar toch een job in de sector waarvoor uw kind studeerde.

Lanox

#7 , 17 jun 2025 12:43

De vader heeft eigenlijk wel een punt: "het kind heeft dan een diploma en kan in eigen levensonderhoud voorzien". Er is voldoende werk op de arbeidsmarkt om de handen uit de mouwen te kunnen steken. Misschien dan wel niet meteen dé droomjob, maar toch een job in de sector waarvoor uw kind studeerde.
Met dat argument mag ineens heel het systeem van werkloosheidsuitkeringen op de schop.

Franciscus

#8 , 17 jun 2025 13:14

Kind moet ingeschreven zijn of werken.
Kan 2de zit hebben of niet slagen of nog verder studeren.
Dient alzo tot begin volgend academiejaar zeker te blijven betalen.
Verwittig vader dat hij verplicht is volgens vonnis . Dat hij maar eens een advocaat raadpleegt. U doet dat best via een AS aangetekend schrijven.
Daarna aangifte bij politie wegens niet betalen alimentatie.
Art 391 bis en 391 ter. Strafwetboek.
Via DAVO lijkt me minder van toepassing.

Terug naar “Echtscheiding”